PROFF Sikring: Manglet 26 kjettinger KONTROLL: Under en kontroll ved Drammen trafikkstasjon ble en ståltransport stoppet med store mangler på lastsikringen.
PROFF Tungt og langt ble dyrt DYRT: Under en kontroll i Ås kommune ble en lastebil som var nær seks meter for lang og 15 800 kilo for tung stoppet, det ble kostbart.
PROFF Anmelder Nye Veier - Alvorlig miljøkriminalitet i Frierflogene naturreservat i forbindelse med bygging av ny Grenlandsbru.
Stakk av, ble innhentet BÅTTRANSPORT: En transport av en båt fra Finland som var over 3 meter bred og kjørte uten både merking og følgebil.
3x lovlig nyttelast SKIEN: Under en kontroll i helgen passerte en varebil som var sigen i bakstussen. Kontrollørene valgte derfor å ta en kikk på bilen.
Anmeldt etter usikret tømmer HØNEFOSS: Utekontrollen hadde kontroll i Hønefoss-området 22. februar, noe som viste at de fleste har ting på stell, men to transporter endte med reaksjoner.
Brudd på lastsikring, kjøre- og hviletid, sprekt frontrute og for tung trekkvogn 187 TUNGE KJØRETØY KONTROLLERT: Det litt av hvert å sette fingeren på for vegvesenets kontrollører den 7.februar på Ørje- og Svinesund Kontrollstasjon.
48 transportbedrifter anmeldt i 2023 BRUDD PÅ KJØRE- OG HVILETID: I 2023 gjennomførte Statens vegvesen foretakskontroll hos 233 transportbedrifter.
Overtok tralle, anmeldt KROSSMOEN: Etter en ferd gjennom hele Europa ble det bom stopp for manglende sikring av lasten på Krossmoen i nærheten av Egersund.
Sjåføren kjenner seg ikke igjen i Vegvesenets fremstilling Sier han ikke fikk med seg at han skulle kjøre til kontrollveiing.
Lastebilsjåfør kjørte med denne sikten Hadde ingen forklaring på hvorfor han ikke tok seg tid til å få bort isen før han startet kjøringen.
Kjørte med løs skuffe på tilhengeren Ved en bråstopp/kollisjon, vil denne gi store skader, skriver Statens vegvesen.
Hvis dette vogntoget må bråbremse kommer en overraskelse fra oven Hvis det i det hele tatt klarer å bråbremse!
Grunnarbeider: Ulovlige inngrep i natur øker i Norge Det idømmes i dag ubetinget fengsel på grove overtredelser. Men sjansen for å bli tatt er relativt liten, ifølge Økokrim.
5,7 tonn: Kjørte fra Nord-Norge til Østlandet med ramma på akselen Solid overlastet norskregistrert varebil.
Tilhengeren bak pickupen veide 6,5 tonn - tre tonn for mye! Tilhengeren hadde skader på grunn av de mange tonnene med avrettingsmasse.
Ble anmeldt for dette Kravet gjelder for alle uansett lastebiltype, skriver Statens vegvesen etter kontrollen.
PROFF Må ut med over 10.000 kroner – varebilen ble avskiltet Ble anmeldt for to forhold, fikk fire kjøreforbud og ble til slutt avskiltet.
PROFF Berging som var løs i begge ender stoppet – Det er sjelden vi ser så farlige situasjoner, melder Statens vegvesen.
Slapp ikke forbi trafikk - ble anmeldt - Føreren hadde flere muligheter til å slippe forbi trafikken, skriver Statens vegvesen.
Fraktet 20 tonn etsende væske «i hemmelighet» Kontrollørene ble overrasket da siden på kapellet ble løftet opp.
Over 4 meter bred – manglet dispensasjon og politifølge I tillegg hadde sjåføren brutt kjøre- og hviletidsbestemmelsene, og det var bremsefeil på vogntoget.
- Vi tar bøtene. Bare kjør med overlast Dette sier lederne i en transportbedrift til sine sjåfører, ifølge Statens vegvesen.
Kjørte med 76,8 tonn - 16,8 tonn over maks. tillatt Og det var mer som ikke var innenfor regelverket på denne norske tømmertransporten. Det endte med solid gebyr og anmeldelse.
Lastebilsjåfør uten førerkort skulle frakte semitrailer på traktorhenger Les om den utrolige saken som utspiller seg på Ånestad kontrollstasjon i disse dager.
Kjørte med ulåste bakdører - Åpner de seg i fart idet vogntoget møter en motorsyklist, kan man bare tenke seg hva som ville skjedd.
- Kjørte trekkvogn på avgiftsfri diesel - Og skiltet på semihengeren stammer antakelig fra en traktor.
Kjørte med 40 tonn totalvekt uten bremser på tralla - og uten gyldig førerkort Det var så mye som var feil med denne rundballe-transporten, at Statens vegvesen måtte fortsette dagen etter kontrollen for å finne og notere alt som var galt.
Anmeldte fem transport-bedrifter i Hedmark Statens vegvesen fant «grove og systematiske» brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene ved fem bedriftskontroller.
Tømmerbil-sjåfør stoppet og anmeldt tre ganger for det samme på én uke Et annet vogntog fra samme firma ble stoppet med tilhenger der det var brukt kjennemerke fra en annen henger, og understellsnummeret heller ikke var i orden.
Satte seg fast, kjørte forbi kontroll og hadde lastet ulovlig Lastebilen var solgt og skulle til Asia.
Tømmertransport endte med anmeldelse og gebyr på 50.750 kroner Sjåføren kjørte på fylkesveien uten å ha sikret tømmeret.
Skulle kjøre fra Trøndelag til Sverige med usikrede «papirtårn» midt i tralla Sjåføren mente de solide veggene var lastsikring nok.
Vegvesenet og NLF: - Skuffa var ikke tilstrekkelig sikret Det kom mange reaksjoner i kommentarfeltene da AT.no publiserte sak på at ei løs skuffe i en dumperkasse på lastebil fører til anmeldelse. Les fagpersonenes forklaringer på hvorfor en transport som på bildet ikke er lov.
Var så overlastet at bremsene sluttet å virke - Sjefen sa det ok å kjøre med dette lasset, sa sjåføren til Statens vegvesen, etter å ha kjørt fra Litauen til Vestlandet.
Anmeldt på grunn av denne lasten Sjåføren på denne lastebilen ble anmeldt etter å ha blitt stoppet for kontroll på Bergerønningen kontrollstasjon langs riksvei 3 i Alvdal.
Hadde ti tonn overlast - kjørte videre med lasset Dermed ble det gitt enda et overlastgebyr, identisk med det første, av Statens vegvesen.
Sju sjåfører i samme transportfirma anmeldt Statens vegvesen har anmeldt sju sjåfører i et transportfirma i Follo for til sammen 200 brudd på kjøre- og hviletidsreglene. Firmaet er også anmeldt.
- Mye bra, men noen slurver - eller bryr seg ikke - De fleste har det meste i orden, men det er likevel for mange som slurver – eller som rett og slett ikke bryr seg, skriver Statens vegvesen etter grensekontroller i sør.
Kjørte i jernbanebru - kjørte videre Sjåføren på dette vogntoget valgte å kjøre videre etter å ha fått store skader på tralla.
Sjåføren på den «løpske» Scania-en er anmeldt 20. mai kjørte en sjåfør ca. en time i et vogntog som han oppga at han ikke kunne stoppe, på E20 i Sverige. Nå er han politianmeldt.