Bilde av Volvo-en til sjåføren som ble hardt skadet i ulykken som skjedde på E39 ved Flekkefjord 22. oktober 2014. Bildet med forklaringer er hentet fra «Rapport om møteulykke mellom to vogntog på E39 ved Lavolltunnelen i Flekkefjord onsdag 22. oktober 2014» av Statens havarikommisjon for transport (SHT).

Lastebilsjåfør kjørte beinet av kollega

En lastebilsjåfør kommer inn til et lokalt sykehus sør i Norge. Venstre bein henger så vidt fast til resten av kroppen. Han er i ferd med å blø i hjel.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

En drøy halvtime tidligere var det en vanlig dag for sjåføren. Han var på en leveringsrunde med vogntoget han kjørte. Men like over klokken 21 slutter dagen å være vanlig - livet skal aldri mer bli det samme.

I en sving kommer et vogntog imot, med en tralle som sklir over i motgående kjørefelt. Den knuser førerhuset på Volvo FH-en. Førerdøra rives av og blir liggende inne i skapet på tralla, som kjører noen meter etter smellet før den stopper.

Kritisk skadet sjåfør

Sjåføren sitter fast med et nær avrevet venstre bein og er bevisstløs. Han er i ferd med å blø i hjel. En av de første trafikkantene som kommer til stedet utfører livreddende førstehjelp. Brannvesen, ambulanser og politi er på plass ca. 21.15 og starter frigjøring og forsetter førstehjelpen.

Ca. klokken 21.35 ankommer en ambulanse med den bevisstløse, kritisk skadde, sjåføren Sørlandet sykehus i Flekkefjord. Ved det lokale sykehuset utføres akuttkirurgi som redder sjåførens liv.

Sjåføren er dansk og har vært lastebilsjåfør i 20 år. Tre av disse årene har han hatt kjøreoppdrag i Norge.

Var klar over bremsefeil

Sjåføren av vogntoget som forårsaket ulykken er ferdig med dagens leveringer og kjører med tom tralle da han bremser og blokkerer hjulene på tralla i sin høyresving på europaveien, E39. Veien er våt. Sjåføren kjørte samme strekning, motsatt retning, tidligere på dagen.

Han er klar over at det er feil på ABS-systemet på tralla. Det lyser en gul feillampe på førerdisplayet i trekkvogna. Han kjører uten sikringer til ABS-systemet for tralla, en tralle som har kontakt og sensorfeil på ABS-systemet.

Sjåføren har kontaktet transportselskapet han kjører for og fortalt om feilen. Han får til svar at tralla kan kjøres med gult lys til verksted i transportbedriftens hjemland, Sverige. Sjåføren har også snakket med kolleger om hva gult ABS-varsel betyr. Han har fått høre at bremsene blir bedre og «skarpere» uten ABS.

Han har hatt førerkort på tungt kjøretøy i ett år og begynte å kjøre for sin bileier ca. tre måneder før ulykken.

Les rapporten fra Statens havarikommisjon for transport om ulykken som skjedde 22. oktober 2014 på E39 ved Flekkefjord.

Fant bremsefeil i mai

Det ble gitt et kjøreforbud av Statens vegvesen på tralla drøyt fem måneder før ulykken på grunn av gul varsellampe for bremsefeil.

Det var da en annen trekkvogn som trakk tralla. Den daværende sjåføren ble bedt om å kjøre til nærmeste verksted av Statens vegvesen. Statens vegvesen sendte ikke varsel om dette til svenske myndigheter som hadde registrert trekkvogna.

Statens vegvesen har ikke rutiner for å etterkontrollere og for å få informasjon om feil som gir kjøreforbud på utenlandske kjøretøy faktisk er rettet.

Politiet ble varslet flere timer tidligere

Det hører også med til historien at en tidligere tungbilsjåfør varslet politiet klokken 16.38 samme dag om en sjåfør som kjørte uforsvarlig med trekkvogn og tralle. Dette var det samme vogntoget og den samme sjåføren som forårsaket den alvorlige ulykken noen timer senere.

Politet ble varslet om at sjåføren kjørte midt i veien for å jakte en forbikjøring, og «kastet seg inn» når det kom møtende trafikk.

Sjåføren skal også ha kjørt forbi et annet vogntog i en høyresving med kupert terreng.

Straffen

Yrkessjåføren som forårsaket ulykken ble dømt til fengsel i 45 dager. Han måtte også betale 75.000 kroner i erstatning og mistet retten til å kjøre bil i Norge i to år.

Yrkessjåføren som ble kvestet, holder fortsatt på med å trene seg opp etter ulykken. Han er fast bestemt på å komme tilbake i arbeid for sin arbeidsgiver, selv om han ikke kan regne med at han kan kjøre lastebil mer.

Kilder:
Rapport om møteulykke mellom to vogntog på E39 ved Lavolltunnelen i Flekkefjord onsdag 22. oktober 2014 (SHT)
Agder Flekkefjords Tidende: Fengsel etter trailer-ulykke
Agder Flekkefjords Tidende: Kirurgene i Flekkefjord reddet livet mitt!
Lastebil.no: Om fire timer krasjer han med en kollega

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS