To av tre sjekker ikke sjåførenes lønn
Tilsyn med bestillere av transporttjenester, viser at to tredeler ikke ivaretar sin plikt til å informere om og forsikre seg om at sjåførene får lovpålagt minstelønn.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Det kommer frem i en ny rapport som oppsummerer 442 tilsyn i transportnæringen i 2018. Bestillernes ansvar ble kontrollert i 72 av disse tilsynene.
- Bestillere av transporttjenester har et viktig ansvar for å bidra til lovlige arbeidsforhold og rettferdige konkurransevilkår. Dersom bestillerne gjør sin del av jobben, vil det begrense markedet for de useriøse aktørene betydelig. Det vil igjen bidra til bedre lønns- og arbeidsvilkår for svært mange sjåfører, sier direktør Trude Vollheim i Arbeidstilsynet.
Tilsynene viser at mange transportbestillere synes det er utfordrende å ivareta plikten til å informere om og påse at aktørene de kjøper transporttjenester av følger reglene for allmenngjort minstelønn.
Derfor har Arbeidstilsynet i 2019 trappet opp tilsyns- og veiledningsaktiviteten rettet mot bestillere og hovedleverandører av transportoppdrag.
Risikoutsatt bransje
Transportnæringen er en risikoutsatt bransje med utfordringer som høyt sykefravær, mange skader, sykdommer og helseplager. I tillegg er deler av næringen preget av aktører som bevisst omgår arbeidsmiljø- og allmenngjøringsregelverket og slik oppnår konkurransefortrinn som på lengre sikt kan føre til økte arbeidsmiljøproblemer i næringen.
Arbeidstilsynet skal bidra til å heve arbeidsmiljøstandarden i transportnæringen gjennom tilsyn, veiledning og regelverksutvikling og samarbeid med andre myndigheter, som Statens Vegvesen, og næringen selv.
Tilsynene i 2018 har vært rettet mot norske og utenlandske transportvirksomheter innenfor godstransport og persontransport med turbil, og mot bestillere og hoved¬leverandører i næringen.
Les hele rapporten her:
PDFArbeidstilsynets aktivitet i transportnæringen i 2018 – Rapport – august – 2019.pdf
Ulovlige lønnsbetingelser
Flesteparten av de norske virksomhetene gir sjåførene lovpålagt minstelønn. Arbeidstilsynet avdekker imidlertid mange brudd blant utenlandske virksomheter. Halvparten av de utenlandske godstransportvirksomhetene som er kontrollert har én eller flere sjåfører som tjener mindre enn allmenngjort lønn, mens nær åtte av ti kontrollerte utenlandske turbiltransportvirksomheter har én eller flere sjåfører som tjener mindre enn allmenngjort lønn.
- Norske virksomheter som benytter utenlandske transportører må være seg sitt ansvar bevisst. De må i mye større grad overholde den plikten de har til å informere om hvilke lønns- og arbeidsbetingelser som gjelder i denne bransjen, og de må bli flinkere til å sørge for at de utenlandske sjåførene får lovlig lønn, sier Vollheim.
«Treparts bransjeprogram transport», et samarbeid mellom arbeidsgiver- og arbeidstakerorganisasjonene og myndighetene ved Arbeidstilsynet, har laget en veileder for å gi transportbestillere oversikt over reglene og hva de må, kan og bør sjekke.
Registrerer ikke arbeidstiden
Rapporten viser også at nær en tredel av de kontrollerte virksomhetene ikke sørger for å registrere arbeidstiden, slik at de kan ha oversikt over hvor mye sjåførene jobber.
- Arbeidstilsynet ser alvorlig på disse funnene. Dersom sjåførene jobber for lenge, går det ut over både oppmerksomheten og reaksjonsevnen. Risikoen for ulykker øker betydelig når sjåføren ikke er uthvilt. Dette går ikke bare ut over sjåførene, men alle som ferdes i trafikken. Arbeidsmedisinsk forskning viser også at lange arbeidsøkter øker risikoen for fysiske og psykiske helseproblemer. Arbeidsgiver har ansvaret for å planlegge sjåførenes arbeidstid, sørge for at arbeidstiden blir registrert og kontrollere at arbeidstiden er innenfor de rammene som arbeidstidsbestemmelsene setter, sier Vollheim.
I 2019 arrangerer Arbeidstilsynet veiledningsmøter for transportører, med arbeidstid som tema. Hensikten med møtene er å øke kunnskapen om arbeidstidsbestemmelsene og hvordan disse kan overholdes.
Strengere reaksjoner
Selv om mange transportvirksomheter har gode og ordnede forhold for sine sjåfører, har deler av næringen alvorlige utfordringer og lovbrudd knyttet til blant annet arbeidstidsordninger, lønn og systematisk HMS-arbeid.
Arbeidstilsynet ser svært alvorlig på de funnene som er gjort og kommer i økende grad til å bruke overtredelsesgebyr når inspektørene avdekker brudd på arbeids- og hviletidsbestemmelsene, og dersom sjåførene ikke har med riktig dokumentasjon i lastebilen.
Samtidig er det viktig å hjelpe transportvirksomheter som ønsker å følge regelverket, men ikke får det helt til, opplyser Arbeidstilsynet.
- Vi håper og tror at det nettbaserte risikovurderings-verktøyet Risikohjelpen vil hjelpe mange små og mellomstore transportvirksomheter med å gjennomføre gode risikovurderinger og iverksette egnede tiltak. Verktøyet ble lansert for deler av transportnæringen våren 2019 og er utviklet av Treparts bransjeprogram for transport, sier direktør Trude Vollheim i Arbeidstilsynet.
STILLING LEDIG:
-
Hurtigruta Carglass søker bilglasstekniker til vår avdeling Alnabru!
Er DU vår nye bilglasstekniker?
-
Anlegg Øst Entreprenør søker prosjektleder
Vil du bli en del av et dynamisk og fremtidsrettet team? Bli Prosjektleder hos Anlegg Øst Entreprenør!
-
Anlegg Øst Entreprenør søker prosjekteringsleder
Er DU den vi søker?
-
Vartdal Gjenvinning AS- Florø søker assisterende anleggsansvarlig
Er DU vår nye kollega?
-
Steg Entreprenør AS søker tilbudsleder/kalkulatør og prosjektleder
Tilbuds- og prosjektledere m.erfaring fra anleggsbransjen - Steg vokser og trenger enda flere dyktige kollegaer!
-
Maskinentreprenør Herbjørn Nilssen AS søker landmåler/stikningsingeniør/geomatiker
Vi søker anleggsstikker/Geomatiker, Er det DEG?
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur?
-
Contur AS søker fagleder betong
Vil du bli med å forme fremtiden med en av Norges største entreprenører innen betongkonstruksjoner?
-
Isachsen Anlegg søker erfaren prosjekteringsleder
Er DU vår nye kollega?