Det var stor interesse for det nye lastebilprogram lansert av Renault Trucks 11. juni.

Nye lastebiler lansert med brask og bram

LYON (AT.no): Allerede i fjor høst fortalte Renault Trucks at man skulle lansere et helt nytt lastebilprogram i juni 2013. 11. juni var dagen der, og det ble en lansering man skal lete lenge etter maken til. Blant 5000 kunder, journalister og annet fintfok var også AT.no til stede.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.

Det var ikke spart på noe når det gjaldt å lage blest rundt de nye bilene, men så betyr det da også mye for Renault Trucks. Stort sett alt mulig av effekter var tatt i bruk i et svært påkostet og forrykende show.

Hele Renaults lastebilprogram er fornyet i fire forskjellige serier. Sagnomsuste Magnum og økonomivarianten Premium Road er erstattet av T-serien. Noen ny Magnum kommer altså ikke, men ideen bak bilen er likevel ikke helt død. Den høyeste varianten av T-førerhuset leveres nemlig med flatt gulv, og Renault T er dermed den eneste, ved siden av Mercedes-Benz Actros, som har denne muligheten. Det høyeste T-førerhuset har dessuten et eget designelement over grillen, og fronten kan dermed minne en del om Magnum.

Ellers er T-førerhuset bygd på samme basisførerhuset som nye Volvo FH, men det er ingen tvil om at Renault Trucks i stor utstrekning har lagt inn sine egne designelementer.

Av anleggsbiler har Renault Trucks hatt to varianter, Lander og Kerax. Slik er det nå også. Lander-segmentet er erstattet av C-serien, mens Kerax-etterfølgeren er den tøffe K-serien. Den har blant annet en særegen grill som blir lagt godt merke til.

På distribusjonssiden har Renault Trucks også hatt to serier: Midlum og Premium Distribution. Etterfølgerne heter henholdsvis D og D Wide. Det kommer for øvrig en ny vektoptimert variant som skal dekke segmentet fra 3,5 til 7,5 tonn.

Akkurat som hos søsterselskapet Volvo Trucks er T-serien helt ny. Også C- og K-seriene benytter seg av det samme basis-førerhuset som T-serien, mens D og D Wide er videreføringer av dagens biler, henholdsvis Midlum og Premium Distribution. Designen er imidlertid mye freskere, og understreker at det langt på vei er snakk om nye modeller.

Under skallet er det selvsagt også mye nytt. I likhet med øvrige merker har også Renault Trucks vært nødt til å ta frem nye motorer på grunn av Euro 6. Motorene er utviklet sammen med Volvo, men effektuttakene er noe annerledes. Den store 13-liters DTI 13 yter opptil 520 hk, mens 11-literen DTI 11 stopper på 460 hk. Det er også tatt frem nye motorer på 5,1 og 7,7 liter. Dette er i realiteten samme motorserie hvor DTI 5 er firesylindret, mens DTI 8 har seks sylindere. Kraftigste variant av DTI 5 yter 240 hk, mens kraftigste DTI 8 har 80 hk mer.

Store deler av det nye lastebilprogrammet har automatisert giring som standard. Det er varianter av Volvos I-Shift og I-Sync som benyttes, men med Renault-betegnelsene Optidriver og Optitronic.

Powered by Labrador CMS