Jo da, sjåføren hadde kjettinger … Statens vegvesen var ikke helt enig med sjåføren på dette moldovske vogntoget om at disse «kjettingene» var ok.
– Vi kan ikke kontrollere alle kjøretøy på alle veier til enhver tid KOMMENTAR: - Hovedansvaret ligger på den enkelte bileier og sjåfør.
Mer feil på semitrailerne enn på tungbilene – Mange kjører med en eldre og leid henger bak trekkvogna. Det kan tenkes at et manglende eierforhold til disse gjør at vedlikeholdet blir skadelidende, sier Kjetil Mansåker Wigdel i Statens vegvesen.
Ble anmeldt for dette Kravet gjelder for alle uansett lastebiltype, skriver Statens vegvesen etter kontrollen.
PROFF Bulgarske sjåfører i norskregistrerte lastebiler fikk mye å svare for Statens vegvesen og utrykningspolitiet fikk mye å jobbe med da to norske lastebiler med bulgarske sjåfører skulle kontrolleres på E6 Taraldrud kontrollstasjon.
Ansetter flere titalls nye kontroll- og tilsynsmedarbeidere Statens vegvesen får større mulighet til å ta dem som jukser i transportbransjen.
Vogntogsjåfører blåste rødt på Gol Nedslående resultat etter at politiet var med Vegvesenet på kontroll.
PROFF - Mange av tilhengerne er betydelig eldre enn bilen Statens vegvesen finner mer feil på tilhengere enn lastebiler når de har utekontroll og stopper tunge kjøretøy.
PROFF Nå blir de med feil dekk stående på Svinesund Får ikke kjøre videre før man har godkjente vinterdekk.
Fraktet 20 tonn etsende væske «i hemmelighet» Kontrollørene ble overrasket da siden på kapellet ble løftet opp.
Kjørte 17 tonn gravsteiner usikret og 20 km/t for fort Den flytter seg ikke fordi den er så tung - eller?
Dette måtte bort - ellers ble det ingen kjøring Spisse hetter, bremseskive som falt av, manglende brikker, overlast, for lite hvile, dårlige dekk og sikthindre.
Dette ble for mye for kontrollørene Tildekkede vinduer og bremser som ikke virker var noe av det som ble oppdaget i kontroll på Svinesund.
Kjørte med førerhuset festet med jekkestropp Det endte med gebyr på over 200.000 kroner for overlast og diverse feil og mangler - og selvfølgelig kjøreforbud.
«Spinkel» trekkvogn trakk for stort lass - En del transportører kjøper lastebiler med lave tillatte akselvekter og totalvekter (svakere og billigere lastebiler), skriver Statens vegvesen etter kontroll.
Over 4 meter bred – manglet dispensasjon og politifølge I tillegg hadde sjåføren brutt kjøre- og hviletidsbestemmelsene, og det var bremsefeil på vogntoget.
Kjørte slik uten følgebil og med mangelfull merking - En stor fare for møtende trafikk, skriver Statens vegvesen i en melding etter kontrollen der tungbilen ble stoppet.
Vil kontrollere bruk av kjetting med lydsensor Lydsensor skal bidra til å avsløre hvilke tunge kjøretøy som bør kontrolleres.
Seks av ti frykter vogntog på norske vinterveier Tilliten til at vogntogene som kjører på norske veier om vinteren er godt nok utstyrt er lav, i en undersøkelse utført for NAF.
Vegvesenet: - 45.000 kroner i gebyr for å ha kjørt med boggien oppe Bileier: - Det var feil på en ventil som gjorde at akselen løftet seg opp selv om bryteren sto på ned og det ikke var noen feilvarsler i førerhuset.
Statens vegvesen klare for vinterkontroller - Målet med kontrollene våre er økt trafikksikkerhet og bedre fremkommelighet på norske vinterveier, sier leder for utekontroll i Statens vegvesen, Kjetil Wigdel.
Denne turen kostet bedriften 85.000 kroner ekstra Fredag 17. september stoppet Statens vegvesen et litauisk vogntog ved Støkken kontrollstasjon - E6 i Ås (Viken).
Slutt på anmeldelse for brudd på kjøre- og hviletid Fra og med 1. september anmelder ikke Vegvesenet lenger sjåfører for brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene. De ilegger istedenfor et gebyr på opp til 20.000 kroner for sjåføren og opp til 40.000 kroner per sjåfør til foretaket.
Overlastgebyr: 151.700 kroner En gravemaskintransport ble stoppet i Alvdal med solid overlast og uten reglementert følgebil.
Utenlandsk kranbil hadde vært på jobb i Norge siden januar Da den ble stoppet fraktet den farlig gods som ikke var godt nok sikret - og uten nødvendig dokumentasjon. Den var på et oppdrag for en norsk bedrift.
Droppet utfylling - ble anmeldt Spørsmålet er om sjåføren var glemsk eller «lur»? Resultatet ble uansett det samme.
- Viktig innsats for trafikksikkerheten I løpet av de første seks månedene har Statens vegvesen kontrollert 43.273 tungbiler i Norge.
Kjørte med 76,8 tonn - 16,8 tonn over maks. tillatt Og det var mer som ikke var innenfor regelverket på denne norske tømmertransporten. Det endte med solid gebyr og anmeldelse.
Sjåfør på containerbil hadde «gapt over for mye» Stoppet i kontroll på Sandmoen kontrollstasjon i Trondheim.
Lastebilsjåfør uten førerkort skulle frakte semitrailer på traktorhenger Les om den utrolige saken som utspiller seg på Ånestad kontrollstasjon i disse dager.
Kjørte med ulåste bakdører - Åpner de seg i fart idet vogntoget møter en motorsyklist, kan man bare tenke seg hva som ville skjedd.
Stoppet fullastet vogntog som var i ferd med å knekke i to Sjåføren visste om de enorme sprekkene i ramma på semitraileren, men kjørte likevel.
- Livsfarlig svineri KOMMENTAR: Blodig fiskevann som renner ut fra vogntog og skaper sleipt og glatt føre har dessverre blitt et daglig syn på vegene våre.
Stoppet i kontroll: Hadde aldri hørt at han måtte bruke kjetting Ved neste kontroll - samme dag - var kjettinglenken plassert på krokcontaineren på hengeren, men den var ikke stram.
Lastet med propan - alle bolter på hengerfestet var løse Lastebilen var førstegangsregistrert i desember 2020.