Nye lastebiler lansert med brask og bram
LYON (AT.no): Allerede i fjor høst fortalte Renault Trucks at man skulle lansere et helt nytt lastebilprogram i juni 2013. 11. juni var dagen der, og det ble en lansering man skal lete lenge etter maken til. Blant 5000 kunder, journalister og annet fintfok var også AT.no til stede.
Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.
Hele Renaults lastebilprogram er fornyet i fire forskjellige serier. Sagnomsuste Magnum og økonomivarianten Premium Road er erstattet av T-serien. Noen ny Magnum kommer altså ikke, men ideen bak bilen er likevel ikke helt død. Den høyeste varianten av T-førerhuset leveres nemlig med flatt gulv, og Renault T er dermed den eneste, ved siden av Mercedes-Benz Actros, som har denne muligheten. Det høyeste T-førerhuset har dessuten et eget designelement over grillen, og fronten kan dermed minne en del om Magnum.
Ellers er T-førerhuset bygd på samme basisførerhuset som nye Volvo FH, men det er ingen tvil om at Renault Trucks i stor utstrekning har lagt inn sine egne designelementer.
Av anleggsbiler har Renault Trucks hatt to varianter, Lander og Kerax. Slik er det nå også. Lander-segmentet er erstattet av C-serien, mens Kerax-etterfølgeren er den tøffe K-serien. Den har blant annet en særegen grill som blir lagt godt merke til.
På distribusjonssiden har Renault Trucks også hatt to serier: Midlum og Premium Distribution. Etterfølgerne heter henholdsvis D og D Wide. Det kommer for øvrig en ny vektoptimert variant som skal dekke segmentet fra 3,5 til 7,5 tonn.
Akkurat som hos søsterselskapet Volvo Trucks er T-serien helt ny. Også C- og K-seriene benytter seg av det samme basis-førerhuset som T-serien, mens D og D Wide er videreføringer av dagens biler, henholdsvis Midlum og Premium Distribution. Designen er imidlertid mye freskere, og understreker at det langt på vei er snakk om nye modeller.
Under skallet er det selvsagt også mye nytt. I likhet med øvrige merker har også Renault Trucks vært nødt til å ta frem nye motorer på grunn av Euro 6. Motorene er utviklet sammen med Volvo, men effektuttakene er noe annerledes. Den store 13-liters DTI 13 yter opptil 520 hk, mens 11-literen DTI 11 stopper på 460 hk. Det er også tatt frem nye motorer på 5,1 og 7,7 liter. Dette er i realiteten samme motorserie hvor DTI 5 er firesylindret, mens DTI 8 har seks sylindere. Kraftigste variant av DTI 5 yter 240 hk, mens kraftigste DTI 8 har 80 hk mer.
Store deler av det nye lastebilprogrammet har automatisert giring som standard. Det er varianter av Volvos I-Shift og I-Sync som benyttes, men med Renault-betegnelsene Optidriver og Optitronic.
STILLING LEDIG:
-
Isachsen Anlegg AS søker stikningsingeniør
Vi ser etter deg som er klar for nye utfordringer på prosjekter innen vei, VA og infrastruktur på Østlandet!
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?
-
Entrack søker mekanikere til avd. Møre og Romsdal / Sunnfjord
Mekaniker på jakt etter nye utfordringer? Se her!
-
Agaia søker lærlinger
Vi søker lærlinger som vil utvikle seg i et miljø der teori møter praksis!?
-
Isachsen Anlegg AS søker BIM-teknikker
Er DU den vi ser etter?
-
Franzefoss Pukk AS (FPU) Anlegg Steinskogen søker operatør/mekaniker
Vi søker ny operatør/mekaniker til knuseverk
-
Beck Maskin AS søker mekaniker
Vi søker servicemekanikere/montører
-
Hæhre Entreprenør AS søker anleggsleder
Er du en erfaren prosjekt- eller anleggsleder? Bli med i Hæhres betonggjeng!
-
Engcon Norway AS søker selger/produktveileder/ordremottaker
Er DU vår nye kollega?
-
Hæhre Entreprenør AS søker kontraktsleder
Er DU vår nye kontraktsleder?