STORE SAKER: 50-tonneren til Maskinentreprenør Tor-Erling M.de Geus AS sto under ei bru for 1000-timers service da AT.no var på plass. Nasta AS har levert både Hitachi-maskinen og hurtigfyllingssystemet Fast Fuel fra Shaw Development. Fra venstre, Torstein Strømmen (Nasta), maskinfører Nils Sebu og Terje Lastein (Nasta).

Renere, raskere og sikrere

TVEDESTRAND (AT.no): Maskinentreprenør Tor-Erling M.de Geus AS fra Valdres bestiller alltid hurtigfyllings-systemer når selskapet kjøper nye maskiner, og det er det flere gode grunner til.

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Som tittelen på denne artikkelen indikerer, går det mye på HMS.

Koblingene mellom tankbil og maskin gjør at påfyllingen skjer uten at skitt kommer ned i tanken.

Fyllingen går vesentlig raskere enn ved manuell fyllepistol, og ikke minst slipper den som skal fylle diesel å klatre på maskinen.

Fast Fuel-løsningen

På AFs Nye Veier-prosjekt (4-felts motorvei) i Tvedestrand i Aust-Agder, har Valdres-entreprenøren tre maskiner i drift. To 50-tonnere og én 40-tonner, alle med hurtigfyllesystemer.

AT.no ble med for å se på den ene 50-tonneren, Hitachi ZX 490, med Fast Fuel-løsningen fra amerikanske Shaw Development. Nasta AS har agenturene på Fast Fuel og Hitachi anleggsmaskiner i Norge.

Slik fungerer det:

DRAR UT PROPPEN: Maskinfører Nils Sebu holder proppen som tetter koblingen mot skitt. Selve koblingen er en slitedel og byttes etter behov.

Tankbilen kjører inntil maskinen, en gummipropp som beskytter Fast Fuel-tilkoblingen mot skitt trekkes ut, slangen fra tankbilen kobles til systemet på maskinen og deretter fylles tanken opp i et forrykende tempo.

Kapasiteten er 580 l/min mot normalt 250-300 l/min med konvensjonell fylling. Det betyr at hele tanken på Hitachi-graveren (dieseltank på 580 liter) fylles på minuttet!

Sikkerhet

- Egentlig merker ikke jeg så mye til dette, men de som fyller opp maskinene kan stå på bakken, og for dem har det stor betydning. De sparer tid ved å slippe å legge fyllepistolen på maskinen, klatre opp, plukke opp pistolen og tanke opp, legge den fra seg og klatre ned igjen. I tillegg slipper de faren for å dette ned. Det skjedde på et anlegg jeg var på en gang, rett nok var det ikke fra vår maskin, men en tanksjåfør falt ned fra maskinen. Etter dette ble det innført krav på anlegget om at to personer måtte sendes ut for å fylle opp maskinene, sier maskinfører Nils Sebu.

Hurtigfyllesystemet sørger også for at det ikke flommer over når tanken er full. Tanken fylles automatisk, og når det oppstår et mottrykk sendes det et signal til bunnventilen og fyllingen stopper.

TRENGER IKKE KLATRING: Ettersom fylling av diesel skjer fra bakkenivå, trenger ikke tankbilsjåføren å klatre opp på maskinen. Her har Nastas Torstein Strømmen (t.v.) og Terje Lastein tatt en tur opp på maskinen for en inspeksjon.

Maskinføreren sier det eneste han savner, er at han tankingen stopper når det fremdeles er plass til ca. 40 liter til. Dette er det imidlertid en god forklaring på.

- Diesel ekspanderer inntil 6% ved endringer i temperatur. Dersom man fyller tanken helt full i lav temperatur, vil dieselen utvides når gradene stiger. Shaw Dev har derfor beregnet inn 6% sikkerhet slik at tanken ikke skal fylles mer enn 94%. I tilfellet på denne maskinen med 580 liters kapasitet, er dermed maks fylling 545,2 liter. Justeringsventilen på maskinen er dermed svært nær maks med at det tillates 540 liter, sier Terje Lastein, salgssjef for deler og utstyr i Nasta AS.

Tilpasser anleggene

AF står selv for påfyllingen av diesel med eget utstyr. Og her er vi inne på kjernen i hvorfor et relativt lite selskap fra Valdres har så mye tungt utstyr, og hvorfor alt kommer med hurtigfyllesystemer.

Maskinentreprenør Tor-Erling M.de Geus AS har to 50-tonns gravemaskiner, to 40-tonns gravemaskiner, én 30-tonner og én 10-tonner, samt lastebil og traktor. Selskapet har 10 ansatte og omsetter for ca. 20 millioner kroner i året.

- Bakgrunnen for så grovt utstyr, er at vi mest leier oss ut til de store entreprenørene. Prosjektene blir større og større, og tiden knappere og knappere, slik at det må stort og tungt utstyr til for å gjøre jobbene raskt. Skal vi ta egne prosjekter, krever det mer administrasjon, og derfor er det blitt slik at vi leier oss ut, sier eier og daglig leder Tor-Erling M.de Geus som tok over firmaet etter sin far i 1995.

Begynte på Gardermoen

Tor-Erling er i full aktivitet selv og var ikke tilstede i Tvedestrand da AT.no var der, men over telefon forteller han om hvorfor han har hurtigfyllingssystemer på alle maskinene.

- Allerede siden oppstarten i 1994-95, da jeg drev enmannsbedrift og ble leid inn til bygging av østre rullebane på Gardermoen, var det krav om hurtigfyllingssystemer for å hindre søl. I 2008 utvidet jeg fra å være en enmannsbedrift til å bli AS med flere ansatte, og siden dette har vi bare bestilt maskiner med hurtigfyllingssystemer. Ofte står hovedentreprenøren for dieselen på anleggene, og ofte er det krav om hurtigfyllingssystemer på maskinene de leier inn, sier Tor-Erling.

PS: Valdres-entreprenøren har også andre maskinmerker, og hurtigfyllingssystemer, i bedriften.

Få nyheter rett i postkassa om det som skjer innen anleggsbransjen og transportbransjen:

Send en e-post med navn og adresse til christian@at.no, så hjelper han deg med et abonnement på fagbladet Anlegg&Transport.

Abonnement koster 970 kroner for ett år (elleve blader per år). Bestill nå og få med to ekstra utgaver gratis.

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS