
Condotte-konkursen: Kostnad 1,6 mrd kroner
Problemene med Condotte har kostet byggherren på Follobane-prosjektet, Bane Nor, 1,6 milliarder kroner.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Bane Nor anbefaler ett år lengre utbyggingstid og økt kostnadsramme for Follobaneprosjektet. Forsinkelser og kostnader har oppstått basert på heving av to utbyggingskontrakter med Condotte i 2018, etter at den italienske entreprenøren gikk konkurs.
Gjennom hele 2018 har prosjektet jobbet målrettet for å kunne sikre ferdigstillelse etter opprinnelig plan, men en samlet gjennomgang som nylig ble avsluttet, konkluderer med at dette ikke er realistisk og at prosjektet ferdigstilles i 2022, ett år senere enn planlagt.
På etterskudd

- Bane Nor har fulgt opp anleggsarbeidet i Follobaneprosjektet tett i hele 2018 og har satt inn flere tiltak for å redusere konsekvensene av kontrakthevingene. Dessverre har vi ikke klart å hente inn alle forsinkelsene, sier konsernsjef i Bane Nor, Gorm Frimannslund.
Follobaneprosjektet er en del av Intercity-utbyggingen og skal gi 11 minutters reisetid mellom Oslo og Ski (Akershus) når det står ferdig, som er en halvering av reisetiden. Utbyggingen er i skrivende stund 72 % ferdigstilt mot prosjektmål på 79 %.
Hovedårsaken til forsinkelsen er at en av entreprenørene, Condotte, fikk økonomiske problemer i 2017. Dette medførte at Bane Nor besluttet å avslutte samarbeidet med det italienske selskapet i januar 2018. Bane Nor tok umiddelbart hånd om sikkerhetskritisk arbeid, før nye kontrakter ble lyst ut og signert.
Problemene med Condotte har kostet Bane Nor 1,6 milliarder kroner.
Trenger 2,2 milliarder kroner ekstra
I tillegg har arbeid med grunnforholdene på Follobanen vist seg å være mer utfordrende enn forventet. Bane Nor vil be om at kostnadsrammen foreslås økt i forbindelse med Stortingets behandling av revidert nasjonalbudsjett 2019 med 7,7 % fra 28,5 milliarder kroner til 30,7 milliarder kroner (2019-kroner) for å ferdigstille Follobanen.Åpning av Follobanen flyttes fra desember 2021 til desember 2022.
- Det er gjort en stor innsats gjennom hele 2018 med tanke på å ferdigstille prosjektet som planlagt, og å minimere de negative konsekvensene etter at man besluttet å heve kontraktene med Condotte i januar 2018. Styret erkjenner nå at det likevel ikke er realistisk å kunne ta i bruk Follobanen før i 2022, og at prosjektets kostnadsramme bes økt fra 28,5 til 30,7 milliarder kroner for å sikre gjennomføring og ferdigstillelse. På vegne av styret vil jeg på det sterkest beklage de ulemper dette måtte medføre for alle som blir berørt av denne utsettelsen, sier styreleder i Bane Nor, Siri Beate Hatlen.
STILLING LEDIG:
-
Hæhre Entreprenør AS søker laborant
Ønsker du en spennende jobb som laborant innen vei og anlegg?
-
Hæhre Entreprenør AS søker kalkulatør konstruksjoner
Er du en drivende dyktig kalkulatør med engasjement for anleggsbransjen?
-
SMP PARTS NORGE AS søker Field Sales Manager
Vi søker en sulten og ambisiøs Field Sales Manager til markedsledende selskap
-
Isachsen Anlegg AS søker stikningsingeniør
Vi ser etter deg som er klar for nye utfordringer på prosjekter innen vei, VA og infrastruktur på Østlandet!
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?
-
Entrack søker mekanikere til avd. Møre og Romsdal / Sunnfjord
Mekaniker på jakt etter nye utfordringer? Se her!
-
Agaia søker lærlinger
Vi søker lærlinger som vil utvikle seg i et miljø der teori møter praksis!?
-
Isachsen Anlegg AS søker BIM-teknikker
Er DU den vi ser etter?
-
Engcon Norway AS søker selger/produktveileder/ordremottaker
Er DU vår nye kollega?