Volvo leverer 74-tonns elektrisk lastebil Volvo FH Electric 6×4 som blir ladet med fornybar strøm fra to 180 kW hurtigladere.
Analyserer kjøring med totalvekt opp til 74 tonn - Vi ønsker å innhente data på blant annet vekt, krengning og dekktrykk fra ulike produsenter av biler og hengere, sier prosjektleder Heine Andreas Arntzen Toftegaard i Statens vegvesen.
Pumpeeffekten er et problem med 9 aksler i vårløsningen Testkjøring på Finnskogen i april med tømmervogntog på 74 og 60 tonn viste at vogntog med ni aksler (74 tonn) ødela veiene mer enn vogntog med sju aksler (60 tonn).
Vegvesenet inviterer transportører til 74 tonn-prøveordning Prøveordningen gjelder bruk av tømmervogntog inntil 74 tonn totalvekt. En viktig del av prøveordningen vil være å teste ut 8- og 9-akslede vogntog med økt totalvekt under ulike forhold.
Tester tømmervogntog på 74 tonn i Norge I skogene utenfor Braskereidfoss har to konvoier, en med 60-tonnere og sju akslinger og en med 74-tonnere og ni akslinger, i to dager kjørt tur/retur i faste felt.
Skal prøve tømmervogntog på 74 tonn i Norge Statens vegvesen forbereder en prøveordning for tømmervogntog med opptil 74 tonn totalvekt. Oppstart ligger an til å skje i slutten av 2020.