PROFF Reparasjon og justering av landkaret er ferdigstilt: à pnes i dag DOVREBANEN: Otta bro har vÊrt stengt for togtrafikk siden 21. januar pÄ grunn av skader pÄ det ene landkaret.
PROFF Lokale firmaer fikk avtale pÄ 48,5 millioner BANE NOR: Skal etablere lagringsplass for matjord, masser og jernbanemateriell.
PROFF FÄr jernbanehjul med hydrostatisk drift LIEBHERR Pà SKINNER: Liehberr lanserer ny korthekk jernbanemaskin pÄ 25 tonn med Intusi-fÞrermiljÞ.
PROFF Bytter navn â vil bli ledende NAVNEBYTTE I TRĂNDELAG: Ved Ă„rsskiftet bytter Trym Anlegg navn til Aarsleff Rail.
PROFF 12 nye lastetraktorer skal sikre vinterdriften BANE NOR: Skal fjerne snÞ fra jernbanen i hele Norge med 12 kraftige skinnegÄende arbeidsmaskiner.
Vakta glemte arbeidslaget pĂ„ linja â sĂ„ kom et godstog ⊠Sikkerhetsvakta hadde ansvar for tre arbeidslag.
PROFF Multifunksjons Unimog LANSERER: Multifunksjonell Unimog lanseres for jernbaneoppdrag under InnoTrans.
PROFF Lyser ut vedlikeholdstiltak i Stor-Oslo 2025 BANE NOR: Omtattende vedlikeholdskontrakt pÄ jernbanen i Stor-Oslo skal signeres i desember.
PROFF 815 nestenulykker i 2023 BANE NOR: à rlig skjer det mellom 600 og 700 nestenulykker pÄ planoverganger - men fjorÄret ble et toppÄr.
PROFF Lanserte automatisk svillebytter OILQUICK: Fra bÊremaskinen kan du kjÞre alt med en rulle pÄ spaken.
PROFF KjÞper ikke bare én, men TO jernbaneentreprenÞrer! Nordic Infrastructure Group AS kjÞper opp ikke bare én jernbaneentreprenÞr, men TO jernbaneentreprenÞrer!
Signerer kontrakt til 280 millioner KONTRAKTSIGNERING: Fornebubanen og NRC Group Norge har i dag signert kontrakt for arbeidet med Ä koble Fornebubanen pÄ eksisterende T-banenettverk ved Volvat nÊr Majorstuen.
Utnevnt til jernbanekontrakt pÄ 116 millioner NRC GROUP ASA: Utnevnt til kontrakt for sporfornyelse pÄ jernbaneforbindelsen mellom LillestrÞm og Gardermoen.
PROFF 2023: Det beste Äret noen gang HYDREMA AS: Ikke bare klarte de sitt beste Är noen gang, men de forventer det samme nivÄet i 2024.
Ă pner Randklev bro fĂžrst mot sommeren Inspeksjonen av bruelementene til Randklev bro sĂžr for Ringebu viser at skadeomfanget er begrenset, og at det er mulig Ă„ gjenbruke elementene.
Begge bruelementene er lÞftet pÄ land Store naturkrefter har Þdelagt brua, og store krefter fikk ogsÄ bruelementene opp av elva.
PROFF Bygger egne jernbaneunderstell RUDSHĂGDA: Bjugstad Utleie AS fant ingen leverandĂžrer som kunne bygge jernbaneunderstell til traktorene deres, og mĂ„tte derfor gjĂžre det selv.
PROFF To jernbane-entreprenĂžrer kjĂžpes opp Nordic Infrastructure Group er i ferd med Ă„ kjĂžpe 100 prosent av aksjene i begge.
PROFF FÞrst med hybrid Huddig pÄ jernbane STATHELLE: JernbaneentreprenÞren RailCom AS var ekstremt tidlig ute, og bestilte verdens fÞrste hybride Huddig med jernbaneunderstell. Overleveringen tok «sin tid», men nÄ er maskinene pÄ plass.
UtbyggingsdirektÞr Stine Undrum slutter i Bane Nor - Dette er en beslutning som har modnet over tid, etter et krevende Är som har vÊrt preget av for mye jobb og for liten tid til alt annet.
Konsernsjefen i Bane Nor gÄr pÄ dagen Sammen med styret i Bane Nor har Gorm Frimannslund besluttet at han gÄr av som konsernsjef i statsforetaket.
PROFF Overtar ca. 1300 ansatte innen drift og vedlikehold Regjeringen tar grep og tilbakefĂžrer hundrevis av ansatte til statsforetak.
Stopper konkurranser for drifts- og vedlikeholdsoppgaver Regjeringen stopper den planlagte konkurranseutsettingen av drifts- og vedlikeholdsoppgaver pÄ jernbanen.
Mecalacs jernbanemaskiner MRail-SERIEN: Franske Mecalac gÄr nÄ inn i markedet med en ny serie spesialutrustede maskiner for jernbane- og skinnedrift.
Bane Nor: - Noen vakter har forsÞkt Ä omgÄ vÄre interne retningslinjer Bane Nor innfÞrer en ny ordning for sikkerhetsvakter som skal sikre dem som jobber langs jernbanespor bedre.
Eneste av sitt slag KONGSVINGER: Scandinavian Rail System (SRS) har Norges eneste vakuumgraver med jernbaneunderstell.
- Terminalene skal vÊre nÊrmest utslippsfrie innen 2025 NÄ tar Bane Nor grÞnne grep pÄ godsterminalene i landet: All flytting, lasting og lossing av godsvogner inne pÄ terminalene skal skje utslippsfritt i nÊr fremtid.
Ă tte konkurrerer om drift og vedlikehold av SĂžrlandsbanen Konkurranseutsettingen av drift og vedlikehold er en fĂžlge av jernbanereformen.
Rune Fjeldstad blir ny konsern-direktÞr/CFO i Bane Nor Den tidligere bankmannen begynner innen 1. september i Är.
Nytt godsselskap skal spare veiene for 10.000 vogntog Nykommeren Onrail har sin aller fĂžrste avgang med godstog fra Oslo til Ă ndalsnes sĂžndag 25. april.
Gjermundshaug Anlegg tildelt kontrakt pĂ„ RĂžrosâ og SolĂžrbanen Kontrakten omfatter blant annet graving av over 38 km kabelgrĂžft.
AF Gruppen skal bygge togverksted Bane Nor Eiendom AS har signert entreprenÞrkontrakt med AF Gruppen AS om bygging av et togverksted pÄ StÞren i TrÞndelag.
Kuttet anleggsutslipp med 100 000 tonn CO2 Sterkt klimafokus i Drammen: Godt samarbeid mellom Bane NOR, Norconsult og Veidekke har kuttet utslippene med 100 000 tonn CO2 under byggingen av det nye dobbeltsporet.
1650 fÊrre lastebiler gjennom Oslo Ny flistransport pÄ bane gir 1650 fÊrre vogntog Ärlig pÄ E6 gjennom Oslo.
200 mill. kroner ekstra til jernbane-vedlikehold Stortinget har bevilget 200 millioner kroner ekstra til vedlikehold og fornyelse av jernbanenettet.
NHO LT-sjefen fĂžlger opp med nye krav Transport- og logistikkbransjen krever ny tiltakspakke for Ă„ opprettholde forsyningslinjene innen veitransport, jernbane, sjĂžtransport og flyfrakt.
Pizza og Cola pÄ skinner Asko og Norgesgruppen skal sende pizza og Coca-Cola pÄ Nordlandsbanen. Erstatter 13.000 vogntog.
Italienere fikk kontrakt pÄ Vestfoldbanen Skal bygge nytt dobbeltspor pÄ strekningen Nykirke-BarkÄker.
120 mill. til fjerning og sikring av planoverganger Bane Nor bruker 120 millioner kroner pÄ fjerning og sikring av planoverganger i 2019. Siste tre Är er 72 usikrede planoverganger lagt ned.
Fauske â TromsĂž 120 milliarder Nord-Norgebanen kan koste 120 milliarder kroner. Utbyggingen representerer ogsĂ„ et stort konfliktpotensial.
Vogntog-frykten bare Þker Med den kraftige Þkningen med over 30.000 flere lastebiler pÄ veiene oppfordrer speditÞrer og Spekter myndighetene til Ä ta grep rundt en jernbane i krise nÄ.
Fronter transport og logistikk - Den stĂžrste utfordringen er at vi har politikere som ikke evner Ă„ samarbeide for Ă„ realisere samferdselstiltak til regionens beste.
Mer gods med tyngre malmtog I desember innledes tester av 32,5 tonns tog pÄ Malmbanen mellom Kiruna og Narvik.
Meyership med laksetog Transportselskapet Meyership skal to ganger i uka sende semitrailere med laks sĂžrover til Oslo med toget.
â Lite hĂ„p for godstogene - Det brenner et blĂ„tt lys for godstogene i Norge, sier adm. direktĂžr Are Kjensli i NHO Logistikk og Transport (NHO LT).
Styrker jernbanen Regjeringen foreslÄr ca. 26,4 milliarder kroner til jernbaneformÄl i 2019, en Þkning pÄ ca. 2,9 milliarder kroner, eller 12,4 prosent, i forhold til 2018-budsjettet.
Skinnegodsets frontkjemper skifter spor Konsulentselskapet Jon Austrheim Multimodal Consulting er i drift. Bak stÄr skinnegodsets frontkjemper og arkitekten bak NRE-toget, Jon Austrheim.
Jernbanebygging: Knuste 26.500 nylagte sviller Det gikk ikke helt pÄ skinner pÄ jernbaneprosjektet Farriseidet-Porsgrunn natt til mandag 11. september.
RambÞll inngÄr ny Bane NOR avtale Konsulentselskapet RambÞll har inngÄtt en ny rammeavtale med Bane NOR. Avtalen gjelder for fire Är med opsjon for ytterligere to pluss to Är.
- Lastebiltransport bÞr betale jernbaneutbygging For Ä fÄ mer gods over pÄ jernbane, foreslÄr fylkesvaraordfÞrer at veitrafikken skal finansiere jernbaneutbygging via bompenger.
Jernbaneverket er nedlagt Etter drÞyt 20 Är er det slutt for samferdselsgiganten som ble opprettet i 1996 da den tidligere forvaltningsbedriften Norges Statsbaner (NSB) ble omorganisert.
Leverte fÞrste beltegraver med jernbaneunderstell Liebherr Norge har levert flere hjulgravere bygget for jernbanedrift. NÄ er den fÞrste beltegraveren med jernbaneunderstell levert: Compact-modellen R914 som Habru Anlegg AS pÄ Dokka har kjÞpt.
Frykter mer gods pÄ vei Norges stÞrste godsleverandÞr, Postnord, har vÊrt storkunde av Cargolink og frykter nÄ for bÄde pris og kvalitet med jernbaneselskapets avvikling.