Omfattende inspeksjon i Blixtunnelen på Follobanen Det er strenge kvalitetskrav i det som skal bli Nordens lengste jernbanetunnel.
Tunnelfornyelse til 769 mill. kroner Lieråsen tunnel på Drammenbanen har stor trafikk og trenger en større rehabilitering. Tiltakene skal gå over flere år og er så langt beregnet å koste 769 mill. kroner.
Svensk anleggsmareritt mot slutten 40 år etter at planleggingen startet, er jernbanesporene ferdiglagt gjennom Hallandsås – tunnelen som er blitt svenske trafikkmyndigheters største mareritt.
Italienere fikk første tunnel på Follobanen Den første tunnelkontrakten på Follobanen er tildelt. Kontrakten har en verdi på 1,2 milliarder kroner.
50 entreprenører jobber med Follobanen Kontrakter for rundt en halv milliard kroner er satt ut i markedet i forbindelse med å gjøre klar trasé og anleggsområder for Follobaneprosjektet. Se video.
Blir verdens lengste jernbanetunnel Det er alltid lys i tunnelen, men for byggverket under Brenner-passet vil det ta sin tid før man ser det. Verdens lengste jernbanetunnel blir totalt 64 km lang og har offisiell åpning først i 2026 etter et underjordsprosjekt og en masseforflytning uten sidestykke i Europa.
Fyrte av den første Follobane-salven Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen satte i gang tunnelbyggingen på Follobanen med et smell.