Dette er verdens første batteridrevne pelerigg, hevder produsenten Junttan om riggen PMx2e som nå er i drift hos Aarsleff Ground Engineering AB i Sverige.
Foto: Junttan
- Verdens første pelerigg på batteri
Fundamenteringsentreprenøren Aarsleff Ground Engineering har tatt i bruk verdens første batteridrevne pelerigg.
Påstanden kommer fra både produsenten Junttan og entreprenøren selv. Maskinen PMx2e er en elektrifisert variant av peleriggen Junttan PMx22, men både dieselmotor og lodd er plukket av og erstattet med el-motor på 266 kW og to batteripakker på 396 kWt hver som er plassert der loddet var.
Dette skal være tilstrekkelig til å kunne jobbe uavbrutt i 8-13 timer, opplyses det videre. Et eksternt hurtigladeopplegg sørger for at batteriene lades opp gjennom natten, eller i løpet av arbeidsdagen der det er mulig og hensiktsmessig.
Fire års utvikling
- Etter fire års forskning og utvikling kan vi levere fremtidens erstatter til dieselmotoren for en pelemaskin. PMx2e vil redusere våre kunders CO₂-utslipp og miljøfotavtrykk enormt mye, sier adm. direktør Pasi Poranen i finske Junttan.
Den første maskinen i batteriserien er levert til Aarsleff A/S, og deres svenske datterselskap Aarsleff Ground Engineering AB. Den er allerede satt i drift, og ifølge kunden vil de spare miljøet for 14.000 liter diesel i året hvilket ville gitt et utslipp på 35.000 kg CO₂.
Det er langt fra tilfeldig at Aarsleff tar i bruk den første maskinen. Den store danske entreprenøren og Junttan etablerte nemlig alliansen Junttan X Aarsleff for en tid tilbake, med den hensikt å utvikle utslippsfrie produkter.
Finnes ikke unnskyldninger
- Den største utfordringen til å finne alternativer til dieseldrevne maskiner, er mangelen på store, kraftige elektriske anleggsmaskiner, men maskinprodusentene jobber hardt med å løse dette. Fremtiden begynner å se lys ut for mer miljøvennlige anleggsprosjekter, sier Lars Dithmer som er ansvarlig for bærekraft hos Aarsleff A/S.
- Dette er bare begynnelsen. Vi kommer til å se en rekke slike maskiner ute på byggeplasser innen kort tid. Det finnes ingen unnskyldninger til å velge diesel dersom man har et mer miljøvennlig alternativ å velge i. Vårt bærekraftarbeid slutter ikke med dette, det er nå det starter, sier konsernleder Jesper Kristian Jacobsen.