Koser seg i sanden med pansergraver
AT.nos lesertur til Rena leir ble en stor suksess. Det eneste som stoppet smilet på våre lesere da de prøvde Leopard-graveren, var ørene.
Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.
I en sandkasse på ca. 150x200 m er Ernst Morten Aase i ferd med å grave en grøft med forsvarets IngPV NM189, en ombygget Leopard I med dozerskjær og graveaggregat.
Ernst Morten har koblet ut beltedriften og skyver seg bakover som med en Brøyt, etter hvert som han graver grøften. Det går raskere enn å flytte maskinen med beltedrift. Han sitter i operatørbrønnen og styrer maskinen. Kommunikasjonen med grenader Torgeir Evjen, som til daglig er vognfører på IngPV-en, skjer via mikrofonsett i hjelmene.
Noen minutter tidligere har Ernst Morten imponert Evjen ved å gjennomføre et perfekt gjennombrudd med skjæret gjennom en voll etter å ha passert en grøft.
Brulegger
Tidlig på morgenen satte AT.nos utsendte og vinnerne av turen til Rena leir, Gina Husdal (20) og Ernst Morten Aase (32), kursen fra Gardermoen mot Rena. Etter å ha fått en rask gjennomgang av pansergraveren på verkstedet av troppsjefen for spesialpansertroppen på Rena, løytnant Raymond Jakobsen, bærer det ut i felt.
De militære styrkene har lovet oss en demonstrasjon av en brulegger som i likhet med IngPV-en er en ombygget Leopard I. Med en 10,9 tonn tung bru på toppen, veier kjøretøyet totalt 51,13 tonn. Leoparden setter skjæret i bakken og skyver ut den 26 meter lange brua over et søkk i terrenget: Først skyves en del ut, så kobles den sammen med del to før den sammenkoblede enheten skyves helt over søkket.
For å bevise at brua er riktig montert og plassert, parkerer vognføreren bruleggeren på brua etter utført jobb.
Smil og tommel opp
Etter at Gina og Ernst Morten har prøvekjørt en Hydrema 910 MCV -2(Mineclearing Vehicle) er det god stemning.
Men når leserne av AT.no plasseres bak spakene på IngPV-en sprenger stemningen skalaen, og smilemusklene drar nesten på seg krampe.
Når Ernst Morten har kjørt, gravd og dozet en times tid, er det Ginas tur. Mens hun tviholder seg fast i hastigheter opp mot 64 km/h gjennom busk og kratt i Rena-skogen, rekker hun å gi tommel opp til oss andre. Dette er gøy!
Gina klarer på en eller annen måte å overtale vognfører Evjen til å holde på godt over en time, og vi andre tenker tanken at det kan bli kveld i Rena-skogene før vi får henne med oss hjem igjen.
- Tiden gikk for fort
På vei hjem igjen etter å ha vært i leiren fra klokken ti til halv tre, oppsummerer AT.no-leserne dagen:
- Det var helt rått og kjøre den (IngPV-en red. anm.). Tiden gikk altfor fort, sier Gina.
- Klokken var elleve...så var den plutselig tolv, sier Ernst Morten.
Fakta om IngPV:
Ingeniør Panservogn, NM189, med graveaggregat og dozerskjær.
Bygget på understellet til en Leopard I-tank. Overvogn fra Hägglunds Moelv.
Motor: Mercedes-Benz 838 CaM 500 V10 på 37,4 liter som er justert til å yte 610 kW (830 hk). Den kan lett runde 1000 hk, men da sliter den i stykker transmisjon og drivverk.
Girkasse: 4 HP 250 planetkasse med hydraulisk momentomformer. 4 gir forover og 2 bakover.
Hydraulikksystem: 2 variable aksialstempelpumper med trykkavkjenning og 1 tannhjulspumpe.
Belter: Beltevognen har 7 løpehjul og 4 støtteruller på hver side med beltebredde 550 mm.
Fjæring: 5 hydrauliske støtdempere, 7 torsjonsstaver og 7 bufferfjærer på hver side.
Bremser: 1 hydraulisk énkrets-skivebrems på hver side med pumpe for tilførsel av bremseoljetrykk.
Graveaggregat: Rekkevidde 8,33 m, gravedybde 4, 05 m og arbeidsområde på 270° Det er Hägglunds Moelv som har produsert aggregatet.
Dozerskjær: Veier 2,8 tonn, med bredde 3,6 m og høyde 1,08 m. 2 rippere med 50 cm rippedybde.
Vinsjer: 2 kapstanvinsjer. Begge har trekkraft på 9 tonn. Med kasteblokker har de to vinsjene en maks. trekkraft på 72 tonn til sammen.
Mannskap: 2. Den ene opererer maskinen. Den andre er vognkommandør.
Undervannsutstyr: Maskinen kan brukes på dybder ned til 4 m. Da skalkes luken over vognføreren, mens en dykkesjakt monteres der hjelpemannen sitter. Luft til motoren suges inn gjennom denne sjakten. 2 lensepumper. Det er ikke tillatt i fredstid å bruke maskinen under vann.
Annet utstyr: Elektrisk skjære- og sveiseutstyr til en halv times bruk, kokeapparat, kommunikasjonsanlegg, 8 utskytingsrør for kamuflasjerøyk og 1 maskingevær 12,7 mm.
Høyde/bredde/lengde: 250 cm/ 337 cm/ 980 cm.
Vekt: 46 tonn.
Toppfart: 62 km/h.
STILLING LEDIG:
-
Hæhre Entreprenør AS søker prosjekt controller
Har du interesse for prosjektøkonomi- og styring? Vi søker Prosjekt Controller
-
Hurtigruta Carglass søker bilglasstekniker til vår avdeling Alnabru!
Er DU vår nye bilglasstekniker?
-
Anlegg Øst Entreprenør søker prosjektleder
Vil du bli en del av et dynamisk og fremtidsrettet team? Bli Prosjektleder hos Anlegg Øst Entreprenør!
-
Anlegg Øst Entreprenør søker prosjekteringsleder
Er DU den vi søker?
-
Vartdal Gjenvinning AS- Florø søker assisterende anleggsansvarlig
Er DU vår nye kollega?
-
Steg Entreprenør AS søker tilbudsleder/kalkulatør og prosjektleder
Tilbuds- og prosjektledere m.erfaring fra anleggsbransjen - Steg vokser og trenger enda flere dyktige kollegaer!
-
Maskinentreprenør Herbjørn Nilssen AS søker landmåler/stikningsingeniør/geomatiker
Vi søker anleggsstikker/Geomatiker, Er det DEG?
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?