REKKVERK: Kontrakten leverte alle tilbyderne dokumentasjon som viser hvor mange kilo CO2 oppføring av nytt rekkverk medfører.

Vant rekkverkskontrakt for Midt-Norge

AUTOVERN: Garda Road Safety AS vant konkurransen som følge av lavest konkurransesum, det vil si forholdet mellom tilbudspris og CO₂-utslipp.

Publisert Sist oppdatert

Statens vegvesen har signert rekkverkskontrakt med Garda Road Safety AS for alle europa- og riksveier i Midt-Norge for 2025.

Kontrakten har mulighet for ett års opsjon og vil da vare ut 2026. Kontrakten har mengder for skinner og stolper av stål, skriver Statens vegvesen i en melding.

Belønner lave CO₂-utslipp

Garda Road Safety AS vant konkurransen som følge av lavest konkurransesum, det vil si forholdet mellom tilbudspris og CO₂-utslipp.

– I konkurransen leverte alle tilbyderne dokumentasjon som viser hvor mange kilo CO₂-utslipp oppføring av nytt rekkverk medfører. Tilbyderen med lavest CO₂-utslipp fikk ingen påslag. De øvrige tilbyderne fikk 5 kroner per overskytende kilo CO₂, sammenlignet med tilbyderen med lavest utslipp, sier prosjektleder Håkon Alstad i Statens vegvesen.

Dokumentasjon er i form av EPD (Environmental Product Declaration) som er en miljødeklarasjon som gir detaljert informasjon om miljøpåvirkningen av stål gjennom hele dets livssyklus. Dette inkluderer alt fra utvinning av råmaterialer, produksjon, transport, bruk, og til slutt avhending eller resirkulering.

Fokus på sikker trafikkavvikling

Statens vegvesen vil prioritere strekninger som mangler rekkverk, eller der hvor rekkverk ikke er i henhold til krav.

– Tommelfingerregelen for bruk av rekkverk er at det monteres der det er farligere å kjøre av veien enn å kjøre i rekkverket, sier Alstad.

Arbeidstid vil variere ut trafikkmengde og andre risikomoment. På strekninger med høy trafikk kan det bli krav om nattarbeid når trafikken er minst.

– En typisk trafikkavvikling er å stenge nærmeste kjørefelt mens arbeid pågår, og at trafikken ledes forbi med enten ledebil, dirigent eller mobile trafikklys. Sikkerheten for trafikantene og de som arbeider er det aller viktigste, avslutter Alstad.

Estimert oppstart er 1. mai 2025.

Powered by Labrador CMS