PROFF Tre rassikringsprosjekt planlagt i 2025 VESTLAND FYLKESKOMMUNE: Skal bruke 1,8 milliarder kroner årlig på drift av infrastruktur og vei.
Fikser fjellet ved Finneidfjord Mestas fjellsikrere jobber på høygir for å sikre fjellsiden langs Nordlandsbanen etter raset som førte til togavsporing.
PROFF Skredsikringstunnelen er markedsklar Den norskutviklede løsningen Bypass som sikrer biler for fallende steiner, er nå markedsklar og en sikringstunnel skal monteres på E39 Tronvik ved Moi i Rogaland.
- Innfrir ikke på veivedlikehold NAF: Regjeringen lover mer til vedlikehold av både riks- og fylkesveier neste år. Men pengebruken er langt unna å møte behovene.
Steinblokk på 100-150 kubikk skal ned! Veien må stenges STENGER: Natt til fredag 28. juni stenger Statens vegvesen E16 ved Flåm for å fjerne en steinblokk i fjellsiden ved Flenjatunnelen, på østsiden mot Flåm.
PROFF Uforsvarlig: Trollstigen stengt ut året MANGLENDE SIKKERHETSTILTAK: Risikoen for at noen kan bli truffet av steinsprang er for stor.
Ba om hastemøte forrige uke – nå er strekningen stengt STEINSPRANG: Entreprenørens egen bil ble truffet av steinsprang gjennom sidevinduet.
Vil ta 100 år å rassikre NASJONAL TRANSPORTPLAN: Må vi fortsatt leve med skred og utrygghet langs veiene våre, spør Randi Walderhaug Frisvoll i Nasjonal rassikringsgruppe.
Forfall til 166 milliarder – her er fylke for fylke NAF: Basert på tall fra Statens vegvesen, har NAF regnet ut hvor mye det vil koste å sette i stand veinettet og utføre nødvendig rassikring i Norge – fylke for fylke!
Vei-forfallet i Agder er på 7,8 milliarder kroner AGDER: Det er et betydelig etterslep på veivedlikeholdet på fylkesveiene i Agder fylke med hele 7,8 milliarder kroner.
Vei-forfall og rassikring i Finnmark vil koste 8 milliarder kroner FINNMARK: Landets nordligste fylke har også et betydelig vedlikeholdsetterslep av fylkesveiene, men rassikringskostnadene er nesten 50% høyere.
Vei-forfall og rassikring i Rogaland vil koste 12,6 milliarder kroner ROGALAND: Hele 5,4 milliarder viser beregninger NAF har gjort at etterslepet på fylkesveiene i fylket er på.
Vei-forfall og rassikring i Møre og Romsdal vil koste 14,8 milliarder kroner MØRE OG ROMSDAL: Må Staten ta tilbake ansvaret for vedlikehold av vegnettet for at det skal bli nok midler til å hente inn etterslepet.
Vei-forfall og rassikring i Troms vil koste 23,9 milliarder kroner TROMS: Det er et enormt etterslep på vedlikehold og rassikring i Troms fylke. – Forfallet på veinettet må det gjøres noe med. Dårlige veier tar liv i trafikken hvert år, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Vei-forfallet i Buskerud er på 6,3 milliarder kroner BUSKERUD: Slik vurderer NAF kvaliteten på veinettet i Buskerud, og hva det vil koste å ta igjen etterslepet.
Vei-forfall og rassikring i Nordland vil koste 19,8 milliarder kroner NORDLAND: For å sikre liv og fremkommelighet er det et enormt arbeid som må gjøres på vedlikehold og rassikring i Nordland. NAF har beregnet at det vil koste 14,5 milliarder å hente inn etterslepet.
Vei-forfallet i Trøndelag er på 8 milliarder kroner TRØNDELAG: Slik vurderer NAF kvaliteten på veinettet i Trøndelag, og hva det vil koste å ta igjen etterslepet.
Vei-forfallet i Innlandet er på 6,3 milliarder kroner INNLANDET: Slik vurderer NAF kvaliteten på veinettet i Innlandet, og hva det vil koste å ta igjen etterslepet.
Vei-forfallet i Østfold er på 2,4 milliarder kroner ØSTFOLD: Slik vurderer NAF kvaliteten på veinettet i Østfold, og hva det vil koste å ta igjen etterslepet.
Vei-forfallet i Akershus er på 2,3 milliarder kroner AKERSHUS: Slik vurderer NAF kvaliteten på veinettet i Akershus, og hva det vil koste å ta igjen etterslepet.
Vei-forfallet i Vestfold er på 2 milliarder kroner VESTFOLD: Slik vurderer NAF kvaliteten på veinettet i Vestfold, og hva det vil koste å ta igjen etterslepet.
Vei-forfall og rassikring i Vestland vil koste 43 milliarder kroner VESTLAND: Slik vurderer NAF kvaliteten på veinettet i Vestland, og hva det vil koste å ta igjen etterslepet.
Vei-forfallet i Telemark er på 6,4 milliarder kroner TELEMARK: Slik vurderer NAF kvaliteten på veinettet i Telemark, og hva det vil koste å ta igjen etterslepet.
PROFF Tungvektere kjemper om sikringsoppdrag STORT PROSJEKT: Det er ikke akkurat lettvektere som er invitert til å levere tilbud på en stor rassikringsjobb på Vestlandet.
Ny skredsikrings-løsning kan gi vesentlig tryggere veier I løpet av tre år har gründerne bak Bypass Skredsikring på Stord utviklet og testet ut et helt nytt skredoverbygg som kan benyttes på nye og eksisterende veier.
Har lyst ut entreprise med forventet pris på ca. 150 millioner kroner Byggetiden går over flere år på grunn av at det må tas hensyn til en «sensitiv fugleart» som hekker nær der man skal bygge.
Tre arbeidsfellesskap og en entreprenør vil rassikre Alle er norske selskaper, og oppdraget går blant annet ut på å bygge tunnel på rasutsatt strekning.
86.000 bolter – for sikkerhets skyld 86.000 bolter, 34.000 kbm sprøytebetong og mange tusen kvadratmeter steinsprangnett sørger for at man kan kjøre trygt på ny E16 Bjørum-Skaret fra høsten 2025.
Nye Veier starter rassikring av riksvei 13 Nye Veier har besluttet å sende ut sin aller første konkurranse for utbedring av riksvei 13. Arbeidet kan starte høsten neste år.
Har bygget midlertidig vei for E16 ved Hønefoss på en drøy uke Nå er det etablert en midlertidig vei for E16 som kan brukes når veien må stenges for sikringstiltak. Trafikken legges om mandag 18. september kl. 20:00.
Skredområdet i Gjerdrum er sikret og åpnet for fremtidig bruk I dag markerte NVE og Gjerdrum kommune at områdene hvor det tragiske kvikkleireskredet gikk i desember 2020, nå er ferdig sikret og trygt for fremtidig bruk.
Lesja Bulldozerlag AS skal bygge E6-fangvoll i Drivdalen Blant ti tilbydere i konkurransen om bygging av skredsikringstiltaket for E6 Drivdalen, var det Lesja Bulldozerlag AS som ble valgt.
NAF: – Nå må veiene klimasikres Ekstremværet Hans har gitt mange stengte veier. – Nå må regjeringen sørge for at vi får et mer klimasikkert veinett. Det trengs mer penger til vedlikehold og skredsikring, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
– Jon-Ivar Nygård bør nå bekrefte eller avkrefte om norske veier er trygge å kjøre på NAF i harnisk etter ras – krever svar fra samferdselsministeren.
PROFF Skulle åpne veien i september - nå begynner juleåpning å henge i en tynn tråd Det er vanskelig å sikre berget som sprekker mer enn planlagt.
Vegstenging Vikafjellet - fjellrensk rv. 13 FJELLRENSK: Det er nødvendig med akutt fjellrensking på rv. 13 Vikali. Veien blir holdt helt stengt frem til 29.7.2022 kl. 14.00.
Stortinget ber om fortgang i rassikring av veier Stortinget ber regjeringen sette fortgang i arbeidet med å få utarbeidet helhetlige nasjonale ras- og skredsikringsplaner som omfatter alle skredpunkt med høy og middels skredfare, både for riks- og fylkesveinettet.
Nye Veier skal iverksette strakstiltak på rv. 13 Tiltak på rasutsatte strekninger med delvis svært smal vei.
Vassbakk & Stol bygger tunnel og rassikrer Vassbakk & Stol har signert kontrakt med Vestland fylkeskommune på rassikring av Fv. 500 Folgefonntunnelen – Årsnes i Kvinnherad kommune.
Problemveien stenges for trafikk - igjen Ved «Smala» i Skreifjellet skal fylkesvei 33 kantforsterkes. Arbeidet starter 28. juni og skal etter planen være ferdig i løpet av tre uker. Strekningen Feiring – Innlandet grense er stengt i perioden.
Krever 2 milliarder mer pr år til rassikring av fylkesveiene Nasjonal rassikringsgruppe ber regjeringen satse mer på rassikring av fylkesveiene.
Skredforskning på Stampa i Flåm Cautus Geo har instrumentert deler av det ustabile fjellområdet Stampa i Flåm som ledd i et forskningsprosjekt.
Ny veileder om skredfare fra NVE NVE har utarbeidet en ny veileder for utredning av skredfare for bratt terreng. Den er nettbasert og skal tas i bruk umiddelbart. Den erstatter veilederen fra 2014.
Full stans på anleggene i Svelgen, Askøy og Åstranda etter konkurs - Det viktigste for oss nå er å sikre sikkerheten til dem som ferdes ved anleggene våre, sier Gunhild Vangsnes, seksjonsleder i Vestland fylkeskommune.
Rassikrer riksvei 15 i Lom med radar Statens vegvesen skal rassikre riksvei 15 i Lom. Cautus Geo AS har fått oppdraget med sin nyutviklede radar. Systemet stenger veien før snøras truer trafikanter.
Hæhre Entreprenør tildelt E16 Kvamskleiva Hæhre Entreprenør AS hadde ikke laveste pristilbud, men hadde de beste gjennomføringsplanene.
NAF: - Hareide leverer ikke på veivedlikehold og rassikring - NAF hadde store forventninger til at samferdselsminister Knut Arild Hareide skulle levere på bedre rassikring og veivedlikehold. Det gjør han dessverre ikke, sier administrerende direktør Stig Skjøstad i NAF.
Gjennomslag i Flotunnelen Lørdag 3. oktober gikk gjennomslagssalven, og det ble hull igjennom fjellet mellom Flo og Veslebygda i Vestland.
Hæhre og to arbeidsfellesskap prekvalifisert Statens vegvesen har valgt ut tre entreprenører til å jobbe videre med totalentreprisen for rassikringsprosjektet på E16 gjennom Kvamskleiva i Valdres
Vassbakk & Stol AS skal bygge Kroka-tunnelen Selskapet er tildelt et rassikrings-prosjekt på fv. 500 mellom Austrepollen og Årsnes i Vestland fylke. Det omfatter bygging av tunnel og utbedring av eksisterende vei.
Kvikkleire-temmeren YIT NITTEDAL: - Her blir vi nok i tre måneder fram til påske, for på grunn av rasfare må vi jobbe etappevis for å stabilisere kvikkleiren.