Fra venstre: Tommy Jørgensen (Gantic) og Evaristo Bayona Gómez (Mecaplus).

Verdenslansering av Gantic Tunnellift

En spesialtilpasset lift for tunnelbruk.

30. mars lanserte Gantic AS, sammen med Mecaplus, Gantic Tunnellift som er spesialbygget for bruk i tunnel. Liften er designet fra bunn med tanke på å gjøre vedlikeholdsarbeid i tunneler enklere og sikrere for brukerne.

Gantic Tunnellift med kabeltrommel.

Noen av egenskapene det er lagt stor vekt på, foruten kvalitet og sikkerhet, er selvnivellerende understell, stor svingbar plattform med 600 kg kapasitet, høy kjørehastighet i sammenpakket posisjon for rask forflytting over store avstander, selvlastende kabeltrommelholder, ekstra luftfilter for beskyttelse av motor, kraftig oljekjøler, innebygget 3,5 kW strøm aggregat og kraftige drivmotorer fra Rexroth.

– Jeg tror at Gantic Tunnellift vil bli en lift mange ønsker å ha i parken sin, og med Bi-Fuel versjonen som kommer i juli i år, vil det åpne seg et enda større marked. Jeg er overbevist om at Gantic Tunnellift vil bli godt likt blant brukere over hele verden, sier Tommy Jørgensen i Gantic.

Selve lanseringen fant sted på Gantic sitt hovedkontor på Ågotnes utenfor Bergen, med over 20 besøkende. Her var det invitert både utleiefirmaer og sluttbrukere. Den første maskinen er allerede solgt til P2P Rent som får den første nye Gantic Tunnelliften etter at den nå er lansert.

Gantic Tunnellift.

– Det er for tiden stort trykk i produksjonen hos Mecaplus, men vi håper Gantic Tunnellift nr. 2 kan leveres før ferien, skriver Gantic i en nyhetsmelding.

Under lanseringen var det også stor interesse for Gantic Tunnellift med Bi-Fuel, som kan brukes både på batteri og diesel, noe som er en fordel om man skulle gå tom for strøm på batteriet.

– Generelt vil vi si oss meget fornøyd med lanseringen, med stor interesse og høy Wow-faktor, sier Erlend Oen Hatten som er daglig leder i Gantic AS.

– Mest innovative på 30 år

– Dette øyeblikket har jeg virkelig ventet på. Jeg har ikke sett et mer innovativt å spennende produkt i liftmarkedet med mine snart 30 år i lift bransjen. Med ca. 1100 veitunneler i Norge, er dette et behov som ønskes velkommen i markedet, sier David Lindberg i Gantic.

Lindberg sier videre at det har vært stor interesse hos kundene våre for denne nyheten, både blant utleiere og sluttbrukere som tok turen innom i løpet av dagen.

Da tidligere tunnellifter i stor grad har vært spesialtilpassede sakselifter, har Gantic og Mecaplus utviklet og bygget en tunnellift fra grunn.

Gantic Tunnellift er bygget med tanke på både utbygging, drift og vedlikehold av tunneler, og denne nyheten vil appellere til et langt bredere marked tror vi.

P2P Rent har kjøpt den første Gantic Tunnellift-en. Fra venstre: Finn Hugo Zahl (P2P Rent) og David Lindberg (Gantic)

David Lindberg sier videre at dette er den mest spennende liften som er lansert på markedet i de senere årene, en kompakt lift som innfrir mange behov når det kommer til tunnel arbeid.

I utviklingen av Gantic Tunnellift har vi helt fra første pennestrøk hatt stort fokus på kvalitet.

– Vi har satset på å bruke komponenter av høy kvalitet. Vi ønsket å designe og produsere en tunnellift av høy kvalitet og med driftssikkerhet i høysete, sier Tommy Jørgensen.

Flere av de fremmøtte var imponert over Tunnelliften. Det ble i tillegg gjort avtale på levering av flere Gantic Tunnellifter under lanseringen.

– Mer allsidig

– Dette er en svært spennende maskin. Vi ser frem til å bli de første som tester Bi-fuel versjonen når den kommer i slutten av juli, sier Ole Heie, Salgssjef Samferdsel i Renta AS, i nyhetsmeldingen fra Gantic.

– Jeg mener dette er en veldig spennende lift, en tunnellift i et helt nytt format. Vi har frem til i dag brukt sakselifter, men denne liften er gjerne mer allsidig og fleksibel, spesielt til tunnelbruk, sier Stian Overå fra Voss liftutleige.

Videre sier han at han er spent på hvordan liften mottas i markedet, og at de selv er svært positive.

– Det har vært svært nyttig å være med på lanseringen av Gantic Tunnellift. Jeg har fått mye nyttig informasjon om det norske tunnelmarkedet, i tillegg til mange gode tilbakemeldinger fra kunder, brukere og mekanikere, sier Evaristo Bayona Gómez fra Mecaplus.

Videre sier han at dette er informasjon han vil ha stor glede av i videreutviklingen av de neste tunnelliftene i produksjonen.

Powered by Labrador CMS