Kalager er nytt æresmedlem OSLO: Anne Kathrine Kalager ble utnevnt til nytt æresmedlem i Norsk Forening for Fjellsprengningsteknikk (NFF).
– Betydelig forbedringspotensial for Bane Nors arbeider med store prosjekter Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård har mottatt rapport om hvorfor det gikk så galt med Follobanen-åpningen.
Driftskritisk informasjon var ikke tilgjengelig på norsk på Follobanen To måneder før åpningen av Follobanen, hadde driftsteknikerne i Spordrift AS fortsatt ikke «bruksanvisningen» på Follobanen på norsk.
- Må komme til bunns i saken - Opplysninger som er kommet frem gir grunn til bekymring, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
- Vi er så lei oss Follobanen-prosjektet til 36,8 mrd. kroner fortsetter å skuffe: Nå er banen stengt for trafikk ut januar!
Follobanen ble åpnet - stengt - og nå vet ingen når den åpnes igjen Det har kostet 36,8 milliarder kroner å bygge Follobanen. Reisetiden for tog Ski–Oslo senkes fra 22 minutter (Østfoldbanen) til 11 minutter med Follobanen.
PROFF Sparte 360.000 lastebilturer Som Norges største samferdselsprosjekt har Follobanen også vært et gigaprosjekt med store transportutfordringer.
Follobanen i mål - men bare unntaksvis vil det gå gods her Follobanen, snarveien mellom Ski og Oslo, er omsider klar for togtrafikk. Vi har sett nærmere på hva åpningen av Norges største og mest omtalte samferdselsprosjekt har å si ut fra et logistikkperspektiv.
PROFF Over to tusen bedrifter har vært med på bygging av Follobanen Nå er den åpnet for trafikk. Det var ingen ringere enn Kong Harald som klippet snora.
PROFF 16 år på samme prosjekt FOLLOBANEN: 12. desember ble endelig Follobanen åpnet etter årevis med planlegging og bygging. Én person har vært med hele veien!
Omfattende inspeksjon i Blixtunnelen på Follobanen Det er strenge kvalitetskrav i det som skal bli Nordens lengste jernbanetunnel.
Acciona Ghella krevde over 400 mill. kroner ekstra - Bane Nor ville gi 3,5 I forbindelse med boringen av de lange jernbanetunnelene på Follobanen sørover fra Oslo, har det vært uenighet i hundremillioner-kroners-klassen
Over 300.000 vogntog-lass lagret ved tunnelen Ca. ni millioner tonn steinmasse er tatt ut for å bygge Nordens lengste jernbanetunnel, tilsvarende tre Kheops-pyramider.
Vant i lagmannsretten Tom Wilhelmsen AS vant første runde i tingretten etter oppgjørstvisten mellom selskapet og Park & Anlegg AS. Nå har Borgarting lagmannsrett stadfestet dommen.
- Follobanen for alle penga Prosjektleder Anne Kathrine Kalager i Follobaneprosjektet er ikke i tvil. I 2019 var det «Follobanen for alle penga» med en spektakulær opplevelse da TBM’ene Anna fra Kloppa og Magda Flåtestad hadde gjennombrudd og kom ut i sollyset nesten samtidig.
Ingen norske vant ITA Tunneling Awards Dessverre ble det ingen norske seirer under årets ITA Tunneling Awards i Miami. - Tilfredsstillende å være nominert.
TBM-gjennombrudd på Follobanen SKI (AT.no): De to sørgående tunnelboremaskinene Anna fra Kloppa og Magda fra Flåtestad har brutt gjennom en fjellskjæring nord for Ski sentrum.
- Konvensjonell drift på Follobanen ble utredet Bane Nor svarer i dette innlegget på påstander fra Albert Kr. Hæhre om at konvensjonell drift ikke ble utredet til driving av Follobane-tunnelene.
Konsekvensene av Condotte-konkursen er klarlagt Åpning av Follobanen foreslås utsatt med ett år og det trengs mer penger for å fullføre prosjektet enn først antatt på grunn av konkursen til den italienske tunnelbyggeren.
Brann i Follobane-tunnelen Arbeiderne i Follobane-tunnelen ble evakuert til et redningskammer da det brant i et kjøretøy i tunnelen onsdag 19. desember.
NCC signerte kontrakt på Follobanen NCC Infrastructure har inngått kontrakt med Bane Nor på betongarbeider Loenga-Ekebergåsen i Oslo.
Jernkjempene gnagde seg ut av berget Tirsdag 11. september like over klokken 12 var det to TBM-gjennomslag i den lange tunnelen på Follobanen retning Oslo.
TBM-gjennomslag på Follobanen På Follobane-prosjektet «kappkjørte» to tunnelboremaskiner, hver på 2400 tonn, mot gjennomslag nær Oslo sentrum. Tirsdag 11. september like over klokken 12 ble de to gjennomslag.
Veidekke skrev kontrakt etter Condotte-heving Veidekke inngikk fredag 27. juli avtale med Bane Nor ved Follobaneprosjektet om å utføre betongarbeider i Gamlebyen i Oslo.
AF Ferdigstiller AF Gruppen er innstilt som entreprenør av Bane NOR til å ferdigstille bygg- og anleggsarbeidene etter Drill & blast-kontrakten på Follobanen.
Når vannet blir farlig Vann som irriterer/etser på hud og øyne er et tema ved tunnelbygging. Problemet oppstår når grunnvann renner gjennom uherdet betong og injiseringsmasse.
Fire nye kontrakter på Follobanen Fire nye kontrakter på Follobanen lyses ut etter hevingen av kontraktene med totalentreprenør Condotte.
Bane Nor hever Condotte-kontraktene Bane Nor har hevet avtalene med totalentreprenør Condotte tilknyttet to av Follobaneprosjektets totalkontrakter.
Follobanen: Stoppet arbeidet for å feire ÅSLAND (AT.no): Mandag 4. desember ble TBM-maskinene til drivingen av Follobanen stoppet. I tunneldypet nedenfor Åsland ble det holdt en gudstjeneste og etterpå feiret tunnelarbeiderne sin egen skytsengel St. Barbara.
To tunnelboremaskiner halvveis til Oslo Follobaneprosjektets to første tunnelboremaskiner, Dronning Eufemia og Dronning Ellisiv, har nå boret seg halvveis til Oslo, det vil si drøyt 4,5 km.
«Kick-off» for WTC ÅSLAND (AT.no): Besøkende til World Tunnel Congress (WTC) som arrangeres i Bergen, kunne neppe fått en bedre start på Norges-oppholdet enn et besøk på landets største tunnelprosjekt.
Undertegnet Follobanen-kontrakt Mapei blir eneleverandør av tilsetningsstoffer til tunnelboremaskinene på Follobanen-prosjektet.
Follobanen 10% ferdigboret ÅSLAND: Drøyt fire km av Follobanen er ferdigboret og fått montert betongsegmenter.
Alle TBM-ene er på plass ÅSLAND (AT.no): TBM nummer 3 og 4 (Anna og Magda) til Follobanen ble døpt med champagnesving fra Jernbaneverkets prosjektleder Anne Kathrine Kalager i midten av november.
Første Follobane-TBM er startet Statsminister Erna Solberg har døpt Follobanens to første tunnelboremaskiner, dronning Eufemia og dronning Ellisiv. Den første av de fire fjellknuserne er samtidig startet opp av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.
Truer med å holde tilbake Follobane-betaling Jernbaneverket (JBV) har avdekket tilfeller av det som ser ut som brudd på krav til minstelønn og overtid/hviletid-regler; først og fremst hos underleverandører. Nå truer JBV med sanksjoner.
Denne startes 5. september - med retning Oslo Den første av de fire tunnelboremaskinene (TBM) på Follobaneprosjektet starter etter planen opp 5. september.
Gjennomslag på Follobanen-prosjekt På Sydhavna (Oslo) markerer Follobane-prosjektet en viktig milepæl. Etter flere måneders arbeid med sprengning, boring og splitting er den nye inngående Østfoldbanen/Follobanen nå gjennomgående fra nord til sør.
Flytter ca. 1 mill. kubikkmeter med 50 vogntog SKI (AT.no): Park & Anlegg AS har Follobane-kontrakt som underleverandør for det spanske selskapet Obrascón Huarte Lain S.A (OHL).
Fjerde og siste tunnelboremaskin godkjent SCHWANAU (AT.no): Follobane-prosjektets siste av fire tunnelboremaskiner er ferdigstilt. Transport og montering pågår, før oppstart i september.
Her monteres den første TBM-en på Åsland Follobanens første tunnelboremaskin er i ferd med å bli montert på Åsland utenfor Oslo.
Første Follobane-TBM er ferdig I Oslo-blå farger står den første av de fire unnelboremaskinene som skal drive Follotunnelen ferdig i Tyskland - klar til å sendes til Norge.
- Norske entreprenører får nesten alle oppdrag Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen mener at norske entreprenører får en god nok andel av landets anleggsjobber.
AF/AGJV foran skjema på Follobanen Arbeidet med å sprenge ut og bygge tunnelsystemet for Follobanen 100 meter under bakken ved Grønliåsen ved Åsland sør for Oslo, har gått raskere enn planlagt.
Ferdig splittet på Follobanen Tregt, men skånsomt, har italienske Condotte gjort ferdig adkomsttunneler på Follobanen.
Skal levere maskiner til Follobanen Utleiesenteret skal levere et bredt spekter av utstyr til entreprenøren på TBM-delen av Follobanen.
- I sum har de utenlandske vært bedre Ingen norske entreprenører har fått noen av de fire store milliard-kontraktene på Follobanen. De tar de til etterretning.
Overrasket: Ingen norske fikk Follobane-kontrakter - Jeg trodde norske entreprenører skulle få entreprisene på Follobanen, sier prosjektdirektør Erik Smith.