Sjåfør falt ut av sengen – satte fast hodet Det var kritisk da politiet brøt seg inn og hjalp mannen.
PROFF Bulgarske sjåfører i norskregistrerte lastebiler fikk mye å svare for Statens vegvesen og utrykningspolitiet fikk mye å jobbe med da to norske lastebiler med bulgarske sjåfører skulle kontrolleres på E6 Taraldrud kontrollstasjon.
PROFF Avdekket over 25.000 brudd på kjøre- og hviletidsreglene Statens vegvesen utfører foretakskontroller for å sjekke dokumentasjon på at transportbedrifter følger regelverket.
En svart dag for dem som har skodd seg på internasjonal frakt med varebil 1. november, trådte EUs mobilitetspakke del 1 i kraft. Det innebærer blant annet nye regler om kjøre- og hviletid, bruk av fartsskriver og løyve.
39 tiltak mot sosial dumping i transportbransjen - I transportsektoren ser vi dessverre at mange arbeidstakere har for dårlige vilkår. Derfor lanserer vi nå en egen handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
1. november kommer nye og strengere regler for veitransport Samferdselsdepartementet har vedtatt nye regler om kjøre- og hviletid for sjåfører, bruk av fartsskriver i kjøretøyene og regler om yrkes- og markedsadgang til veitransportmarkedet. Se hvilke regler som blir gjeldende fra 1. november.
Ingen vil drive døgnhvile-plasser! - Er det virkelig ingen som ser dette som en interessant inntektskilde, spør koordinator for driftskontrakter i Statens vegvesen, Siv Kilskar.
Slutt på anmeldelse for brudd på kjøre- og hviletid Fra og med 1. september anmelder ikke Vegvesenet lenger sjåfører for brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene. De ilegger istedenfor et gebyr på opp til 20.000 kroner for sjåføren og opp til 40.000 kroner per sjåfør til foretaket.
Droppet utfylling - ble anmeldt Spørsmålet er om sjåføren var glemsk eller «lur»? Resultatet ble uansett det samme.
Kjørte med 76,8 tonn - 16,8 tonn over maks. tillatt Og det var mer som ikke var innenfor regelverket på denne norske tømmertransporten. Det endte med solid gebyr og anmeldelse.
Vegvesenet forlenger hviletid-unntak Unntaket gjelder forutsatt at det er passende soveplasser for hver sjåfør og at kjøretøyet står stille.
Tester fjernavlesing av fartsskrivere Kan finne ut hvem som bryter kjøre- og hviletidsbestemmelsene mens lastebilene kjører på veiene.
Intelligente døgnhvileplasser Troms og Finnmark fylkeskommune tester kunstig intelligens for å bedre forholdene til yrkessjåfører.
Forlenger hviletid-unntak nok en gang Covid-19-smittesituasjonen krever forlengelse av unntaksordningen.