PROFF Kvikkleire utsetter bruåpning FYLKESVEI 7040: Det pågående arbeidet ved Kvitemsbekkbrua på fylkesvei 7040 Sørsivegen i Grong har blitt forsinket med én uke.
Nå går turen til Gøteborg raskere - E6-åpner fredag 5. juli I Norge hadde vi Randklev bru som skapte problemer. Svenskene har hatt sin egen lille "naturkatastrofe", der deler av E6 utenfor Stenungsund ble revet vekk i september ifjor. Nå er veien klar til å ta imot lastebiler igjen og kutte kjøretiden mellom Norge og Gøteborg.
Bevegelser i kvikkleiresonen i Moss BANE NOR: Det skal være trygt å oppholde seg i området sier Bane NOR som forsøker å bremse bevegelsene.
Rasert E6 skal åpne i 2024 E6 forbi Stenungsund litt nord for Göteborg skal åpnes for trafikk i løpet av 2024.
PROFF Dilemmaer i rettsstaten: Håndtering av flom- og skredrisiko Individ og samfunn må forebygge skade og tap fra naturfarer som flom, skred og overvann, og reparere skade og tap i etterkant av hendelser. Har norsk juss og politikk de elementene som trengs? Hva er veivalgene og konfliktene?
Skredområdet i Gjerdrum er sikret og åpnet for fremtidig bruk I dag markerte NVE og Gjerdrum kommune at områdene hvor det tragiske kvikkleireskredet gikk i desember 2020, nå er ferdig sikret og trygt for fremtidig bruk.
Ny metode halverer utslipp fra grunnarbeid i kvikkleire – Dagens metoder er ikke presise nok, sier KlimaGrunn-leder, Eivind S. Juvik.
PROFF VA-prosjekt sikrer kvikkleire-område To store vann- og avløpsledninger legges rett på bakken, i påvente av om- og overfylling.
PROFF Det raser fortsatt - veien stengt på ubestemt tid 100 personer har mistet veiforbindelsen og må fraktes med båt.
Tre langgravere i arbeid i rasgropa Sikkerheten er viktig når NVE arbeider i rasområdet i Gjerdrum. Derfor har NVE Anlegg til sammen kjøpt tre nye Hitachi langgravere som er satt rett i arbeid i rasområdet. To av dem ble levert i mars i år.
- Vi bruker ofte mer bindemiddel enn nødvendig i kalksementpeler Nå skal man komme ett steg nærmere presis målemetode for oppnådd stabilitet i kvikkleire.
- Behov for en klargjøring av ansvar og oppgave-fordeling KS ønsker forslagene i Gjerdrumutvalgets utredning om forebygging av kvikkleireskred i Norge velkommen.
Gjerdrumutvalgets rapport lagt frem - Vi må lære av det som har hendt, og vi må gjøre alt det vi kan for at det ikke skal skje igjen, sier olje- og energiminister Terje Aasland som mottok rapporten.
På befaring ved de krevende grunnforholdene i Moss Bane Nor skal bidra til å stabilisere de vanskelige grunnforholdene i Moss sentrum. Tirsdag fikk samferdselsminister Jon-Ivar Nygård en omvisning i området.
Skal jobbe to år til med stabilisering av masser i skredområdet Ett år etter kvikkleireskredet på Ask i Gjerdrum kommune, holder NVE fortsatt på med et omfattende sikrings – og gjenoppbyggingsarbeid.
NGI: - Glad for at årsaken til Gjerdrumskredet nå er grundig kartlagt Onsdag 29. september overleverte Gjerdrumsutvalget sin rapport om årsakene til kvikkleireskredet i Gjerdrum til olje- og energiminister Tina Bru.
Lavere CO₂-utslipp med bedre testmetode En ny testmetode kan gi lavere forbruk av bindemiddel ved stabilisering av ulike grunnforhold, som kvikkleire. Slik vil CO₂-utslippene kunne reduseres betraktelig.
Spesialoppdrag med Vegvesen-utviklet boretårn Med et unikt boretårn bistår Statens vegvesen NVE med risikofylte grunnundersøkelser etter kvikkleire-skredet i Gjerdrum.
Grøftegraving i elv utløste kvikkleireskred Det er NGIs konklusjon i en rapport etter kvikkleireskredet i Nittedal i 2019.
Lav skråningsstabilitet og fyllingsarbeider årsak til kvikkleireskred Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) har nå offentliggjort fagrapporten om kvikkleireskredet ved Kråknes i Alta kommune i juni 2020.
Norsk Saneringsservice skal rydde etter Gjerdrum-skredet - Blir nok et prosjekt med mye følelser og tanker, skriver selskapet på sin Facebook-side.
Oppdatert veiledning for bygging på kvikkleire NVE har gitt ut en revidert veileder for utredning og bygging i kvikkleireområder. Veiledningen til byggteknisk forskrift (TEK17) oppdateres i tråd med denne.
Bane Nor kartlegger og sikrer områder med kvikkleire Etter katastrofen i Gjerdrum, har Bane Nor fått flere spørsmål om hvordan byggherren sikrer mot ras i områder med kvikkleire.
Ekspertutvalget etter kvikkleireskredet i Gjerdrum er oppnevnt Utvalget skal finne årsakene til skredet i Gjerdrum og vurdere tiltak for å styrke forebygging av kvikkleireskred i hele landet.
NGI støtter en uavhengig gjennomgang av Gjerdrum-skredet - Alle kortene må snus for å finne årsaken til skredet i Gjerdrum. NGI støtter derfor regjeringens plan om at en ekstern ekspertgruppe skal se på årsaksforhold og vurdere forbedringer, sier NGIs administrerende direktør, Lars Andresen.
Kvikkleire-temmeren YIT NITTEDAL: - Her blir vi nok i tre måneder fram til påske, for på grunn av rasfare må vi jobbe etappevis for å stabilisere kvikkleiren.
Assisterer ved skred i Enebakk Natt til lørdag 1. februar ble NGI kontaktet av Øst Politidistrikt og bedt om å assistere i forbindelse med et jordskred i Enebakk. En skredekspert fra NGI kom til Enebakk ved 5-tiden om morgenen.
Kartlegging av fare for kvikkleireskred i Østfold Totalt 20 potensielt skredfarlige kvikkleiresoner med tilhørende utløpssoner er lokalisert i tre kommuner.
Kartlegging av fare for kvikkleireskred Faren for store naturlig utløste kvikkleireskred er kartlagt for fem kommuner i Akershus fylke: Ski, Ås, Frogn, Vestby og Asker.
Sikringsanlegg mot kvikkleireskred I august 2018 ble et nytt anlegg overlevert fra NVE (Norges vassdrags- og energidirektorat) til Stjørdal kommune. Sikrings-samarbeidet startet i 1992