PROFF Sint sjåfør måtte måke før videre kjøring SNØ BLE TIL OVERLAST: Når det er kommet snø og vintervær er det viktig å passe på vekten, det fikk en sint sjåfør erfare under en kontroll i Malvik.
Dette kostet mange titalls tusen Statens vegvesen skrev et saftig gebyr da denne trekkbilen med semitrailer ble stoppet.
PROFF «Skandaletransporten» satt i karantene i Kiel OSLO-KIEL: Det ble nok en gang bom stopp for «skandaletransporten» da den ankom Kiel i Tyskland.
PROFF Rental Group forsøkte å hindre transporten STAKK AV: Den mye omtalte maskintransporten de siste dagene, gjelder en maskin et polsk selskap hadde kjøpt og hentet fra Rental Group på Vikersund. Rental Group forsøkte å hindre transportøren i å kjøre maskinen på den «hjemmesnekrede» hengeren.
PROFF - Burde aldri vært sluppet avgårde BRUKTHANDEL: Hengeren som ble benyttet i den mye omtalte transporten, ble handlet i Norge tidligere i høst. Tidligere eier er kritisk til at denne transporten i det hele tatt slapp avgårde.
PROFF Transport-eieren: - Trodde alt var OK TARALDRUD: Eieren av det polske vogntoget som først ble avvist på grensen med beskjed om å kjøre ut av landet, og senere ble stoppet på Hjortnes-kaia med solid overlast, bedyrer sin uskyld.
PROFF Stoppet for 2. gang uten tillatelser, det ble kostbart 75 TONN: Med en totalvekt på 75 tonn og 26 tonns overlast på akslene forsøkte transporten seg for andre gang.
PROFF Norges aller største overlastgebyr? MEGA-GEBYR: I 2016 ble det gitt et overlastgebyr som overgår stort alt annet gitt for et vogntog.
PROFF Norges største overlastgebyr? HALDEN: Et polsk vogntog ble stoppet langs veien i Halden og tatt med til Svinesund kontrollstasjon for kontroll.
PROFF Varebiltransport fikk 60.000 i gebyr SVINGEN: Det var flere varebiler som ikke hadde alt på stell under en kontroll ved Svingen kontrollstasjon nord for Elverum.
PROFF Hadde sikret bakover... SVINESUND: Under en kontroll på Svinesund ble en transport av anleggsmaskiner veid og viste at kjøretøyet var helt feil lastet og at sjåføren bør gå et sikringskurs.
PROFF Her var det mange som hadde tatt sommerferie fra sikkerhet SOMMERFERIE?: Under en kontroll ved Ånestad kontrollstasjon, E6-Kolobekken, E6-Uthuskrysset og Rv. 24-Korsbakken Kontrollplass ble det mange påpakninger i uke 30.
Hvor mange slike trengs for å gjøre denne transporten lovlig? TUNGE: Disse to kjørte et flyttelass, men hadde nok ikke tenkt på vekten da de lastet opp gods og gull.
PROFF Totalt 263.500,- i gebyr ÅNESTAD: 19. og 20 mars ble det avholdt kontroll på Ånestad kontrollstasjon. Det høyeste gebyret gikk til en med over 10 tonn overvekt på boggien.
3x lovlig nyttelast SKIEN: Under en kontroll i helgen passerte en varebil som var sigen i bakstussen. Kontrollørene valgte derfor å ta en kikk på bilen.
Anmeldt etter usikret tømmer HØNEFOSS: Utekontrollen hadde kontroll i Hønefoss-området 22. februar, noe som viste at de fleste har ting på stell, men to transporter endte med reaksjoner.
Nærmest usikrede H-bjelker SVINESUND: En dansk transport ble stoppet med en last bestående av H-bjelker som var "rart" lastet.
8,5 tonn vogntogvekt JESSHEIM: Hvor skal vi begynne …, på hengeren til denne personbilen var det meste galt …
Nesten alt var feil med dette vogntoget Kontrollørene fra Statens vegvesen traff usedvanlig godt da de plukket det norske tømmervogntoget ut til utvidet kontroll.
Overlastgebyr: 86.200,- KONTROLL: En spesialtransport ble stoppet i en kontroll på Damåsen ved Kongsberg med noe tung last.
Merket dekket selv FØRDE: Under en kontroll i Førde kom kontrollørene fra Statens vegvesen over en kreativ kar som hadde merket dekket med M+S og 3MPSF selv
– Boggiaksel-vekten var på like mye som tillatt totalvekt - Det er uheldig at entreprenører som er leid inn for utbedre vei kjører med stor overlast, og ikke tenker på at de faktisk ødelegger veien, skriver Vegvesenet etter kontroll.
5,7 tonn: Kjørte fra Nord-Norge til Østlandet med ramma på akselen Solid overlastet norskregistrert varebil.
Tilhengeren bak pickupen veide 6,5 tonn - tre tonn for mye! Tilhengeren hadde skader på grunn av de mange tonnene med avrettingsmasse.
Asfaltbilsjåfør som ikke hørte på Vegvesenet ble overlatt til politiet To utenlandske asfaltbiler ble tildelt diverse gebyrer. – Skremmende lite opptatt av å følge lover og regler sier kontrollør.
PROFF Må ut med over 10.000 kroner – varebilen ble avskiltet Ble anmeldt for to forhold, fikk fire kjøreforbud og ble til slutt avskiltet.
Førerkortet ble beslaglagt etter denne transporten av Leopard-motor Stoppet på Ånestad kontrollstasjon i Innlandet.
Tre selskap må betale til sammen over én million kroner for overlast Etter at politiet hadde gjennomgått vektsedler.
PROFF Overlast, for bred, utstikkende last og punkteringer Polisen hadde mye å notere på blokka da denne kom kjørende på søndag.
«Spinkel» trekkvogn trakk for stort lass - En del transportører kjøper lastebiler med lave tillatte akselvekter og totalvekter (svakere og billigere lastebiler), skriver Statens vegvesen etter kontroll.
Fikk 153.000 kroner i overlastgebyr Tysk stridsvogntransport veide altfor mye på vekta i Minnesund. Transporten var også ulovlig kabotasje
Vegvesenet: - 45.000 kroner i gebyr for å ha kjørt med boggien oppe Bileier: - Det var feil på en ventil som gjorde at akselen løftet seg opp selv om bryteren sto på ned og det ikke var noen feilvarsler i førerhuset.
Varebilsjåfør tildelt overlastgebyr på 3000 kroner Nytt: Fra og med 1. september 2021 får sjåfører på varebil/personbil et solid gebyr når det er overlast på over 500 kg.
Denne turen kostet bedriften 85.000 kroner ekstra Fredag 17. september stoppet Statens vegvesen et litauisk vogntog ved Støkken kontrollstasjon - E6 i Ås (Viken).
- Viktig innsats for trafikksikkerheten I løpet av de første seks månedene har Statens vegvesen kontrollert 43.273 tungbiler i Norge.
Lastet feil - det kostet over 20.000 kroner i gebyr Hadde militærkjøretøyet blitt kjørt litt lenger frem på semitraileren, hadde turen hatt en mulighet til å gå i pluss.
Lastet tompaller, mistet lappen Under en kontroll på E6 ble en varebil stoppet med hele 2000 kilo overlast. Det som var spesielt var at lasten kun besto av tompaller.
Denne transporten endte med førerkortbeslag Det var mye som var feil da Statens vegvesen vegvesen sjekket denne transporten, etter først å ha loset den av E6.
Tømmertransport endte med anmeldelse og gebyr på 50.750 kroner Sjåføren kjørte på fylkesveien uten å ha sikret tømmeret.
Tok sjansen på å kjøre slik Statens vegvesen stoppet en lett lastebil (7,5 tonn) som var blitt tung lastebil...
Fikk 79.800 kroner i gebyr etter 100 meter rygging Da Statens vegvesens kontrollører oppdaget en mobilkran i et boligfelt på Askøy i Vestland, tok de en nærmere sjekk.
Hadde ti tonn overlast - kjørte videre med lasset Dermed ble det gitt enda et overlastgebyr, identisk med det første, av Statens vegvesen.
Stoppet ikke for kontroll - ble avskiltet Det var flere ting som ikke var i orden på denne transporten.