Ukraina: Enorme behov for samferdselstiltak SAMFERDSELSDEPARTEMENTET: Norge har så langt gitt 23,5 milliarder kroner.
PROFF Norges største tunnelprosjekt FULLFINANSIERT: I forslaget til NTP for 2025-2035 er prosjektet fullfinansiert og ligger inne med midler i den første perioden.
Avtale for E136 Veblungsnes og Stuguflåten –Raudstøl signert Nye Veier har signert en avtale med Samferdselsdepartementet for å utbedre E136 gjennom Veblungsnes i Møre og Romsdal og mellom Stuguflåten og Raudstøl i Innlandet.
Regjeringen gjør det vanskeligere å bygge firefeltsveier Nå forandres veinormalene: Regjeringen åpner for mer gjenbruk og bygging av flere to- og trefeltsveier.
– Betydelig forbedringspotensial for Bane Nors arbeider med store prosjekter Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård har mottatt rapport om hvorfor det gikk så galt med Follobanen-åpningen.
Vogntogsjåfør påkjørt og drept Statens havarikommisjon: Ulykken viser en konflikt, der økonomi er prioritert fremfor trafikksikkerhet ved byggingen av firefelts-motorveien og i den nye veinormalen.
- Uventede hendelser gjør at vi må gjøre forandringer - Dagens nasjonale transportplan er ikke lenger realistisk.
- Trist at det eneste tiltaket statsråden foreslår er å bøtelegge transportørene enda mer Adm. direktør i Norges Lastebileier-Forbund, Geir A. Mo, er glad for at samferdselsministeren «kommer på banen» og ønsker strengere tiltak mot fiskeavrenning, men han mener løsningen er for enkel.
Nå blir det krav om nullutslippskjøretøy i offentlige anskaffelser - Norge skal nå klimamålet vi har satt oss under Paris-avtalen. Da er vi nødt til å ta i bruk en rekke virkemidler.
Vegvesenet inviterer transportører til 74 tonn-prøveordning Prøveordningen gjelder bruk av tømmervogntog inntil 74 tonn totalvekt. En viktig del av prøveordningen vil være å teste ut 8- og 9-akslede vogntog med økt totalvekt under ulike forhold.
Nye Veier ser stort potensial i ny veistandard De er derfor glade over å få grønt lys for denne fra Samferdselsdepartementet.
Følger rådet fra Vegvesenet om å bygge smale firefeltsveier De smaleste firefeltsveiene kan nå ha en bredde på 19,0-21,5 meter og skulderbredde på mellom 1,5 og 2 meter. Det vil også på disse være mulig med en fartsgrense på 110 km/t.
Ønsker innspill til EU-høring om transport EU-kommisjonen lanserte i juli i år en høring om fremtidens transport. Samferdselsdepartementet skal utarbeide et norsk høringsinnspill og ønsker innspill fra norske aktører innen 1. september.
Ny Nasjonal transportplan Samferdselsdepartementets etater og virksomheter har nå foreslått hvordan ressursbruk i perioden 2022-2033 bør prioriteres.
All godstrafikk som normalt All transport av varer, import og eksport, som ikke innebærer frakt av passasjerer, skal gå som normalt på landevei, tog, skip og luftfartøy.