Fra bompenger til veibruk-penger? – Selv om ingen land har innført fullskala satellittbasert veiprising, må vi legge til grunn at det er mulig, og Norge har de teknologiske forutsetningene som skal til for å utvikle slike system i løpet av noen år, skriver veidirektør Terje Moe Gustavsen i denne kommentaren.
– Milepeler og harde tider Terje Moe Gustavsen innrømmer harde tider og beinhard konkurranse for landets største samferdselsorganisasjon, Statens vegvesen.
- Samme som i Sverige og Danmark I denne kommentaren forklarer Vegdirektør Terje Moe Gustavsen hvorfor det ikke er dyrere å bygge vei i Norge enn hos våre naboer. Se forutsetningene han tar for påstanden under.
Vegvesenet lanserer varslingskanal - 100% anonym varsling En egen kanal på nett skal sørge for trygg, og anonym varsling av kritikkverdige forhold og kriminell aktivitet.
Vegvesenet skal ha 181 færre stillinger Vegvesenet skal bruke 370 millioner kroner mindre på konsulenter neste år. Og bemanningen justeres med 181 stillinger.
Vegvesenet må kutte 190 stillinger Statens vegvesen skal spare rundt 140 millioner kroner og starter med å kutte 190 stillinger.
Vegbudsjettet for 2017 - 2017 gir oss et solid riksveibudsjett. Vi prioriterer vedlikehold av veinettet, og holder tempoet oppe på igangsatte prosjekter, sier veidirektør Terje Moe Gustavsen.
Tut og kjør med modulene – Vi ønsker stabile og miljøvennlige transporter på norske veier. Da er modulvogntog en god løsning.