TANKE BAK: Selv om det er en ny logo, er det bevart flere elementer som har en histrisk betydning.
Veidekke får ny logo
Norges største entreprenør har fått ny logo.
Logoen ble lansert mandag 13. januar, og skiller seg en del fra
den forrige. Fargen beholdes, men den grafiske profilen får et løft.
- Målet med logobyttet er å løse de praktiske utfordringene
som den gamle logoen har gitt oss, samtidig som vi fornyer Veidekkes visuelle
uttrykk, sier konserndirektør for kommunikasjon og merkevare, Kristina
Andreasson.
28 år
Sist gang Veidekke byttet logo var i 1997. På den tiden var
Veidekke kun etablert i Norge, mens det i dag er en av Skandinavias ledende
bygg- og anleggsaktører, med nærmere 8000 medarbeidere Norge, Sverige og
Danmark.
- Veidekke ble grunnlagt i 1936 og det hele startet med
brosteinslegging. For å hedre Veidekkes opprinnelse og historien vår, tar vi
med oss kvadratet – brosteinen – videre, men i en litt mindre versjon øverst i
v-en. Vi får også et v-symbol i profilen som kan brukes på flater med begrenset
plass. Vi har jobbet med å oppgradere logoen og profilen vår gjennom flere år,
først i samarbeid med NoA, og det siste året har vi ferdigstilt arbeidet sammen
med JCP Prad, sier Andreasson.
Kaster ikke noe
Logobyttet kommer til å skje på en så bærekraftig måte som
mulig, både når det gjelder materialer og kostnader. Det betyr at logoer på
maskiner, klær, kontorer og andre flater, først byttes når et bytte uansett
skal skje. Det betyr også at materialer som finnes på lager, brukes opp før
nytt materiale med ny logo produseres.