PROFF Laster ut 1,1 millioner fastkubikk ALNABRU: Prosjektet har hatt flere utfordringer, men nå er selve vanntunnelen 65 prosent ferdig.
Denne TBM-kjempen skal bore vanntunnel i Oslo KLAR: TBM-maskinen som skal bore 11 km rentvannstunnel i Oslo, er nå klar og godkjent.
Hindret kinesisk selskap i å komme med tilbud på stort prosjekt i Oslo Oslo kommune utformet anbudskonkurransen slik at det skulle bli vanskelig å komme med tilbud fra et spesifikt kinesisk entreprenør-selskap.
TBM-maskinen i gang på vanntunnelen LIER (AT.no): Miljø- og samferdselsbyråd Siren Stav (Mdg) fikk æren av å sette i gang den første av TBM-maskinene som skal bore tunnelen for Oslos nye vannforsyning.
- Vi er så lei oss Follobanen-prosjektet til 36,8 mrd. kroner fortsetter å skuffe: Nå er banen stengt for trafikk ut januar!
PROFF Blir representant i Norden for TBM-produsent - Vi skal definitivt være med å bygge landet, sier daglig leder Ketil Solvik-Olsen i Seabrokers Fundamentering AS.
PROFF 16 år på samme prosjekt FOLLOBANEN: 12. desember ble endelig Follobanen åpnet etter årevis med planlegging og bygging. Én person har vært med hele veien!
PROFF Straks klart for nytt TBM-prosjekt VANNTUNNEL(ER): Her er den første av tre TBM-maskiner som skal bore vanntunneler og sikre vannforsyning til 700.000 innbyggere i hovedstaden.
Øker tunnelsatsingen Sindre Log er klar for å ta tunnelbransjen og bergverksindustrien flere skritt videre.
AF Ghella har inngått kontrakt på over 8 mrd. kroner AF Gruppen har gjennom arbeidsfellesskap med italienske Ghella inngått kontrakt med Oslo kommune for bygging av rentvannstunneler i Oslo.
Sintef tilbyr ny metode for å teste bergarters borbarhet Ny testmetode gjenskaper TBM-tunneldriving i miniatyrskala.
Skanska signerte kontrakt på 19 km tunneldriving Vann- og avløpsetaten i Oslo kommune har signert kontrakt med Skanska om boring av 19 km tunnel i prosjektet «Ny vannforsyning Oslo».
Acciona Ghella krevde over 400 mill. kroner ekstra - Bane Nor ville gi 3,5 I forbindelse med boringen av de lange jernbanetunnelene på Follobanen sørover fra Oslo, har det vært uenighet i hundremillioner-kroners-klassen
- Follobanen for alle penga Prosjektleder Anne Kathrine Kalager i Follobaneprosjektet er ikke i tvil. I 2019 var det «Follobanen for alle penga» med en spektakulær opplevelse da TBM’ene Anna fra Kloppa og Magda Flåtestad hadde gjennombrudd og kom ut i sollyset nesten samtidig.
Det herlige entreprenørskapet KOMMENTAR: Det finnes ingen garantier, men det finnes folk med «guts» og beundringsverdig pågangsmot.
TBM-Tore driver stort NORHEIMSUND (AT.no): «Madam Felle» i Fløyfjellstunnelen var hans første møte med TBM. Nå har Tore Eiken (43) - som eneste aktør i Norge - to TBM-maskiner. På direkte spørsmål fra AT.no utelukker han ikke at det kan bli en tredje.
Ingen norske vant ITA Tunneling Awards Dessverre ble det ingen norske seirer under årets ITA Tunneling Awards i Miami. - Tilfredsstillende å være nominert.
Oslo kommune skal drive 19 km tunnel med TBM Oslo kommune, Vann og avløpsetaten, har valgt TBM som drivemetode for en vannforsyningstunnel som skal bygges fra Lier til Oslo.
TBM-gjennombrudd på Follobanen SKI (AT.no): De to sørgående tunnelboremaskinene Anna fra Kloppa og Magda fra Flåtestad har brutt gjennom en fjellskjæring nord for Ski sentrum.
- Konvensjonell drift på Follobanen ble utredet Bane Nor svarer i dette innlegget på påstander fra Albert Kr. Hæhre om at konvensjonell drift ikke ble utredet til driving av Follobane-tunnelene.
Jernkjempene gnagde seg ut av berget Tirsdag 11. september like over klokken 12 var det to TBM-gjennomslag i den lange tunnelen på Follobanen retning Oslo.
TBM-gjennomslag på Follobanen På Follobane-prosjektet «kappkjørte» to tunnelboremaskiner, hver på 2400 tonn, mot gjennomslag nær Oslo sentrum. Tirsdag 11. september like over klokken 12 ble de to gjennomslag.
Denne kineser’n skal perforere USA TBM-produsenten Lovsuns skal levere den første kinesisk-produserte TBM-maskinen til et prosjekt i Nord-Amerika.
Gjennomslag i Bergen TBM-en Ulrikke har gnagd seg gjennom Ulriken i Bergen og lagt grunnlaget for dobbeltspor på jernbanen mellom Arna og Bergen.
Milliardsprekk på Ulriken-tunnelen - Dette bør ikke komme overraskende på noen. Vi har fra dag én meldt at kostnadsoverslaget har vært for lavt, sier prosjektsjef Hans-Egil Larsen.
Alle TBM-ene er på plass ÅSLAND (AT.no): TBM nummer 3 og 4 (Anna og Magda) til Follobanen ble døpt med champagnesving fra Jernbaneverkets prosjektleder Anne Kathrine Kalager i midten av november.
Ulriken-TBM foran skjema BERGEN (AT.no): Ulrikke nærmer seg 1400 meter, og prosjektet er foran skjema.
TBM-konferanse i Norge BERGEN (AT.no): TBM blir stadig viktigere for tunneldriving i Norge, og denne uken arrangeres en internasjonal TBM-konferanse i Bergen.
Her monteres den første TBM-en på Åsland Follobanens første tunnelboremaskin er i ferd med å bli montert på Åsland utenfor Oslo.
Ulrikke lager 18 meter tunnel i døgnet TBM-en Ulrikke, som driver ny jernbanetunnel under Ulrikken, er nå i full sving og holder god fart.
Første Follobane-TBM er ferdig I Oslo-blå farger står den første av de fire unnelboremaskinene som skal drive Follotunnelen ferdig i Tyskland - klar til å sendes til Norge.
Her ser «Jern-Erna» dagens lys Suksessen er et faktum. En TBM har atter igjen fullført en norsk tunneljobb. Se video av gjennomslaget.
Gjennomslag for Jern-Erna Norges første TBM på over 20 år er straks ferdig med jobben. Se videoreportasje.
Hva skal Ulriken-TBM-en hete? Jernbaneverket utlyser navnekonkurranse for tunnelboremaskinen i Bergen.
Her er TBM-en på plass i Bergen Tunnelboremaskinen som skal drive ny jernbanetunnel gjennom Ulriken monteres nå i Bergen.
Nå bygges TBM-ene til Follobanen I Tyskland har Herrenknecht satt i gang arbeidet med å skru sammen de fire tunnelboremaskinene som skal lage Follotunnelen.
Herrenknecht også på Follobanen De fire TBM-maskinene som skal brukes på Follobanen vil bli levert av Herrenknecht.
Mer trøbbel for verdens største TBM Verdens største tunnelboremaskin har i halvannet år stått fast under Seattle. Nå har Bertha møtt på enda nye problemer.
Fikk i gang «Jern-Erna» på rekordtid Etter å ha stått stille siden slutten av februar, er TBM-maskinen til LNS igjen klar for full drift.
Signerte Norges største kontrakt Kontrakten på 8,7 milliarder er tidenes største innen jernbaneutbygging.
TBM-kontrakten på Follobanen tildelt Norgeshistoriens største jernbanekontrakt er på 8,7 milliarder kroner, og går til en sammenslutning av to selskaper.
Slik skal de fikse «Jern-Erna» LNS så seg nødt til å stanse tunnelboremaskinen «Jern-Erna» for omfattende reparasjoner. Les hvordan reparasjonene skal foregå.
Verdens største lager tunnel på ny I ett år har Bertha, verdens største tunnelboremaskin (TBM), stått bom fast. Forrige uke kom den i gang igjen.
50 entreprenører jobber med Follobanen Kontrakter for rundt en halv milliard kroner er satt ut i markedet i forbindelse med å gjøre klar trasé og anleggsområder for Follobaneprosjektet. Se video.
Snudde monster-TBM på en «femøring» En av verdens største tunnelboremaskiner gjør seg klar til ny innsats. Se video av hvordan TBM-en «Alice» ble snudd!
Blir verdens lengste jernbanetunnel Det er alltid lys i tunnelen, men for byggverket under Brenner-passet vil det ta sin tid før man ser det. Verdens lengste jernbanetunnel blir totalt 64 km lang og har offisiell åpning først i 2026 etter et underjordsprosjekt og en masseforflytning uten sidestykke i Europa.
Ny sjef for Nordens lengste Anne Kathrine Kalager er ny prosjektleder for for Follobanens lange tunnel.
Startet opp TBM-en "Jern-Erna" - Jeg har ment at sylteagurk og TBM-er (tunnelboremaskin) er djevelens verk. Det er det en slutt på nå.