Fylkesveiavdelingen i Møre og Romsdal fylkeskommune skal gjennomføre et forprosjekt for utredning av alternative løsninger for sikring av strekningen Huldrebrua - Stigfossbrua i Trollstigen.
Det er godt kjent at strekningen er utsatt for steinsprang og skred. Prosjektet knytt til rassikring har pågått i flere år, helt siden Statens vegvesen hadde forvaltningsansvaret for fylkesveiene. Deres anbefalinger var i 2019 at man burde se på to ulike alternativer; et fjellsikringsalternativ og et tunnelalternativ.
Alternativ A: Fjellsikringsalternativet
Annonse
Fjellsikringsalternativet baserer seg på rensk og sikring av fjellet med bolter, nett, fanggjerde med mer. Arbeidet kan bli gjennomført blant annet ved bruk av «taugående personell».
Alternativ B: Tunnelalternativet
Tunnelalternativet er en T13-tunnel (13 meter bred) med plass til to kjørefelt og gangvei som strekker seg fra Fiva-svingen og opp til Stigfossbrua. Tunnelen vil føre trafikanter vekk fra partiet med høyest risiko for steinsprang og skred.
Stengt vei over flere år
- Fylkestinget vedtok i oktober 2022 å se på et alternativ med fjellsikring, men vil også vurdere et tunnelalternativ som grunnlag for et konseptvalg og videre planlegging. Vi tar sikte på en politisk avklaring på konseptvalg vinter 2023-2024, sier fylkesveisjef i Møre og Romsdal fylkeskommune, Ole Jan Tønnesen.
I den senere planfasen vil fylkesveiavdelingen arbeide målrettet for å unngå unødige ulemper for trafikkavviklingen under anleggsperioden, men det er ikke til å unngå at begge alternativene vil kunne medføre stenging i deler av sesongen over flere år.
Ønsker innspill tidlig
Selv om det ikke er noe krav til høring for oppstarten av dette forprosjektet, ønsker fylkesveiavdelingen innspill i tidlig fase. Noe av bakgrunnen for dette, er å greie å fange opp ideer, utfordringer og andre aspekter knyttet til dette arbeidet så tidlig som mulig.
- Det er mange interessenter i Trollstigen og det er viktig for fylkeskommunen å ha kontakt og finne ut hvordan dette arbeidet vil påvirke alle disse. Derfor ønsker vi allerede nå å åpne for innspill slik at vi får et best mulig grunnlag å jobbe med, sier Tønnesen.
Innspill eller annen relevant informasjon må komme innen 14. Juli 2023.