E16 Lærdalstunnelen har ett løp med ett kjørefelt i hver retning, og er designet med tre separate og opplyste haller som bilistene kjører gjennom med seks kilometers intervaller.

Lærdalstunnelen blir nattestengt i fire år

Det er lite sannsynlig at det blir kolonne med ledebil i den 24,5 km lange tunnelen på E16 mellom kommunene Aurland og Lærdal i Vestland. Prosjektleder Rune B. Sandven i Statens vegvesen opplyser at den er for lang til det.

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Lærdalstunnelen på E16, som er stamvei mellom Bergen og Oslo, er verdens lengste veitunnel. Den ble åpnet i 2000.

Etter 20 år, er det på tide med en oppgradering av utstyret i tunnelen.

Arbeidet starter i 2022 og skal vare i dem år. Det første året skal brukes til å bygge skifte nytt avtrekkssystem. Det skal bygges 100 meter ny tilførselstunnel og installeres nye sjaktventilatorer. Dette vil ikke påvirke trafikken i tunnelen i nevneverdig grad.

De fire neste vil arbeidet med tunnel-oppgraderingene merkes:

- Da handler det om full oppgradering av hovedløpet, altså en strekning på 24,5 kilometer. Vi skal skifte ut all belysning, ventilatorer, nødstasjoner, lage nye 90 meterlange havarinisjer og 19 nye tekniske bygg som skal plasseres i 40 meter dype nisjer sprengt ut på tvers av kjøreretningen. Det er et stort behov for nytt teknisk utstyr i tunnelen. Det har skjedd mye på 20 år, sier prosjektleder Rune B. Sandven i Statens vegvesen til Sogn Avis (abonnement).

Det legges opp til nattestengning fra klokken 22 til klokken 6 hver natt i fire år. Kolonnekjøring med ledebil gjennom tunnelen ser ikke prosjektlederen at det blir noe av.

- Vi ønsker å unngå for mye styrt avvikling ved hjelp av kolonne og ledebiler. Det ville fordyret prosjektet, og det ville ført til at arbeidet hadde tatt ett år ekstra. Tunnelen egner seg heller ikke til kolonnekjøring. Den er rett og slett for lang, sier Sandven til Sogn Avis.

Omkjøringsvei når tunnelen er stengt, er riksvei 50 Hol-Aurland.

Powered by Labrador CMS