Dekkmerking på ville veier KRAV: Siden 2013 har det vært krav til vinterdekk for tunge kjøretøy i Norge. I 2020 ble kravene skjerpet. Eller ble de egentlig det?
Hvordan få flere utslippsfrie maskiner på bygg- og anleggsplasser KOMMENTAR: – Vi er avhengige av kunder og samarbeidspartnere som tenker langsiktig, samt at elektrifisering og bruk av utslippsfrie maskiner kommer tidlig inn i prosjektplanleggingen.
PROFF - Hva mener du, Barth Eide? GASS: Det er ikke første gang norske samferdsels- og miljøpolitikere vingler og skaper usikkerhet rundt tunge investeringer for transportbransjen. Nå er det gass som får smake politikernes vingling.
– Det er trist og leit at MDG og Venstre vil presse syklister foran lastebiler i en potensiell dødsfelle KOMMENTAR: Vegvesenet har gitt syklistene vikeplikt for bilister på Filipstad i Oslo for å spare liv og helse. Oslos samferdselsbyråd Sirin Stav (MDG) og Marit Vea nestleder i Oslo Venstres bystyregruppe er sterkt imot dette.
- Brøytemannskapene gjør stort sett så godt de kan, men blir nær sagt sabotert av systemet Brøytebileiere brøyter seg til raka fant, og får ikke uttale seg om kontraktene skriver Ramona Lind blant annet i denne kommentaren.
PROFF Trenger bedre støtteordninger for ladestasjoner utenfor Oslo Vi skulle gjerne hatt fylle- og ladestasjoner på alle våre anlegg, og vet at våre bransjekollegaer også ønsker det samme, skriver Knut Harald Ollendorff i denne kommentaren.
PROFF Den store «snakkisen» på IAA HANNOVER: Vare- og lastebilprodusentene er klare for det elektriske skiftet. Det store spørsmålet er om myndighetene er klare.
PROFF Trengte en samling MÜNCHEN: IFAT 2022 kan kort beskrives som en suksess med 2984 utstillere og 119.000 besøkende, hvorav halvparten var tilreisende.
Innlegg: Svar til NOAHs planer om deponi i Sokndal i Rogaland - Med uttrykket «forurenser skal betale» menes vel ikke «utenlandsk forurenser skal betale NOAH for å kvitte seg med eget ansvar på bekostning av Sokndal befolknings helse og miljø», skriver Signe Stene, i NEI til deponi i Sokndal, i dette innlegget.
- Pandemien har klart å skape endring i adferd. Noe å lære? Kanskje vi må kjenne klimautfordringene litt mer på kroppen før det blir en skikkelig endring i samfunnet, undrer konsernsjef Jon Syrtveit, Kruse Smith, i denne kronikken.
Kommentar: Nye Veiers sparekniv-løsning er ikke en fullgod løsning - Når man bruker sparekniven slik Nye Veier har gjort, er det ikke underlig at man i ettertid kan skryte av å ha bygget vei billigere enn Statens vegvesens opprinnelige planer.
Mer veg for pengene? Det handler om å gjøre gode valg KOMMENTAR: Vegvesenets mål om å bygge mer veg for pengene innebærer å velge. Valgene vi tar kommer mange til gode, men ikke nødvendigvis alle.
Økte krav må møtes med økt profesjonalisering KOMMENTAR: Norske transportbedrifter møter stadig flere krav – både fra samfunnet og kunder.
- Vi må vi jobbe annerledes KOMMENTAR: - For å realisere mer sikker og miljøvennlig vei for pengene, må vi jobbe annerledes, skriver vegdirektør Ingrid Dahl Hovland i denne kommentaren.
- Den farligste tunnelen i landet blir mye farligere KOMMENTAR: Regjeringen med Høyre som pådriver har med sitt vedtak om å bygge et parallelt tunnelløp til den eksisterende E134 Oslofjordtunnelen ikke tatt innover seg kunnskap om konsekvensene. Eller ubehaget for oss som skal bruke den.
Anleggsbransjen står på kvar dag! KOMMENTAR: Anleggsbransjen med sine tilsette er kvardagsheltar dei og!
Ta ansvar! Nasjonale myndigheter må ta tak i utskiftningen av VA-nettverket som er så dårlig at folk blir alvorlig syke.
- Norske tunneler blir stadig tryggere Sikkerhet er førsteprioritet når Vegvesenet planlegger nye tunneler, enten de er på land eller under vann.
En annen messeopplevelse Redaktør Klaus Eriksen i Anlegg&Transport skriver om fordeler og ulemper med å flytte Vei og Anlegg fra Hellerud til Lillestrøm.
- Hvor er el-lastebilene for steintransport? Leder skrevet av redaktør Klaus Eriksen i Anlegg&Transport.
Den norske yrkessjåfør dør ut! KOMMENTAR: Sakte men sikkert forsvinner vi norske sjåfører som faktisk bryr oss om jobben vår!
Grabb opp veltede vogntog - fort Kommentar: Når myndighetene stenger E6 med fire felt nord for Oslo for å bruke flere timer på å «kose opp» et veltet vogntog/en lastebil - uten å ødelegge noe - får det store økonomiske ringvirkninger.