Nokian har store deler av sin dekkproduksjon i Russland, hovedsakelig ved denne fabrikken i Vsevolozhsk. Allerede før krigen brøt ut, begynte Nokian med relokalisering av produksjonen til eksisterende fabrikker i Finland og USA.Foto: Nokian Tyres/Sergey Grachev
Varsler enda dyrere dekk
DEKKBRANSJEN: 2021 var et bra år for dekkbransjen i Norge, med økning på nesten alle områder. 2022 startet godt, men så kom krigen.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Annonse
I 2021 ble det totalt solgt nærmere 4,8 millioner dekk i Norge, og det var til dels kraftig økning i noen kategorier. Unntaket var anlegg- og industridekk hvor flere importører sist høst fortalte at det var vanskelig å få tak i nok dekk. Dette skyldtes blant annet økte leveransetider grunnet mankoen på kapasitet på frakteskipene.
Fremdeles har høye rater på skip og kapasitet vært en utfordring for oversjøiske produsenter, og det har sammen med økning i råvarepriser vært med på å øke prisene mellom 20 og 30 % i løpet av det siste året. Nå er det varslet en ytterligere prisøkning fra flere importører.
Til tross for høye priser gir flere av importørene vi har snakket med inntrykk av at årets to første måneder også har vært gode. Det er mye som tyder på at første halvår også vil være forholdsvis normalt, men så blir det mere usikkert.
Annonse
Stormakt
Krigen i Ukraina spiller også en stor rolle i dekkmarkedet. Russland er nemlig en stormakt når det kommer til dekkproduksjon og råvarer til dekkproduksjon. Daglig leder Per Kristian Nauste i Dekkimportørene forteller oss at nærmere 1/3 av alle dekk som importeres til Norge er produsert i Russland.
A&T har snakket med en rekke importører og svært lite anleggs- og lastebildekk på det norske markedet har opphav i Russland. Det er mye personbildekk og vi sitter igjen med ett inntrykk av at det er en overvekt av vinterdekk som har russiske produksjonslinjer.
I en artikkel i e24 kommer det frem at finske Nokian er hardt rammet og at rundt 80% av dekkene deres produseres i Russland. Det jobbes hardt med å flytte lager og produksjon ut av Russland.
Bedre fraktkapasitet
Sveinung Ueland i Norgesdekk ser ingen umiddelbare problemer med leveranser grunnet det russiske angrepet på Ukraina. Ingen av deres produsenter har produksjon i Russland, men det kan være at enkelte underleverandører har produksjon der og at det vil kunne påvirke situasjonen noe, men dette vil det ta noe tid før de får oversikt over.
Det er kun en liten sporadisk ukrainsk leverandør som han antar vil få problemer med leveransene en tid fremover, men dette vil ikke påvirke situasjonen i Norge. Han påpeker en annen ting som vil kunne påvirke i positiv retning, det er det faktum at flere av de store shippingselskapene nå slutter å seile på Russland. Det kan være med på å bedre kapasiteten inn til Europa fra andre verdensdeler.
Råvare-usikkerhet
Når det gjelder import av dekk forholder Gjerde&Byhring seg hovedsakelig til Bridgestones hovedkontor i Belgia. Fabrikken har produksjon i 25 land, deriblant Russland, men hverken lastebil- eller anleggsdekkene produseres ved disse fabrikkene.
Det som det imidlertid er noe usikkerhet rundt, er enkelte råvarer som kommer fra Russland og Ukraina. Hvordan det vil kunne spille inn på leveransesituasjonen har man ennå ikke oversikt over, forteller Kristian Spernes, daglig leder i Gjerde&Byhring AS.