PROFF Kan spare milliarder på nye tunneler ENKLERE TUNNELBYGGING: En ekspertgruppe i Statens vegvesen mener det er mulig å spare 5,4 milliarder kroner ved å bygge tunneler på en enklere, men fullgod måte på 20 riksveistrekninger.
Slakter veivedlikeholdet – Det er kritikkverdig at kostnadene til drift og vedlikehold har økt betydelig uten at dette har gitt oss bedre veier. Innbyggerne må kunne forvente mer effekt når offentlige bevilgninger øker kraftig, sier riksrevisor Karl Eirik Schjøtt-Pedersen.
- Vi kan ikke regne veien som en ren utgiftspost Bruken av det norske veinettet gir en verdi på 1100 milliarder kroner årlig. Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland fastslår at nytteverdien overstiger kostnadene med enorm margin.
Lyser ut driftskontrakt for riksveier i Midt-Norge Statens vegvesen er på jakt etter ny driftsentreprenør som skal drifte 400 km riksvei.
Åtte ønsker å vedlikeholde veier i Vestland og Rogaland Åtte entreprenører ønsker å vedlikeholde riksveinettet i tolv kommuner i Nord-Rogaland, Ryfylke, Sunnhordland og Hardanger.
150 medarbeidere skal jobbe på Vaktmesterkompaniets nye driftskontrakt Skal jobbe på Vegvesenets «mest komplekse drifts- og vedlikeholdskontrakt».
Brødrene Flatebø AS lavest på riksveikontrakt Fire kom med tilbud, og prisene var veldig jevne. Nå skal det kontrollregnes.
Veidriftkontrakter til 4 milliarder kroner Entreprenører og Statens vegvesen inngår i disse dager nye kontrakter for en tredel av riksveinettet.
Mesta, Risa og Presis Vegdrift kjemper om kontrakt Det er «close race» på pris på to av tilbudene. Nå skal det kontrollregnes, før kontrakten på maksimalt åtte år skal tildeles.
Fire ønsker å drifte riksveiene i Oslo og omegn Billigste pristilbud var på 705 millioner kroner. Dyreste pristilbud var på nær 1,3 milliarder kroner.
Nå skal denne flaskehalsen i Hemsedal fjernes Bygging av ny Skjøiten bru med tilstøtende vei på riksvei 52 i Hemsedal er nå lyst ut.
NLF: - Passivt budsjett - I samferdselsbudsjettet for 2021 er det lagt opp til å utbedre kun 5,4 kilometer med gul midtstripe. Med et slikt tempo vil vi ikke være i mål før i 2242, sier adm. direktør Geir A. Mo i NLF.