FØRSTE I VERDEN: Den nye ZE490 maskinen er den sjette gravemaskinen i firmaet som er montert på båt, men dette er den første ombygde utslippsfire Hitachi ZE490 i verden.Nasta
Verdenspremiere fra Nasta: Første ZX490LCH-7 som utslippsfri båtmaskin
SEAWORKS AS I HARSTAD: Båtmaskinen som kan gå på gass, diesel eller strøm avhengig hva båten bruker.
Kaptein Harald Fredriksen har vært ansatt i Seaworks i 15
år. Nå har han fått nytt skip, med ny gravemaskin. MS Vigdis H er produsert i
Kina og nylig hentet rederiet den spesielle båten der. På vei hjem til Harstad,
ble det et stopp innom Larvik Havn for å påmontere deres nye ZE490 båtmaskin.
Spesialbygget maskin og skip
Seaworks AS har sitt opphav i Harstad. Selskapet har
spesialisert seg innen sjøbårne tjenester. Den nye ZE490 maskinen er den sjette
gravemaskinen i firmaet som er montert på båt. «Vi går hovedsakelig i Norge og for det meste
i Nord-Norge. Det fraktes sand, grus og alt annen som kan føres i bulk.
Annonse
Gass, batteri eller dieselelektrisk
Skipet i seg selv er også ganske unikt. Hovedmotoren går på gass. Det betyr at det 90
% av tiden vil alt bli drevet med gass ombord inkludert maskinen. Som back-up
har båten også batteri og dieselelektrisk fremdrift, men det er først og fremst
basert på gassdrift. Det er også spesielle mål på båten:
- Her har vi gått ut
i bredden. Så vi er litt unike. Vi er ikke det lengste fartøyet, men absolutt
den bredeste av denne typen. Ofte er jo lengden et problem i norske havner og
derfor har vi her valgt å gå ut i bredden i stedet, forklarer bekrefter Fredriksen.
For Kaptein Fredriksen og hans besetning på seks, er det dermed
mye nytt på en gang: «Dette blir jo ekstremt spennende. Med tanke på strøm
og disponering av strøm så blir dette en litt annen måte å drifte skipet på.
Det blir viktig for oss å få erfaring med hensyn til å føre skipet. Vi må jo
lære oss litt etter hvert her. Gassmotorer fungerer jo også på en helt annen
måte enn en dieselmotor, så man må lære seg å kjenne skipet og hvordan det
oppfører seg. Gasstanken er på 200 kubikk og den bruker 7-10 kubikk i døgnet
kun på seiling. Så tanken er at vi skal fylle cirka en til to ganger i måneden.
Dieselen er kun en sikkerhet i krise situasjoner» samt når vi ligger til kai og
ikke bruker hovedmotoren.
Lang erfaring med båtmaskiner
Fredriksen rundet snart 20 år som skipper i ulike rederier,
og kapteinen har stort sett kjørt båt med gravemaskin. Men han opplever ikke at
det er lett å få tak i dyktige maskinførere som ønsker å jobbe på båt: «Jobben
stiller helt andre krav til en maskinfører. Det er mange som ikke håndterer
båtlivet og det å jobbe på båt. Men vi er heldige og har veldig flinke folk
ombord her nå. Før i tiden kjørte vi jo alle ansatte maskinen om bord, men nå
har vi egne folk til selve maskindriften. Jeg har kjørt maskin selv både på
land og til sjøs. Mine første maskiner var vel en gammel Åkermann H16 og senere
en H25. Så jeg må vel innrømme at det har skjedd litt på maskinsiden siden også
ja» smiler kapteinen.
ZERON ZE490
Den nye ZE490, er en ombygget Hitachi ZX490LC-7 maskin. Arbeidet er gjort av Nasta Spesialproduksjon og er hittil den største utslippsfrie modellen som er bygget om hos Nasta. Maskinen er i tillegg tilpasset maritimt arbeid siden maskinen skal operere ombord et av skipene til Seaworks.
Maskinen kan selvfølgelig også leveres til andre formål på land og spesialtilpasses prosjektene. Maskinen hos Seaworks opererer kun på kabel med en anbefalt batteritilfødsel på 300A.
Maskinvekt: 52 000 kg
Motoreffekt: 296 kW / 397 hk
Energiløsning: Kun kabel
Energitilførsel: Anbefalt 300A
Standard skuff: 3 000 liter
Rekkevidde: 11 990 mm
Gravedybde: 7 700 mm
Ombygget hos spesialproduksjon
Båtmaskinen som nå er heist ombord, er en ombygget Hitachi ZX490LCH-7. Nasta Spesialproduksjon har lang erfaring med båtmaskiner, men denne gang ble ikke bare maskinen bygget om for å tåle sjølivet. Maskinen er nemlig i tillegg bygget om fra en original dieselmotor til å være en utslippsfri maskin på kabel. Dette er altså en imponerende verdenspremiere fra maskinleverandøren Nasta AS.
4 uker på og 4 uker av
Fredriksen er en av totalt to kapteiner. Han jobber 4 uker
på og 4 uker av. Det er et høyt tempo og det stiller også høye krav til
driftssikkerheten ombord. Kapteinen er klar på hva han selv forventer av den
nye gravemaskinen: «For oss er det viktig at maskinen fungerer når den skal
fungere. Gravemaskinen er jo noe av det viktigste vi har her ombord. På de aller
fleste lasteplassene vi er på, er vi jo avhengig av maskinen. Da risikerer vi
jo at vi hverken får lastet inn eller ut. Maskinen blir flittig brukt og det blir
kjørt flere tusen timer i året. En av dem vi nettopp byttet inn hadde kjørt 11-12 000
timer på 5 år– så det blir noen timer. Mange tror jo gjerne at båtmaskiner ikke
blir brukt så mye, men det stemmer ikke. Spesielt oss som har så korte turer –
da blir den jo brukt enda mer» bekrefter Fredriksen. «Det passer oss godt
at Nasta har serviceavdeling i Tromsø. For det var nok et av kriteriene for oss
å ha et fungerende serviceapparat. For det er viktig for oss at om maskinen
ryker på en søndag, så må vi ha folk som kommer, for det blir for dyrt å ha
båten liggende. Så service-biten er tungtveiende for oss ved valg av maskin og
leverandør».