PROFF Hadde sikret bakover... SVINESUND: Under en kontroll på Svinesund ble en transport av anleggsmaskiner veid og viste at kjøretøyet var helt feil lastet og at sjåføren bør gå et sikringskurs.
PROFF Her var det mange som hadde tatt sommerferie fra sikkerhet SOMMERFERIE?: Under en kontroll ved Ånestad kontrollstasjon, E6-Kolobekken, E6-Uthuskrysset og Rv. 24-Korsbakken Kontrollplass ble det mange påpakninger i uke 30.
PROFF Ikke imponert over sikringen KONTROLL: Denne batteritransporten var det mye å plukke på for kontrollørene i Steinkjer.
Godkjent lastsikring? BAMBLE: Hva synes du om denne lastsikringen? Kontrollørene ved Esa Kontrollplass i Bamble syntes heller ikke noe om den.
Anmeldt etter usikret tømmer HØNEFOSS: Utekontrollen hadde kontroll i Hønefoss-området 22. februar, noe som viste at de fleste har ting på stell, men to transporter endte med reaksjoner.
Nærmest usikrede H-bjelker SVINESUND: En dansk transport ble stoppet med en last bestående av H-bjelker som var "rart" lastet.
Brudd på lastsikring, kjøre- og hviletid, sprekt frontrute og for tung trekkvogn 187 TUNGE KJØRETØY KONTROLLERT: Det litt av hvert å sette fingeren på for vegvesenets kontrollører den 7.februar på Ørje- og Svinesund Kontrollstasjon.
Kjørte med løs skuffe på tilhengeren Ved en bråstopp/kollisjon, vil denne gi store skader, skriver Statens vegvesen.
Gir transport-bedriftene ansvar for lastsikring – I gjeldende veitrafikklov har sjåføren alene ansvaret for å sikre at kjøretøyet er forsvarlig og forskriftsmessig lastet, men nå vil vi gjøre transportforetakene medansvarlige, samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Hvis dette vogntoget må bråbremse kommer en overraskelse fra oven Hvis det i det hele tatt klarer å bråbremse!
Ble anmeldt for dette Kravet gjelder for alle uansett lastebiltype, skriver Statens vegvesen etter kontrollen.
Er dette den ultimate måten for å feste enden? Jekkestropp er tema for mye diskusjon. Viser denne Tiktok-videoen den beste måten å feste båndet som er «til overs» etter jekking? Eller finnes det en enda bedre metode?
Førerkortet ble beslaglagt etter denne transporten av Leopard-motor Stoppet på Ånestad kontrollstasjon i Innlandet.
Kjørte 17 tonn gravsteiner usikret og 20 km/t for fort Den flytter seg ikke fordi den er så tung - eller?
Last med 4,15 meters bredde – 2,55 m er maks etter loven KONTROLL: - Et tips fra oss er å benytte lastsikringsnett.
Vil gi transportbedriftene medansvar for trygg sikring av last - I dag har sjåføren alene ansvaret for å sikre at lastebilen er forsvarlig lastet etter veitrafikkloven. Nå vil vi gi transportforetakene et medansvar, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Traktor på henger nesten ikke sikret! Kontrollørene ved Krossmoen kontrollstasjon ble skremt da to traktorer på en henger ble transportert nesten uten sikring.
Her er det ikke mye sikt! Kontrollørene ved Hønefoss trafikkstasjon fikk store øyne da «denne veggen» møtte dem.
- Viktig innsats for trafikksikkerheten I løpet av de første seks månedene har Statens vegvesen kontrollert 43.273 tungbiler i Norge.
Nytt utstyr - like dårlig TESTET: Resultatet av A&Ts og Statens vegvesens test på et helt nytt tømmervogntog viste like dårlige resultater.
Kjørte dette lasset helt usikret fra Sverige til Norge Denne transporten var, bokstavelig talt, ikke innafor.
Stoppet i kontroll: Hadde aldri hørt at han måtte bruke kjetting Ved neste kontroll - samme dag - var kjettinglenken plassert på krokcontaineren på hengeren, men den var ikke stram.
Denne transporten endte med førerkortbeslag Det var mye som var feil da Statens vegvesen vegvesen sjekket denne transporten, etter først å ha loset den av E6.
Tømmerbil-sjåfør stoppet og anmeldt tre ganger for det samme på én uke Et annet vogntog fra samme firma ble stoppet med tilhenger der det var brukt kjennemerke fra en annen henger, og understellsnummeret heller ikke var i orden.
Tømmertransport endte med anmeldelse og gebyr på 50.750 kroner Sjåføren kjørte på fylkesveien uten å ha sikret tømmeret.
Skulle kjøre fra Trøndelag til Sverige med usikrede «papirtårn» midt i tralla Sjåføren mente de solide veggene var lastsikring nok.
Stoppet ikke for kontroll - hadde mange tonn usikrede papirruller på tralla Sjåføren sa han ikke hadde sett noen av lysene som skiltet til kontroll.
Vegvesenet og NLF: - Skuffa var ikke tilstrekkelig sikret Det kom mange reaksjoner i kommentarfeltene da AT.no publiserte sak på at ei løs skuffe i en dumperkasse på lastebil fører til anmeldelse. Les fagpersonenes forklaringer på hvorfor en transport som på bildet ikke er lov.
- Det koker i jekkestropp-miljøet i Norge Jon Almaas viste i programmet Praktisk info med Jon Almaas hvordan han mener en jekkestropp skal strammes. Det har han fått mye tyn for i ettertid.
Denne lastsikringen slo ikke an hos Vegvesenet Det ble bom stopp for denne steintransporten på grunn av mange feil og mangler. Lastsikringen var bare ett av punktene på en lang liste.
Jakter det norske markedet SweDocks Lars Bergström jakter kunder på det norske markedet med et produkt som sikrer vintervirksomheten.
Sjekket ikke lasten: Mistet fem tonn på E6 Sjåføren overtok kjøretøyet fra en annen sjåfør uten å sjekke at det rullende gulvet var sikret. Resultatet ble at en ikke ubetydelig del av lasten forvant ut under bakdørene og havnet på motorveien.
Vogntog med to usikrede containere stoppet Ingen av twist lock-ene som låser containerne til bil og henger var i bruk på det norske vogntoget.
Ulovlig aluminiumstransport - Av de vi har kontrollert, har ingen hatt god nok lastsikring, sier Karl Ingvald Fuhr, leder for utekontrollen i Statens vegvesen i Oppland.
Gode kontrollresultater på E6 og Rv3 Statens vegvesen har hatt storkontroll av tungtransport på E6 i Gudbrandsdalen og Rv3 i Østerdalen.
- Livsfarlig transport Statens vegvesen kom over flere graverende tilfeller i sine tungbilkontroller mandag.
- Har aldri sett noe lignende Med jernbjelker halvveis i lasterommet og halvveis på en henger dristet hordalendingen seg ut på riksvei 7.
Gigantiske papirruller fullstendig usikret Statens vegvesen tordnet etter å ha stoppet dette vogntoget på Svinesund.
Kjørte stein fullstendig uten sikring – Dette er et nedslående, sier Geir Thomas Finstad i Statens vegvesen etter kontroll. Se bildekarusell.