UVÆR: Beredskapen for brøyting var på plass, men Statens vegvesen burde reagere raskere når situasjoner oppstår.
Illustrasjonsfoto: Øystein Skotte, Statens vegvesen
Uværs-rapport: SVV må være raskere
Statens vegvesen vil styrke trafikkovervåkingen og sette i verk tiltak raskere for å hindre køer når det oppstår akutte problemer vinterstid.
Dette
er noen av læringspunktene som trekkes fram i den interne evalueringen som er
gjort etter snøværet på E18 ved Ørje 30. og 31. oktober.
Forberedt på vinterføre
Statens vegvesen konkluderer med at beredskapen
i forkant var god i henhold til fastsatt driftsstandard på E18. Det var varslet
kraftig snøvær og entreprenørene var godt forberedt. Brøytekapasiteten var på
plass og det ble satt i gang salting av veinettet både før og under snøværet.
De fleste trafikantene hadde tatt konsekvensen
av at vinteren kom for fullt til Østlandet denne dagen, men det oppsto
problemer fordi enkelte tunge kjøretøy ikke var skodd for vinterføret. Flere
vogntog sperret veien og den øvrige trafikken ble stående fast i mange timer.
Problemene ble forsterket av at også
brøytebilene og bergingsbiler fikk problemer med å komme seg fram på grunn av
de fastkjørte vogntogene og midtrekkverket på strekningen. Det er begrensede
omkjøringsmuligheter, og disse ble også blokkert etter hvert.
Bedre samhandling
– I første omgang har vi gått gjennom hendelsen
og vurdert Statens vegvesens egen innsats og sett på forbedringspunkter. Nå
skal vi evaluere videre sammen med politiet, fylkesberedskapsrådet og de
berørte kommunene, slik også samferdselsministeren har bedt oss om, sier
direktør for drift og vedlikehold i Statens vegvesen, Bjørn Laksforsmo.
– Vi er godt fornøyd med innsatsen fra
entreprenøren Mesta med sine underentreprenører under hendelsen. Men vi ser i
ettertid at Statens vegvesen ikke var raske nok til å fange opp og ta grep når
hendelsen eskalerte. Vi fikk derfor ikke satt inn nødvendige tiltak raskt nok,
sier han.
Flere tiltak
Bjørn Laksforsmo understreker at det er den
enkelte trafikant som har ansvaret for å ha rett dekkutrustning og for å
tilpasse fart og kjørestil til vær og føre.
– Samtidig vil vi vurdere flere tiltak som kan
styrke evnen til å handle raskere når det oppstår problemer på vinterveiene.
Flere kameraer og værstasjoner på kjente problemområder kan bedre
trafikkstyringen, og havarilommer, kjettingplasser, driftsåpninger i rekkverk
og utvidede veiskuldre er blant tiltak som gjør at hendelser kan håndteres
raskere.
Statens vegvesen vil også
vurdere om veitrafikksentralene bør ha myndighet til å rekvirere bergingsbiler
og om utekontrollressursene kan brukes enda bedre for å forebygge problemer ved
skiftende og krevende vær og i håndteringen av akutte hendelser.