Erfaringer etter 74- og 60-tonnsforsøk I teleløsningen vil en vei raskt kunne få skader, spesielt dersom flere tunge tømmervogntog kjører tett etter hverandre. Under normale forhold vil skadene på veien være begrenset selv om vogntogenes totalvekt øker.
Øystein Felles Volvo FH16 kåret til Skandinavias tøffeste Under et arrangement hos Volvo Trucks i Göteborg nylig, fikk norske Øystein Felle overrakt prisen for Skandinavias tøffeste FH16. Det var AB Volvos konserndirektør Martin Lundstedt som sto for overrekkelsen.
Kjørte med 76,8 tonn - 16,8 tonn over maks. tillatt Og det var mer som ikke var innenfor regelverket på denne norske tømmertransporten. Det endte med solid gebyr og anmeldelse.
Pumpeeffekten er et problem med 9 aksler i vårløsningen Testkjøring på Finnskogen i april med tømmervogntog på 74 og 60 tonn viste at vogntog med ni aksler (74 tonn) ødela veiene mer enn vogntog med sju aksler (60 tonn).
Vegvesenet inviterer transportører til 74 tonn-prøveordning Prøveordningen gjelder bruk av tømmervogntog inntil 74 tonn totalvekt. En viktig del av prøveordningen vil være å teste ut 8- og 9-akslede vogntog med økt totalvekt under ulike forhold.
Denne transporten ble beordret rett til verksted Svensk tømmervogntog med løst tilhengerfeste stoppet.
Tester tømmervogntog på 74 tonn i Norge I skogene utenfor Braskereidfoss har to konvoier, en med 60-tonnere og sju akslinger og en med 74-tonnere og ni akslinger, i to dager kjørt tur/retur i faste felt.
Modulvogntogene rett rundt hjørnet Tre vogntog erstattes av to når Vegdirektoratets snart tillater 25,25 meter lange modulvogntog på lik linje med tømmerbiler.
Skal prøve tømmervogntog på 74 tonn i Norge Statens vegvesen forbereder en prøveordning for tømmervogntog med opptil 74 tonn totalvekt. Oppstart ligger an til å skje i slutten av 2020.
Får med mer og sparer diesel SKOGN (AT.no): Skal Nils Arne Steen fra Høylandet på langtur, tar han av tømmerkrana. Det gjør at han kan laste 3,5 tonn mer, og at han sparer mye diesel på returen.
Nå får tømmerbiler frakte halmballer Sommerens tørke har medført et økt behov for å få transportert fôr fra Trøndelag til Sør-Norge.
Kristin har drømmejobben NORDMARKA: Bak rattet i den blå Volvo’en som er 24 meter lang med tilhenger og veier 60 tonn, sitter ei dame med et bredt glis.
Nedgang i tømmertransporten Statskog reduserer neste års hogst med 25.000 kubikkmeter, noe som tilsvarer lasten på 650 tømmerbiler.
Tømmervogntog på 74 tonn i Norge? Næringskomiteen på Stortinget har nettopp levert sin innstilling til regjeringens skogmelding. Flertallet i komiteen forslår en prøveordning med 74 tonns tømmervogntog i Norge.
Vår nabo kjører 104 tonn på vei Grensene for lengde og tyngde på vogntog tøyes stadig. Nå er totalvekten bikket 100 tonn.
Gladmelding: Veier oppjusteres til 60 tonn Fra 1. oktober kan tømmerbiler med last opp til 60 tonn kjøre på et større antall fylkesveier i Hedmark som tidligere hadde lavere vektgrense.
Skal holde styr på 120 tømmerbiler Tre logistikkledere er ansatt i nyopprettede Viken Logistikk AS, som skal ta seg av håndteringen av rundt 120 tømmerbiler på Østlandet.
104-tonns vogntog testes i Finland En Scania R730 tømmerbil med tillatt totalvekt 104 tonn testes på finske veier.
Større og lengre tømmervogntog Nord-Trøndelag åpner 562 km vei for 60 tonn tunge og 24 meter lange vogntog.