Løsning i sikte for Vestkorridoren? I skrivende stund kan det se ut som om det er flertall i Stortinget for utbygging av E18, og dermed løsning på de store trafikale problemene i Vestkorridoren. Det er strekningen Lysaker–Ramstadsletta i Bærum som nå er til behandling i Stortinget.
Langsiktige konsekvenser av covid-19-krisen Er det for dristig å skrive noe om de langsiktige virkninger av krisen for samferdselen allerede nå? Kanskje, men jeg prøver meg, så vil leseren gjøre sin egen vurdering.
Transportpolitisk korona-fokus Mitt bidrag i denne spalten denne gangen skulle egentlig dreie seg om arbeidet med neste Nasjonal transportplan (NTP).
Effektiv håndheving fra dag én når de europeiske transportreglene strammes inn! For omtrent to og et halvt år siden lanserte EU-kommisjonen en rekke kontroversielle forslag i den såkalte Mobilitetspakke 1, som skapte sterke reaksjoner da de ble kjent.
Bort med de useriøse transportørene «For det første vil jeg takke deg for den profesjonelle jobben du gjør. Du har reddet mitt og andres liv». Dette sto i et håndskrevet brev som kontrollør Bjørn Uno Rogneby i Statens vegvesen fikk fra en utenlandsk lastebilsjåfør som for en tid tilbake ble stanset i kontroll.
Nå er vi over i drift KOMMENTAR: 2. juli åpnet vi vår første ferdige veistrekning, E18 Tvedestrand – Arendal. Det var en milepæl og utvilsomt en stor dag. Nå skal vi skape nytte for trafikanten og økte verdier for samfunnet. Det er et stort ansvar.
- Lastebilen er bedre enn sitt rykte Kommentar til utslipp og veitransport, skrevet av adm. direktør Geir A. Mo i Norges Lastebileier-Forbund (NLF).
Arbeidslivskriminalitet utfordrer oss KOMMENTAR: Vi ser stadig flere og mer alvorlige brudd på arbeidslivsbestemmelsene. En rekke store offentlige byggherrer har måttet rydde opp i forhold som både har vært lovstridige og moralsk forkastelige.
Vinn eller forsvinn? Like konkurransevilkår i transportnæringen er et av NLFs mest grunnleggende mål. Skal man ha et sunt og velfungerende marked er dette en forutsetning. Det innebærer at alle som frakter gods på norske veier skal være underlagt samme regelverk, og videre at dette regelverket kontrolleres og sanksjoneres på en effektiv måte.
Milliardkontrakten som ble avlyst 20. november kunngjorde Nye Veier at konkurransen for å bygge ny E39 fra Kristiansand vest til Mandal øst, en kontrakt til en verdi på 3,6 milliarder norske kroner, er avlyst. Nye Veier hadde definert et selvpålagt krav om at minimum tre og maksimum fem tilbydere skulle være med videre inn i prosessen fram mot det endelige valget av entreprenør.