Braata, Espen
Vil ha endringer for tungbiler
Foreslår å la verksteder utføre EU-kontroll og ADR-kontroll samtidig.
Det er Fremskrittspartiet som mener dagens regelverk for tungbiler er
for tungvint og ikke tilpasset dagens kjøretøy. Nå fremmer partiet forslag om å
la verksteder utføre EU-kontroll og ADR-kontroll samtidig, la private utføre
brufølgetjenester og i større grad godkjenne aerodynamiske førerhus.
Det er Frank Sve og Morten Stordalen, Frps medlemmer av
Transport- og kommunikasjonskomiteen, som fremmer representantforslaget på
Stortinget denne uken. De mener forslagene vil bidra til et mer effektivt og
kundevennlig system for tungbiler i Norge.
Mer effektivt
Forslagene som fremmes i Stortinget
- Stortinget ber regjeringen delegere myndighet til å gjennomføre årlig ADR-kontroll til ADR-godkjente verksteder.
- Stortinget ber regjeringen delegere myndighet til å utføre brufølgetjeneste for tung spesialtransport til private aktører.
- Stortinget ber regjeringen sørge for at ekstra lengde på vogntog som følge av aerodynamisk førerhus godkjennes også for modul- og tømmervogntog.
ADR-kontrollen, som omfatter sikkerhetskrav for transport av farlig gods,
må fornyes årlig ved kontroll. Frp foreslår at kontrollen, som i dag er en
monopoltjeneste fra Statens vegvesen, kan gjennomføres samtidig med
EU-kontrollen på godkjente verksteder. De fleste land gjennomfører ifølge partiet EU-kontroll
og ADR-kontroll samtidig.
– Vårt forslag vil frigjøre ressurser hos Statens vegvesen, samt redusere reisetid og kø som fører til økonomisk tap for transportørene, sier Frank Sve, 1. nestleder i Transport- og kommunikasjonskomiteen for FrP i en pressemelding.
Brufølgetjeneste
Frp har også forslag når det kommer til brufølgetjenester for tung spesialtransport. Fra pressemeldingen:
«Dette er kompliserte tjenester som
krever høy fagkunnskap og er samfunnskritisk. I Norge er det Statens vegvesen
som har denne oppgaven.
De som driver med tungtransport, melder at kapasiteten er
svak og kostnadsnivået er høyt og økende. FrP vil at private aktører skal kunne
utføre tjenesten, som de gjør i Sverige.»
– Tung spesialtransport er samfunnskritisk, og vi må sikre at tjenestene leveres effektivt og til en rimelig kostnad. Ved å åpne opp for private aktører, kan vi øke vi øke kapasiteten og forbedre kundeservicen, sier Morten Stordalen, medlem av Transport- og kommunikasjonskomiteen for Frp.
Aerodynamisk førerhus
NFrP foreslår også å tilpasse regelverket for tungbiler til den
teknologiske utviklingen ved å godkjenne aerodynamisk førerhus for modul- og
tømmervogntog:
– Tungbilprodusentene jobber kontinuerlig med å bedre effektiviteten. Aerodynamisk utformet førerhus er et godt eksempel på det, men de møter regulatoriske problemer i Norge. Det skjer på tross av at slike førerhus er regulert i EUs regelverk som Norge følger gjennom EØS-avtalen og at vogntogene overholder kravene til sporing. Førerhusene gir betydelige energibesparelser, og da bør ikke myndighetene legge hindre i veien for teknologisk utvikling, sier Frank Sve.