Risa fortsetter trenden med å inngå store maskinavtaler med Volvo Maskin.

Risa Service kjøper 100 nye Volvo-maskiner

Den største ordren noensinne for Volvo Maskin.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

I tillegg til ordren til steinbruddene i Rekefjord som ble offentliggjort i forrige uke, har Risa Service AS også inngått en ny stor kontrakt med Volvo Maskin AS om kjøp av ca.
100 maskiner i størrelse 14-95 tonn gjennom en tre-års-periode.

Dette er den desidert største ordren Volvo Maskin har mottatt.

For Risa Service innebærer kontrakten en nødvendig utskifting av maskinparken.

10.000 driftstimer er grensen for hvor lenge selskapet kjører før maskinene blir byttet
ut. Mange av maskinene som ble levert i forrige storkontrakt fra Volvo nærmer seg
denne grensen, og vil i løpet av kommende tre år bli byttet ut med nye Volvo-maskiner.

Totalt vil Risa Service få overlevert 100 nye maskiner i løpet av de kommende tre år. Dette er hovedsakelig gravemaskiner fra 14-95 tonn, men også hjullastere fra 14 til 55 tonn og rammestyrte dumpere med 25 til 55 tonns nyttelast.

Risa Service tar enda et steg nærmere Volvo Maskin

- Vi har brukt god tid for å finne den optimale løsningen for oss, og at valget falt på Volvo Maskin til slutt, var ingen selvfølge tross det lange samarbeidet. Det at Volvo Maskin legger så mye arbeid i å styrke vårt samarbeid, viser at Volvo tar Risa-Gruppen alvorlig, sier daglig leder i Risa Service Svein Bø.

Med denne avtalen vil Risa Service også styrke sin kompetanse rundt maskinparken. Risa Service skal inn i en periode med utskifting av maskiner «i høyt tempo».

- Entreprenøren Risa har store krav i sine prosjekter til å levere med høye miljøkrav, krav til teknologi og ikke minst fokus på absolutt minimum ståtid. Med disse kravene er vi nødt til å ha langsiktighet i samarbeidet med produsentene fremover, både rundt kvaliteten på selve utstyret, men også tilgang til de verktøy som trengs for å levere full utnyttelse. Her har Volvo Maskin vist seg fra sin beste side, sier Bø.

For Risa er det viktig å bygge kompetanse:

- Det at vi setter utveksling av maskindata i system, og kan ta ansvar for hele parken
vår er særdeles viktig for oss. Vi kan investere i kompetanse og bygge opp en
ekspertise som gjør oss enda mer effektive. Ved å satse på én leverandør kan vi også
ta i bruk systemer rundt maskinene som gir økt utnyttelse. Og med Volvo Maskins
testarenaer i Sverige, vil maskinførerne hos Risa kunne teste morgendagens maskiner
og kjøre treningsopplegg på optimalisering av maskinførerfaget, sier kultursjef i Risa-
Gruppen Bjørn Risa.

Volvo Maskins største kunde

- Det er med både stolthet og ydmykhet at vi nå tar fatt på tre nye år med tett
samarbeid med Risa-Gruppen, sier salgsdirektør i Volvo Maskin David Kristianslund.

Risa-Gruppen er vår største kunde, og maskinparken deres består av mer enn 90%
Volvo.

- For Volvo Maskin er fokus på hele verdikjeden viktig, sier adm. direktør Gunnar Thorud
i Volvo Maskin, og fortsetter:

- Som en fabrikkeid aktør i Norge i samhandling med Risa-Gruppen, kan
vi dyrke vårt ende-til-ende tankesett. Dette passer godt sammen med en av Volvos
hovedverdier, kundesuksess . Det å ha innsikt hele veien fra fabrikkens særegenheter
og helt ut til bruker gir oss unike muligheter. I tillegg inkluderer samarbeidet med Risa
en menneskelig dimensjon, ved at vi kobler mennesker på flere nivåer i begge
organisasjoner tettere sammen.

Powered by Labrador CMS