Narkotika og forskjøvet trelast på grensen
AT.no har vært med på kontroll av lastebiler som kommer fra Sverige til Norge. Det mest spesielle som dukket opp var en pall med narkotika.
Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.
Stian Grinden og Stig Vollebek er skanneroperatører på den mobile kjøretøyskanneren, en Volvo FM 12, denne regntunge kvelden på grenseovergangen på E18 ved Ørje.
Lovlig narkotika
De har nettopp fått beskjed om at de skal skanne en svensk lastebil som skal inneholde en pall med narkotika. Sjåføren har papirer på at han lovlig kan frakte narkotikaen gjennom Sverige. Varene skal til norske institusjoner og er til medisinsk bruk.
AT.no er med og ser på resultatet av røntgenskanningen av trekkbilen med semihenger. Vi finner ikke noe ulovlig på bildet. Bare en pall med narkotika. Stian åpner opp bak på semien tar en ekstra sjekkrunde der inne. Alt er i orden og med en ny plombe påsatt setter kjøretøyet kurs mot sitt norske leveringssted.
Møbler, sprit og medisiner
Tollerne vinker inn flere lastebiler til sjekk i skanneren. Det avsløres ikke noe nevneverdig mens AT.no er til stede. Bare møbler, elektriske artikler og andre forbruksvarer. En rumensk sjåfør har en spritflaske i førerhuset. Han bedyrer at det er fordi han skal feire bursdag i snart.
Nok en belgisk semitrailer dukker opp, med medisiner med et lavere sikkerhetsnivå enn narkotika-transporten. Sjåføren, en polsk kvinne i 20-årene, synes det er gøy at hun ble plukket ut til skanning. Hun filmer det hele, med egne kommentarer, med mobiltelefonen.
Magefølelse
Stian og Stig stopper de fleste lastebilene som er ferdige med å fortolle og skal til å kjøre inn i Norge. Etter en kort prat med hver sjåfør har de avgjort om bilen kan kjøre ut på veien med en gang eller om det blir en skanning først.
- Det er rett og slett magefølelse det går på. Hvordan sjåføren oppfører seg, sier Stian.
Nytt dekk-krav
Noen mil mot nord, på Magnormoen kontrollstasjon ved riksvei 2, har kontrollører fra Statens vegvesen rigget seg til for tungbilkontroll.
Det er fokus på dekk og kjetting denne dagen, siden vi skriver 4. november og det er i tillegg nytt krav til dekkutrustningen. Fra 1. november skal det være minst 5 mm mønsterdybde på alle dekk på kjøretøy over 3500 kg.
Svenske ulovligheter
Kontrollørene tar et raskt blikk på dekkene for å avgjøre om de trenger å måle. Timene AT.no er på plass ser vi ingen dekk bli målt med annet enn blikket. På denne kontrollen er det ingen flom av utenlandske biler med blanke dekk. Ut fra oppslag i media har vært lett å tenke seg at det måtte bli mange blanke dekk som fikk kjøreforbud i starten på november.
Det er imidlertid mye annet å ta tak i på denne kontrollen. En svensk entreprenør på vei til jobb i Norge bryter diverse regler:
- Scania-en har en fartsskriver som skulle vært til kontroll i 2005. Det vil si at det er ti år siden den ble kontrollert. Det var ingen kjettinger på bilen. Det var betydelig overlast på bilen og lasten stakk for langt ut uten å være merket med lys, sier kontrolleder Geir Thomas Finstad.
I tillegg stikker flaket på vekselflakbilen 150 cm bakover fra underkjøringshinderet. Maksimalt tillatt er 40 cm.
Bremseproblemer og løyveproblemer
En annen svenske kjører tanker. Han har én tank på bilen og én tank på en tilhenger med pådragsbrems. Det viser seg at tilhengeren ikke har bremser i det hele tatt, og tanktransporten blir parkert inntil bremseproblemet er fikset.
Ved siden av svensken, i «skammens hjørne» av parkeringsplassen blir en latvisk trekkbil plassert.Denne har en fellesskapstillatelse (løyve) som er gått ut på dato. Sjåføren må parkeretil nyepapirer blir fraktet fra hovedkontoret i Latvia til Magnor.
Trelast i bevegelse
En semitrailer full med trelast får heller ikke kjøre videre. Her lener flere trelastpakker seg mot den ene sideveggen i kapellet.
Etter noen timer med venting får den svenske sjåføren hjelp av en lokal hjullaster for å komme i balanse der bak.
Dagens sinteste
En estlender blir stoppet med last sin ikke er sikret mot sideveis forskyvning. Han blir pålagt å stroppe fast pallene som er lastet med kopipapir. Siden det ikke er kantbeskyttere å oppdrive, er resultatet at en god del papir aldri vil passe i noen kopimaskin. Men trafikksikkerheten kommer først.
Dette får det tilsynelatende til å putre lett under topplokket på estlenderen. Det blir ikke bedre av at han får beskjed om å fjerne alt av egenpåsatte oppbygginger på dashbordet, for å få bedre sikt foran trekkbilen. Sjåføren må skru av lokket på hanskerommet for å få fjernet alt. Han kaster demonstrativt verktøy rundt seg.
Han får også pålegg om å fjerne de oransje lysene bilen har i fronten.
STILLING LEDIG:
-
Hæhre Entreprenør AS søker prosjekt controller
Har du interesse for prosjektøkonomi- og styring? Vi søker Prosjekt Controller
-
Hurtigruta Carglass søker bilglasstekniker til vår avdeling Alnabru!
Er DU vår nye bilglasstekniker?
-
Anlegg Øst Entreprenør søker prosjektleder
Vil du bli en del av et dynamisk og fremtidsrettet team? Bli Prosjektleder hos Anlegg Øst Entreprenør!
-
Anlegg Øst Entreprenør søker prosjekteringsleder
Er DU den vi søker?
-
Vartdal Gjenvinning AS- Florø søker assisterende anleggsansvarlig
Er DU vår nye kollega?
-
Steg Entreprenør AS søker tilbudsleder/kalkulatør og prosjektleder
Tilbuds- og prosjektledere m.erfaring fra anleggsbransjen - Steg vokser og trenger enda flere dyktige kollegaer!
-
Maskinentreprenør Herbjørn Nilssen AS søker landmåler/stikningsingeniør/geomatiker
Vi søker anleggsstikker/Geomatiker, Er det DEG?
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?