2022 var et mørkt år for trafikksikkerheten I Norge døde 118 i trafikken i 2022 - en økning på nær 50 prosent sammenlignet med 2021. Nullvisjonen virker fjern.
Rekordlave dødstall i trafikken I 2021 omkom 87 på norske veier. Men på tross av fortsatt rekordlav risiko, vil vegdirektøren ha en forsterket innsats mot alvorlige trafikkulykker.
- Kan påvise steder med ekstra høy risiko for trafikkulykker Ford har nå utviklet det nye konseptet RoadSafe som skal advare sjåfører om steder hvor det er ekstra stor risiko for å bli innblandet i ulykker.
Rekordlavt antall dødsulykker i trafikken 95 personer mistet livet i trafikken i 2020. Det er 13 færre enn i 2019.
NLF: - Transportkjøperne må gå i seg selv - Vi må gå fra gode intensjoner til resultater i trafikksikkerhetsarbeidet, sier adm. direktør Geir A. Mo i NLF, som ønsker å samarbeide med NHO.
– Altfor mange dødsulykker med vogntog 140 mennesker mistet livet som følge av ulykker med tunge kjøretøy fra 2014 til 2018. - Dette er et altfor høye tall. Her må arbeidet intensiveres, sier adm. direktør Are Kjensli i NHO Logistikk og Transport (NHO LT).
Kostnadsøkning på 10 mill. kilometeren Utbyggingskostnadene blir 10,5 millioner kroner dyrere pr. kilometer med økt fartsgrense fra 110 til 120 km/t.
Ap-Skjæran vil ha kraftigere lut Arbeiderpartiets nestleder ønsker seg kraftigere lut for å hindre lastebilulykker og sosial dumping.
Frykter tungbil-utviklingen Tunge kjøretøy har vært involvert i over halvparten av dødsulykkene så langt i år.