Fem entreprenører vil bygge ny E16 i Kvamskleiva
Prosjektet har en ramme på 666 millioner kroner.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Statens vegvesen, E16 Kvamskleiva, har ristet av seg covid-19-pausen. Entreprenør-interessen var stor for rassikringsprosjektet før prosjektet måtte ta en seks uker lang covid-19-pause. Prosjektet ble lyst ut på nytt i april.
Dette er de som har meldt seg etter at anbudet ble lyst ut på ny:
- Arbeidsfellesskap mellom Kruse Smith AS og Brødrene Dokken AS
- Arbeidsfellesskap mellom Anlegg Øst AS, Leonard Nilsen & Sønner AS og Gjermundshaug Anlegg AS
- Bertelsen & Garpestad AS
- Hæhre Entreprenør AS
- Impresa Pizzarotti & C. S.p.A
Fornøyd byggeleder
Byggeleder Edvin Rye er meget godt fornøyd med interessen.
- Vi var litt spente på om interessen ville holde seg. Nå ligger alt til rette for at vi får en god konkurranse mellom entreprenørene. Vi ser frem til kvalifiseringsfasen, sier Rye.
Vegvesenet er på jakt etter en dyktig hovedentreprenør der elektroarbeidene inngår som en del av hovedentreprisen. I første runde vil Vegvesenet velge ut tre entreprenører som er med videre i konkurransen i en prekvalifiseing. Dette arbeidet foregår nå.
Prosjektet har en total ramme på 666 millioner kroner.
100 millioner kroner i fradrag
- Det vil være mulig å få inntil 100 millioner i fradrag i tilbudssummen for den som skisserer gode planer for hvordan jobben skal løses og som har den rette kompetansen for å utføre jobben, sier Rye.
- Arbeidet med tunnelen er avgjørende for fremdriften i prosjektet der elektroarbeidene er en viktig del av jobben. Trafikken på E16 vil gå gjennom anleggsområdet. En strekning av ny E16 skal etableres på fylling i Nordsvinsfjorden. Målet er å bygge veien på to år, sier Rye videre.
Smal og rasutsatt
Den 5,4 kilometer lange strekningen skal avløse den smale, svingete og rasutsatte veien ved Vangsmjøsa.
De siste vintrene har trafikken korket seg gjennom Kvamskleiva. Det har vært utfordringer med trafikkavviklingen på uværsdager hvor Filefjell har vært åpen for trafikk, mens andre fjelloverganger har vært stengt. Veien er rasutsatt med jevnlig nedfall på begge sider av dagens korte tunnel.
Byggestart høsten 2020
Med ny vei skal dette løse seg. Veiprosjektet består av en 1,8 kilometer lang tunnel og 3,6 kilometer ny vei. Veien skal bygges som tofeltsvei med standardklasse H2 med 8,5 meters veibredde.
I tunnelen er blir det profil T 9,5 for å få plass til et bredt midtfelt med rumlefelt. Det skal bygges et større kryss til fv. 2510 ved Hugavike.
I dag går det gjennomsnittlig 1480 kjøretøy i døgnet gjennom Kvamskleiva. Andelen tunge kjøretøy er 15 prosent.
Ambisjonen er byggestart høsten 2020.
- Vi mener dette bør være en attraktiv jobb for den riktige entreprenøren, sier Rye.
STILLING LEDIG:
-
Komatsu Forest søker selger til Komatsu skogsmaskiner.
Glad i turer i skog og mark? Nå har du muligheten! Vi søker selger til Komatsu skogsmaskiner.
-
Contur AS søker prosjektleder
Vi søker erfaren prosjektleder
-
Anlegg Øst Entreprenør søker Stikningsleder
Vi er i stadig utvikling og vekst og med en økende oppdragsmengde søker vi en dyktig stikningsleder.
-
Anlegg Øst Entreprenør AS søker planlegger
Vi søker planlegger! Bli med på laget som skaper fremtidens prosjekter!
-
Anlegg Øst Entreprenør AS søker kalkulatør
Er du vår nye Kalkulatør? Bli med på å bygge fremtidens infrastruktur med Anlegg Øst Entreprenør!
-
Anlegg Øst Entreprenør AS søker masseberegner
Vi er i stadig utvikling og vekst og med en økende oppdragsmengde søker vi flere dyktige masseberegnere.
-
Isachsen Anlegg AS søker prosjektleder
Drømmer du om å lede komplekse prosjekter på Østlandet? Vi ser etter Prosjektleder i Oslo og Buskerud/Vestfold/Telemark!
-
Hæhre Entreprenør AS søker kontraktsleder
Er DU vår nye kontraktsleder?
-
Ottar Bergersen & Sønner AS søker transportkoordinator
Er DU vår nye transportkoordinator?
-
Hæhre Entreprenør AS søker prosjekt controller
Har du interesse for prosjektøkonomi- og styring? Vi søker Prosjekt Controller