FORSVINNER: Maskinfører Oskar Løtoft blir ikke stor når han står ute på «tribunen» utenfor førerhuset på Cat 994K-hjullasteren.

Dette er Europas tyngste hjullaster

SOKNDAL (AT.no): Maskinfører Oskar Løtoft hos Titania er en røslig mann. Men oppe på «tribunen» på den nye Cat 994K-hjullasteren blir han smågutt.

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

De 10 maskinene som laster og transporterer malm og gråfjell ut fra den enorme gruva, veier tilsammen 1875 tonn. Det er ingen i Norge i dag som bruker så grovt og tungt utstyr som Titania.

Nede i gruva ser ikke den nye hjullasteren så enorm ut når du kjører inn i bruddet. Når du begynner å nærme deg og ser en liten gubbe som sitter inne i førerhuset, får du virkelig øynene opp for dimensjonene.

Maskinen er 19,5 meter lang, skuffa er nesten 7 meter bred, rommer 20 kubikk og veier 20 tonn alene. Fra bakkenivå til toppen av takplata på hytta er det 712 centimeter.

Og når lasteaggregatet er løftet helt til topps, er det over 11 meter fra spissen av tennene og ned i bakken. Og det er en hydraulisk «landgang» som senkes når noen skal opp eller ned fra maskinen.

Kontinuerlig

Det har inntil nylig vært helkontinuerlig drift døgnet rundt mesteparten av året hos Titania. På grunn av markedstilpasninger, har man vært nødt til å redusere produksjonen.

Prosessanlegget går i en skiftplan med åtte-dagers helkontinuerlig produksjon, og deretter 6 dager stans. Gruva går en 3-skiftsordning med noen helgeskift hver annen helg.  I gruva er det 14-15 ansatte på jobb på hvert skift.  Samtidig er det alltid to reparatører på jobb for arbeid med planlagte vedlikeholdsoppgaver, samt en beredskap i tilfelle noe av utstyret skulle få stopp.

For å få en bedre arbeidshverdag, roterer de som jobber i bruddet på arbeidsoppgavene. På hvert skift er det to ansatte som også kjører hjullasteren i tillegg til tipptruckene. 

Lang prosess

Fordi både lastemaskinene og tipptruckene er så enormt store, må de bygges sammen etter at de er ankommet Titania. Ingen maskiner der byttes. De brukes opp før de hugges. 

Derfor regner Titania «Life Cycle Cost» på alle sine anskaffelser. I den kalkylen er samtlige kostander som vil og kan oppstå med. 

Anskaffelsen av den nye giganthjullasteren startet for tre år siden. Planen er at den nye maskinen skal vare i minst 15 år med godt vedlikehold. Den erstattet en 225 tonns Komatsu som hadde passert 40.000 timer da den ble parkert

Helhetsvurdering

- Flere leverandører ble vurdert, men etter en helthetsvurdering av totalbildet endte vi opp med Cat denne gangen, sier Kjell Gunnar Stormo i Titania.

Også de sju Cat 789 tipptruckene som transporter malm og gråfjell ut av gruva, kommer fra samme leverandør. Disse går 60.000 timer i Titanias tjeneste før de byttes.

Den nye hjullasteren er produsert i USA. Der ble den bygget helt ferdig og testet før den ble skrudd fra hverandre igjen og pakket. I 39 kollier ble den sendt med båt til Europa før den endte på kaia i Oslo. Derfra ble den transportert langs landeveien til Jøssingfjorden helt sør i Rogaland. De enorme hjulene på maskinen ble sendt separat og gikk rett til Stavanger. 

Mye jobb

Å montere maskinen er et puslespill. Stig Vikeå i Pon Equipment har hatt ansvaret for monteringen av de fleste store Cat-maskinene i Norge. Han og hans kollegaer gjorde jobben med god bistand fra Titania.

550 arbeidstimer brukte Pon fra de første delene kom i midten av november 2018 til maskinen var i produksjon i januar 2019.

Titania har til enhver tid en utskiftingsplan for alle maskinene. Med dagens produksjon er det beregnet at den nye hjullasteren vil gå rundt 3500 timer i året. Tipptruckene går mest, og en av dem har vært oppe i 5800 timer på ett år.

- Vi har en plan for utskifting av maskiner, og den går frem til 2024. Det neste vi planlegger å bytte, er en av tipptruckene i tillegg til en ny borerigg, sier Stormo. 

Krevende bruk

Når vektene og dimensjonene er så enorme som de er på Cat 994K-hjullasteren, er riktig bruk av maskinen alfa og omega.

Det er stor forskjell på steinen som skytes ut i bruddet. Den varierer fra 1,6 til 2,8 tonn pr. kubikk. Derfor har Titania et sterkt fokus på hvordan maskinene brukes.

- Å bruke en så stor maskin til å bære mer enn akkurat nødvendig går ekstremt ut over levetid og driftskostnadene på maskinen, sier Kjell Gunnar Stormo. Særlig er det dekkene som får ekstreme belastninger hvis det bæres mer enn nødvendig. Det gir en enorm varmeoppbygging. 

Kjettinger

Det brukes kjettinger som fungerer som en brynje rundt hele dekket. De er også med på å knuse en del av den mindre steinen og sørger for at stuffene blir jevne og ikke skader dekkene på tipptruckene heller. Kjettingene er levert av Flom kjetting og veier 5,5 tonn pr. stykk.

Med dyktige sjåfører, er håpet at både dekk og kjettinger skal holde 12.000 timer. Titania har to skuffer til maskinen. Etter rundt 3000 timer, er disse inne til omfattende vedlikehold og bytte av slitedelene.

Liten og stor

Titania har de største maskinene som brukes i Norge. Sammen med hjullasteren går det en Cat 6040 forgraver på 400 tonn og en identisk maskin som er levert av OK i sin tid.

I den andre enden av skalaen har Titania både den aller minste hjullasteren og gravemaskinen Cat leverer. Graveren er bare 900 kilo og den brukes til å renske under transportbåndene i produksjonsanlegget. Før de fikk den, var det bare muskelkraft og krafse som var utstyret der. Den lille hjullasteren på 7 tonn blir en kjempe sammenliknet med mini-graveren.

For å kunne operere med tipptrucker som kjører med totalvekter på rundt 300 tonn er Titania helt avhengige av gode internveier inne i gruven. Fordi alt er stort, må også servicemaskinene være røslige. For eksempel er hjullasteren som brukes på rens og opprydding langs veier og tipper en Cat 988 (51 tonn).

Lang historie

Titania ble grunnlagt i 1902, og de første årene tok de ut malmen inne i fjellet et lite stykke unna dagens forekomst som ble oppdaget i 1954. Bruddet er nå 2,9 kilometer langt, 600 meter bredt og 300 meter dypere enn ved oppstarten. 

Det er tatt ut ca. 300 mill. tonn malm og gråberg i dagbruddet på Tellenes. Fortsatt er det 170 mill. tonn med malm igjen i dagbruddet. I tillegg er det over 250 mill tonn med ytterligere ressurser, som kan realiseres hvis man greier å lage en kvalitet til en pris som markedet vil betale for. Med et årlig uttak av malm på mellom 2 og 3.5 mill tonn har man et langt perspektiv.

Ilmenitt, som tas ut, brukes til å lage hvitfarge, og brukes i nesten alle ting du omgås daglig. Som i lakk, maling, papir, kosmetikk eller fiskeboller.

En tredjedel av all steinen som tas ut, er malmen de jakter på, mens resten er gråberg som ikke kan brukes. All overskuddsmasse deponeres.

STILLING LEDIG:
GIGANT: Ingen steder i Europa går det større mekaniske hjullastere enn Cat 994K’en Titania tok i bruk i januar.
DIMENSJONER: Inne i gruva til Titania ser verken tipptrucken eller hjullasteren så store ut.
TANNPUSS: Alt er stort på Cat 994-hjullasteren. Kjell Gunnar Stormo (f.v.), Stig Vikeså fra Pon, og Gunnar Vinterstø fra Titania er enige om at de nye tennene på gigaskuffen går fint inn i massene.
LIKEVERDIGE: Cat 994K-hjullasteren ser enorm ut selv sammen med tipptrucken som veier 300 tonn fullastet.
SMÅGUTTER: De tre karene som står på bakken og prater foran for det ene forhjulet blir som smågutter å regne fra toppen av maskinen.
GIGAGRAVEREN: Titania har to forgravere som denne Cat 4060’en på 400 tonn. Den andre er eldre, og den gangen var det OK som produserte disse maskinene.
FORNØYDE: Gunnar Vinterstø (f.v.), servicesjef Stig Vikeså (Pon), maskinfører Oskar Løtoft og vedlikeholdsplanlegger Kjell Gunnar Stormo er alle fornøyde med den nye hjullasteren.
ENORMT: Bruddet på Titania er 2,9 kilometer langt, 600 meter bredt og 300 meter dypt. Da kreves det grov redskap.

Cat 994K

• 994 ble introdusert i 1990.
• Motor - Cat 3516E (V16-motor)
• 1847 hestekrefter
• Operasjonsvekt med kjetting 255 tonn
• Løftekapasitet - 45 tonn og 8,79 meter høyt.
• Cat skuffe på 6,32 m i lastebredde.
• Rommer 20 m3.
• Maskinen er 19,5 meter lang, 7,12 meter høy (hyttetaket) og 5,76 meter bred.
Powered by Labrador CMS