FØRSTE: Produktsjef Frode Andersen fra Volvo Maskin AS foran verdensnyheten som ble presentert på Arctic Entrepreneur i april.Klaus Eriksen
Volvo Maskin kom med en verdensnyhet
VOLVO: Maskinen var varslet og mange ventet på den. At den først skulle dukke opp på Arctic Entrepreneur, og ikke Vei og Anlegg litt senere i år, var nok en overraskelse for mange.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Annonse
Volvo EC230 Electric er maskinen det handler om. Dette er en 24,5 tonns batterielektrisk beltegraver som er serieprodusert ved Volvo-fabrikken i Sør-Korea. Den første av i alt 34 maskiner som vil komme til Norge i år, er overlevert til Jessheim-entreprenør Waland Maskin AS. Under årets Arctic Entrepreneur var 28 av de forhåndsvarslede, og de eneste Volvo CE sender ut i verden i år, solgt til norske entreprenører.
Slik fikk de det til
Produktsjef for gravemaskiner, Frode Andersen i Volvo Maskin AS, forklarer hvordan den norske Volvo CE-eide forhandleren fikk til en slik avtale:
Annonse
- Vi har brukt elbil-incentiver inn mot Volvo CE, og fikk dem på gli. Vi har i tillegg vært med i forprosjektet, samt fått tilpasset maskinene til nordisk drift og forhold. Dette går på alt fra styresystem for tiltrotator til batterikapasitet, og at det benyttes kjent ladeteknologi med CSS2-ladekontakt og øvrige justeringer. For eksempel var støynivået på hydraulikkpumpa litt høy, og vi fikk justert denne ned, sier Andersen som sammen med kollega Lars Dale har vært i Korea i perioder under utviklingen.
Har full kontroll
Grunnen til at Volvo CE sender alle de første maskinene i år til Norge, er mange: Volvo Maskin AS er en Volvo CE-eid forhandler, det norske selskapet er en stor forhandler i Volvo-systemet, elektriske maskiner har kommer langt i Norge og det er hensiktsmessig å ha de første maskinene samlet ett sted for å lettere samkjøre erfaringer og tilpasse eventuelle endringer. I tillegg er Norge nært Eskilstuna der den teknologiske utviklingen skjer.
Litt teknisk om maskinen: Den har 264 kW batteripakke (600 V-system), samme type batterier som Volvo benytter på sine elektriske lastebiler og busser. Driftstid er 5-6 timer, og ladning i hurtiglader er 80 minutter fra 0-90%. Ladning i vanlig ladestasjon er ni timer. Ettersom det er batteridrift, er det mindre behov for kjøling. Men batteriene trives best i konstant temperatur, og i enkelte årstider kan det være behov for å varme batteriene fremfor å kjøle dem. Apropos batteriene, når de ikke lenger tilfredsstiller kravene til drift i maskinen, tas de ut og rustes opp og brukes på nytt i battericontainer-løsninger, opplyser Andersen.
Basert på 220
Den store batterigraveren er basert på en standard Volvo EC220-graver. Alle komponenter som ikke har med den elektriske driften å gjøre, er de samme som på 220-broren. Dig Assist (Topcon) med Active Control er standard på de elektriske beltegraverne. Kunden velger selv skuffer og type tiltrotator. Waland Maskin har valgt SMP på tilt og skuffer.
- Hydraulikken er «fantastisk» på grunn av den jevne energitilførselen som kommer med elektrisk drift, sier Andersen.
- Hva er prisen på den nye elektriske gravemaskinen?
- Den ligger på rundt tre ganger så mye som en konvensjonell 220-graver, svarer produktsjefen.