PROFF – En forutsetning å kunne lade «hjemme» HAUGENSTUA: Med 26 nye ladere for tyngre kjøretøy, er Transport-Formidlingen nå rigget for et grønt skifte som skal være økonomisk bærekraftig.
PROFF Slik får NCC CO2-fri asfalt Alt fossilt bindemiddel er erstattet med et restprodukt fra skogindustrien. – Garanterer minst like god kvalitet.
PROFF Elektrisk brøyting - en realitet VEGVESEN: Etter at Statens Vegvesen gjennomførte tester med elektriske kjøretøy i vinter, konkluderer de med at disse kjøretøyene kan benyttes i brøyting uten at det er behov for flere kjøretøy.
PROFF Er aldri blitt laget før LILLESTRØM: Zeron ZE160LC bygget som piggemaskin med hytteløft, peakshaver og kabeldrift.
Skal levere 100 hydrogen-lastebiler til Norge neste år MAN skal produsere en førserie på 200 hydrogenlastebiler i 2025. 100 av disse skal leveres til Norge, som med det blir det viktigste satsingslandet.
Høyeste score noen gang for et anleggsprosjekt i Norge VEIDEKKE: Fikk BREEAM-sertifikatet som bekrefter bærekraftsertifisering på Excellent-nivå for jernbaneprosjektet UDK02 i Drammen.
Salt til Mesta levert med batterihybridskip – Det er ekstra stas å være den første kunden på et nytt og mer miljøvennlige skip, sier innkjøpsleder i Mesta, Bjørn Heggdal.
PROFF Stempler NTP som et ubrukelig styringsverktøy OSLO: Nasjonal Transportplan må radikalt omstruktureres dersom den skal være et nyttig styringsverktøy for både samferdsels- og klimapolitikk, mener både TØI-sjef Bjørne Grimsrud, Zeros Sigrun Gjerløw Aasland og Anna von Streng Velken i Miljødirektoratet.
Scania skal lages med «fossilfritt» stål Scania og SSAB har inngått en intensjonsavtale om avkarbonisering av alle stålleveranser fra SSAB til Scanias kjøretøy i 2030.
PROFF Dilemmaer i rettsstaten: Håndtering av flom- og skredrisiko Individ og samfunn må forebygge skade og tap fra naturfarer som flom, skred og overvann, og reparere skade og tap i etterkant av hendelser. Har norsk juss og politikk de elementene som trengs? Hva er veivalgene og konfliktene?
– Prosjekter som lyses ut etter 2027 skal i hovedsak stille krav om nullutslippsmaskiner Statens vegvesen stiller strengere krav for å redusere klimagassutslippene fra anleggsmaskiner.
Nye metoder: Skal vise påvirkning på natur fra veibygging Statens vegvesen ønsker å finne nye måter å måle og dokumentere endringer i natur og økosystemer som følge av utbygging.
PROFF Gir opp gass-satsingen TILBAKE TIL DIESEL: Litra Gass hadde som mål at alle de 100 bilene til selskapet skulle gå på biogass innen 2022. Slik gikk det ikke, og som følge av politisk vingling går selskapet nå for diesel i fremtidige bilkjøp.
Kommuner kutter klimagasser med Klimasats-støtte Klimasats deler ut nesten 200 millioner kroner til 164-prosjekter i Norges kommuner og fylker for å kutte utslipp av klimagasser.
NAF: – Nå må veiene klimasikres Ekstremværet Hans har gitt mange stengte veier. – Nå må regjeringen sørge for at vi får et mer klimasikkert veinett. Det trengs mer penger til vedlikehold og skredsikring, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Vil ha samme krav til anleggsdiesel som til drivstoff for vei Høyre har laget en «meny» for hvordan klimamålene skal nås.
PROFF Jobber for hydrogen i tung sektor ASKIM: Hydrogen er definitivt et rent og aktuelt drivstoff både i anlegg- og transportbransjene, men det har også noen krevende sider som har fått mye oppmerksomhet. Dette tror imidlertid både EU og norske bedrifter er fullt løsbart.
PROFF Bråstopp i støtten til biogass-kjøretøy: – Ikke til å tro Enova melder at de kutter støtten til både elvarebiler og biogasskjøretøyer.
- El er ikke den magiske løsningen på alt DEBATT: I dette leserinnlegget skriver maskinansvarlig Roar Aaserud i Feiring, at samferdselsministeren må tenke bredere for å nå klimamålene.
Vil at klima- og miljøkrav skal telle minst 30% i offentlige anskaffelser Regjeringen antar at krav om minst 30% klima/miljø-andel vil bli innført i regelverket for offentlige anskaffelser i 2023.
PROFF To kraftige gassmotorer fra Scania Scania fortsetter å satse på biogass, og introduserte to nye biogassmotorer i Hannover.
Tilskuddsordning for nye biogasstasjoner i Oslo Oslo kommune lanserer støtteordning etter at Enova avsluttet sin.
- Bedre å oppgradere enn å bygge nytt Ambisiøs energioppgradering kan gi en betydelig klimagevinst sammenliknet med ikke å gjøre noe eller å rive og bygge nytt, viser studie.
Innlandet: - Vi har transport-utfordringer Innlandet fylkeskommune inviterer godstransportbransjen til et møte på Vinger Hotell i Kongsvinger.
Nye Veier: - Vi har tatt hensyn til klimarisiko En rapport fra Riksrevisjonen konkluderer med at myndighetene ikke har god nok oversikt over klimarisiko – herunder flom og skred. Nye Veier opplyser at de har gjennomført en risikoanalyse på nettopp flom og skred for alle sine prosjekt.
Bygningene må tilpasses et nytt klima Byggforskserien og Sintef Teknisk Godkjenning skal ta høyde for klimaendringer.
Bygging på nye arealer fører til økte klimagassutslipp Ubebygde arealer kan inneholde store mengder karbon. I Norge fører bygging på disse områdene til et klimagassutslipp på ca. 2,1 millioner tonn hvert år.
Hvordan ligger norske kommuner an med klimatilpasning? Nå kan norske kommuner måle hvor gode de er på klimatilpasning.
Cowi: - Slik påvirker klimaendringer ras- og skredfare Meteorologiske faktorer er viktige og ofte utløsende for skred. Et våtere og villere klima kan få store innvirkninger på ras- og skredfare i fremtiden.
Åpner fyllestasjon for gass-lastebiler i Trondheim Gasum utvider nettverket, og gjør det enklere for dem som leder an i utviklingen mot et lavutslippssamfunn.
Skal bruke 10-20 milliarder kroner i året på å bli klimavennlig Europas største produsent av jernmalm, LKAB, starter massiv utslippsreduksjon med datadrevet gruvedrift
Klimahåndtering inn i veibyggernes samfunnsanalyser Klimaendringer kan føre til store skader på veiene, og Vegvesenet og Nye Veier vil løfte klimarisiko inn i beslutningsprosessen når en ny vei skal bygges.
I Midt-Norge vinner klima-asfaltentreprenørene Statens vegvesen fortsetter satsingen på CO₂-vekting i asfaltkontrakter.
Ny metode skal hindre flom-ødeleggelser Forskningssenteret Klima 2050 har utviklet en metode for å analysere effektene av økt nedbør og endret arealbruk, og dermed hindre at flommer skader eller ødelegger infrastruktur.
Norges klimapolitikk: En fiasko siden 2006 KOMMENTAR: Til tross for de ulike regjeringers selvskryt i stortingsdokumenter siden 2006, er lite eller ingenting oppnådd i klimapolitikken.
– Dyrere å være klimavennlig Med regjeringens nye avgiftsregime, blir det for dyrt for PostNord å bruke det mest effektive klimatiltaket de har til rådighet, mener Ole Andreas Hagen.
VW åpnet karbonnøytralt datasenter i Norge Volkswagen-gruppen åpnet 18. juni et nytt, klimanøytralt, datasenter på Rjukan. Anlegget er bygget på bare seks måneder, i samarbeid med den norske partneren Green Mountain.