Satser på dammer sammen
ÅSERAL: Skanska og TT Anlegg bygger steinfyllingsdammer sammen i Åseral kommune i Vest Agder gjennom et arbeidsfellesskap. Det er slett ikke sikkert dette blir siste damprosjekt for de to entreprenørene.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Skanska TT Anlegg JV bygger to digre steinfyllingsdammer for Agder Energi Produksjon AS.
Én betongdam i Skjerkevatn og fire i Nåvatn skal rives, og erstattes av to steinfyllingsdammer med lengder på henholdsvis 450 (Skjerkevatn) og 590 meter (Heddersvika).
Prosjektet betyr at Nåvatn og Skjerkevatn slås sammen og at vannstanden i Skjerkevatn heves med 23 meter og altså blir et betydelig større magasin med større vanntrykk. Mer om prosjektet straks, men først litt om entreprenørene.
Riksentreprenør Skanska og stor-lokalentreprenør TT Anlegg gjør altså jobben i et arbeidsfellesskap. Kontrakten på ca. 500 millioner kroner som ble inngått i 2014, splittes grovt sett på to, og selskapene har omtrent like mange ansatte i sving i de herlige omgivelsene i Agder-fjellene. Og det kan fort bli flere damprosjekter på entreprenørene i samarbeid.
Pre-kvalifisert
Selskapene er allerede pre-kvalifisert for et nytt damprosjekt i Åseral Nord, samt at de regner på Songa dammen i Telemark.
Ett prosjekt kan med andre ord bli til tre om alt klaffer.
- Det var i en tidlig fase at noen hoder tenkte det var lurt å samarbeide her, og dette er faktisk første gang vi samarbeider i et arbeidsfellesskap. TT har mange lokale folk, og Skanska har mange gode plastrere. TT har driftslederen, og Skanska har prosjektlederen, sier prosjektleder Are Eliassen fra Skanska.
- Arbeidsfellesskapet har gått så bra, og vi kan si det har vært uten konflikter. Noen profesjonelle uenigheter kan oppstå, men vi jobber veldig godt sammen, og det hender vi kjører hverandres maskiner også, smiler driftsleder Jan Einar Døvik fra TT Anlegg i stolen ved siden av.
Asfaltkjerne
Tilbake til prosjektet. Normalt benyttes morenekjerne for å tette steinfyllingsdammer i Norge, men her benyttes asfalt. Grunnen er at det ikke finnes morene i området.
Dessuten er asfalt et fleksibelt materiale som har reparerende egenskaper selv om det oppstår setningsutfordringer. Det er for eksempel ikke lenge siden det var jordskjelv i området.
Sveitsiske Walo er innhentet for å bygge asfaltkjernen, noe de faktisk gjør med en helt egenprodusert maskin. Det finnes to slike maskiner. Én i Åseral kommune i Vest-Agder, og én i Albania hvor det skal bygges en 150 høy asfaltkjerne i et større damprosjekt.
I dammene Skjerkevatn og Heddersvika skal asfaltkjernene være 40 cm brede, 47 meter og 27 meter høye, og opptil 590 meter og 460 meter lange. Kjernene legges i 20 cm høyde og komprimeres. Totalt går det med 25.000 tonn asfalt til kjernene.
Maskinen til Walo har både asfalt og filtermasser i hvert sitt kammer. Massene legges deretter med asfalt i midten, og filtermasser på hver side. To plater på maskinen komprimerer raskt filtermassene før asfaltvalser kommer bak og komprimerer ytterligere.
Maskinen er GPS-styrt for å sikre at kjernen legges helt loddrett. I tillegg til å holde asfaltkjernen stabil, har filtermassen et ytterligere formål. Om det oppstår små riss i asfalten, vil finstoffet fra filtermassen trenge inn i asfalten og tette kjernen. Asfalten har i tillegg store mengder bitumen i seg for å stå imot vanninntrengning.
Bygges lag for lag
Dammene bygges selvfølgelig brede i bunn, og med lag av ulike fraksjoner fra kjernen (finest) og utover (større).
Ytterst plastres dammen med blokkstein som er spesialtilpasset med hjelp av kule. Kravene er kontakt på tre flater slik at steinen ligger skikkelig.
Massene hentes fra et brudd som er etablert på lavt nivå i Skjerkevatn. Ca. 1 million fm³ stein skal tas ut av bruddet og knuses ned til nødvendige fraksjoner for bygging av dammene. Når dammene står ferdig og magasinet kan fylles opp, vil krateret etter bruddet fylles igjen og bli usynlig.
Ved dammen nederst i Skjerkevatn er det i tillegg drevet en omløpstunnel på 560 meter, adkomsttunnel på 70 meter og en 20 meter lang sjakt mellom disse. I tillegg er det sprengt ut 100.000 fm³ for bygging av en flomkanal på 490 meter ved siden av dammen. Denne skal stå i beredskap, men det er ikke ventet at den blir flittig brukt.
Dammene er såkalt klasse 4-dammer og skal tåle 1000-årsflom. Kort fortalt betyr det at en flom i denne kategorien vil utgjøre store ødeleggelser. Med denne klassifiseringen, har også Norges vassdrags- og energidirektorat overtatt ansvaret for kontrollen av byggingen. I lavere klassifisering har byggherren, i dette tilfellet Agder Energi Produksjon AS, kontrollansvaret.
Krevende faser
- Det er et krevende prosjekt, og i startfasen var ukontrollert vannstandheving den største trusselen. Altså å få kontroll på vannet når vi hadde byggegrop, sier prosjektleder Eliassen i Skanska.
- I 2016 var det også en kritisk fase med usikkerhet om steinfyllingsdammen ville tåle vanntrykket da vi skulle rive den gamle betongdammen, supplerer TT Anleggs Døvik.
Men det gikk fint, og nå gjenstår kronen på verket med bygging av dammene i full høyde. Prosjektet skal være ferdig i oktober 2018, men med god fremdrift håper entreprenørene at de skal være ferdig med dammene før vinteren setter inn i høst. I 2018 venter også endel mindre arbeid rundt dammene og bygging av fire km vei (i tillegg til de 3,5 de allerede har bygget).
STILLING LEDIG:
-
Hurtigruta Carglass søker bilglasstekniker til vår avdeling Alnabru!
Er DU vår nye bilglasstekniker?
-
Anlegg Øst Entreprenør søker prosjektleder
Vil du bli en del av et dynamisk og fremtidsrettet team? Bli Prosjektleder hos Anlegg Øst Entreprenør!
-
Anlegg Øst Entreprenør søker prosjekteringsleder
Er DU den vi søker?
-
Vartdal Gjenvinning AS- Florø søker assisterende anleggsansvarlig
Er DU vår nye kollega?
-
Steg Entreprenør AS søker tilbudsleder/kalkulatør og prosjektleder
Tilbuds- og prosjektledere m.erfaring fra anleggsbransjen - Steg vokser og trenger enda flere dyktige kollegaer!
-
Maskinentreprenør Herbjørn Nilssen AS søker landmåler/stikningsingeniør/geomatiker
Vi søker anleggsstikker/Geomatiker, Er det DEG?
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?
-
Contur AS søker fagleder betong
Vil du bli med å forme fremtiden med en av Norges største entreprenører innen betongkonstruksjoner?
-
Isachsen Anlegg søker erfaren prosjekteringsleder
Er DU vår nye kollega?