Sjåfør Kjell Arne Haugen og Hege Sagplass, miljøansvarlig i Posten og Bring. Den erfarne og stødige sjåføren Haugen skal teste Maxus EV80 i Oslo sentrum i desember/januar.

Bring prøver stor elektrisk varebil

Det er en god mulighet for at du ikke har hørt om bilmerket før. Det er kinesisk, fra et av verdens største selskaper, og nå satser de i Europa.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

- Vi skal elektrifisere hele bilflåten innen 2025, og har kommet langt på de minste varebilene. Men på store varebiler (H3 med høyt tak) har det vært umulig å finne noen som kan tilby elektriske versjoner med tilstrekkelig batterikapasitet til nå. Derfor er vi glade for å ha funnet en slik vi kan teste, sier Hege Sagplass, miljøansvarlig i Posten og Bring.

Bilen som skal testes av Bring i Oslo sentrum, heter Maxus EV80 og kommer fra konsernet SAIC (Shanghai Automotive Industry Corp). Selskapet SAIC Motor er størst innen bilproduksjon for innenlandsmarkedet i Kina, og nå skal det satses på det europeiske markedet.

Bring/ Posten Norge AS er som en potensiell storkunde blant de første i Europa til å få teste bilen. Den er imidlertid mer enn grundig utprøvd fra før: Den ble lansert for tre år siden i Kina og flere hundre er i daglig drift der hos forskjellige logistikkbedrifter.

Dashbordet i Maxus EV80.

Trenger over 100 på Østlandet

Bring skal prøve ut den store varebilen i på pakkekjøring i Oslo sentrum i desember/januar. Deretter skal den prøves hos Bring i Sverige.

Det er ikke bestemt når en avgjørelse på kjøp av store varebiler (H3) med elektrisk drift tas av Posten Norge, men det er ikke sikkert det skjer det første året.

Det som er sikkert, er at Posten holder på sine store varebiler til det er avgjort hvilke biler på fornybar energi som skal erstatte dem.

Lene Langrusten, kategoriansvarlig varebil innkjøp i Bring/ Posten Norge.

- Vi har forlenget avtalen på 20 store varebiler som skulle vært skiftet ut i 2018, sier Lene Langrusten, kategoriansvarlig varebil innkjøp.

- Når vi har funnet rett bil, kan vi bytte ut 100-120 fossildrevne store varebiler med elektrike versjoner bare i Østfold, Akershus og Oslo, fortsetter hun.

Leaseplan Norge

Det er ingen importør av Maxus i Norge ennå. Det er leasingfirmaet Leaseplan Norge AS som er bindeleddet mellom Bring og SAIC Motor.

- Vi har ca. 50.000 leasingbiler i Norge nå. Posten Norge er den desidert største kunden med 5000 biler, sier daglig leder Anders Ree-Pedersen i Leaseplan Norge.

Europeiske produsenter har varslet at deres store elektriske varebiler kommer tidligst i 2019. Kanskje kan Posten Norge få prøve noen prototyper i 2018 slik at det blir en reell konkurranse på deres innkjøp av store varebiler?

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS