- Innfrir ikke på veivedlikehold NAF: Regjeringen lover mer til vedlikehold av både riks- og fylkesveier neste år. Men pengebruken er langt unna å møte behovene.
PROFF NAF fyller 100 NORGES AUTOMOBIL FORBUND: NAF ble stiftet i Oslo med 400 medlemmer, 21. mai 1924. I dag har NAF et stabilt medlemstall på om lag 500 000 medlemmer.
Forfall til 166 milliarder – her er fylke for fylke NAF: Basert på tall fra Statens vegvesen, har NAF regnet ut hvor mye det vil koste å sette i stand veinettet og utføre nødvendig rassikring i Norge – fylke for fylke!
Vei-forfallet i Agder er på 7,8 milliarder kroner AGDER: Det er et betydelig etterslep på veivedlikeholdet på fylkesveiene i Agder fylke med hele 7,8 milliarder kroner.
Vei-forfall og rassikring i Finnmark vil koste 8 milliarder kroner FINNMARK: Landets nordligste fylke har også et betydelig vedlikeholdsetterslep av fylkesveiene, men rassikringskostnadene er nesten 50% høyere.
Vei-forfall og rassikring i Rogaland vil koste 12,6 milliarder kroner ROGALAND: Hele 5,4 milliarder viser beregninger NAF har gjort at etterslepet på fylkesveiene i fylket er på.
Vei-forfall og rassikring i Møre og Romsdal vil koste 14,8 milliarder kroner MØRE OG ROMSDAL: Må Staten ta tilbake ansvaret for vedlikehold av vegnettet for at det skal bli nok midler til å hente inn etterslepet.
Vei-forfall og rassikring i Troms vil koste 23,9 milliarder kroner TROMS: Det er et enormt etterslep på vedlikehold og rassikring i Troms fylke. – Forfallet på veinettet må det gjøres noe med. Dårlige veier tar liv i trafikken hvert år, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Vei-forfallet i Buskerud er på 6,3 milliarder kroner BUSKERUD: Slik vurderer NAF kvaliteten på veinettet i Buskerud, og hva det vil koste å ta igjen etterslepet.
Vei-forfall og rassikring i Nordland vil koste 19,8 milliarder kroner NORDLAND: For å sikre liv og fremkommelighet er det et enormt arbeid som må gjøres på vedlikehold og rassikring i Nordland. NAF har beregnet at det vil koste 14,5 milliarder å hente inn etterslepet.
Vei-forfallet i Trøndelag er på 8 milliarder kroner TRØNDELAG: Slik vurderer NAF kvaliteten på veinettet i Trøndelag, og hva det vil koste å ta igjen etterslepet.
Vei-forfallet i Innlandet er på 6,3 milliarder kroner INNLANDET: Slik vurderer NAF kvaliteten på veinettet i Innlandet, og hva det vil koste å ta igjen etterslepet.
Vei-forfallet i Østfold er på 2,4 milliarder kroner ØSTFOLD: Slik vurderer NAF kvaliteten på veinettet i Østfold, og hva det vil koste å ta igjen etterslepet.
Vei-forfallet i Akershus er på 2,3 milliarder kroner AKERSHUS: Slik vurderer NAF kvaliteten på veinettet i Akershus, og hva det vil koste å ta igjen etterslepet.
Vei-forfallet i Vestfold er på 2 milliarder kroner VESTFOLD: Slik vurderer NAF kvaliteten på veinettet i Vestfold, og hva det vil koste å ta igjen etterslepet.
Vei-forfall og rassikring i Vestland vil koste 43 milliarder kroner VESTLAND: Slik vurderer NAF kvaliteten på veinettet i Vestland, og hva det vil koste å ta igjen etterslepet.
Vei-forfallet i Telemark er på 6,4 milliarder kroner TELEMARK: Slik vurderer NAF kvaliteten på veinettet i Telemark, og hva det vil koste å ta igjen etterslepet.
Nordmenn frykter dårlige veier mer enn fyllekjørere Dårlig vedlikeholdte veier topper listen over våre bekymringer på hverdagsreisen.
NAF: – Nå må veiene klimasikres Ekstremværet Hans har gitt mange stengte veier. – Nå må regjeringen sørge for at vi får et mer klimasikkert veinett. Det trengs mer penger til vedlikehold og skredsikring, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
– Jon-Ivar Nygård bør nå bekrefte eller avkrefte om norske veier er trygge å kjøre på NAF i harnisk etter ras – krever svar fra samferdselsministeren.
NAF: – Krever glattkjøring før tungbil-lappen – Flere enn 1700 norske lastebil- og bussjåfører kjører på vinterføre uten å ha gjennomført obligatorisk kurs i å kjøre på glatta. Det må bli slutt på å gi tungbilsjåfører førerkort før de er trygge vintersjåfører, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
- Matvarene på vei til butikken kan ikke ha hjemmekontor NLF kritiserer NAF for lastebilkritikken. NLF mener hovedproblemet på snørike dager er utenlandske biler og dårlig brøyting.
- Transportselskapene bør vurdere å la vogntogene stå NAF, interesseorganisasjon for bileiere, mener det er håpløst at vogntog setter seg fast på hovedveiene i 2023.
Seks av ti frykter vogntog på norske vinterveier Tilliten til at vogntogene som kjører på norske veier om vinteren er godt nok utstyrt er lav, i en undersøkelse utført for NAF.
NAF: - Hareide leverer ikke på veivedlikehold og rassikring - NAF hadde store forventninger til at samferdselsminister Knut Arild Hareide skulle levere på bedre rassikring og veivedlikehold. Det gjør han dessverre ikke, sier administrerende direktør Stig Skjøstad i NAF.
- Gir håp om tryggere vinterveier Norges Automobil-Forbund (NAF) skriver i en melding at det er bra med skjerpede krav til vinterdekkene på tyngre kjøretøy, men at dette burde bli innført fra nyttår.
Tynnslitt tillit til vogntog på norske vinterveier Farlige vogntog svekker folks trygghetsfølelse på vinterveiene. Det slår en ny undersøkelse fra medlemsorganisasjonen NAF fast.
- Hårreisende at tungtrafikken ikke betaler mer Stig Skjøstad, adm. direktør i Norges Automobil-Forbund (NAF), mener tungbiler betaler for lite avgift for sin del av veibruken.