PROFF Verdenslansering på injeksjonsflak LILLESTRØM: Har manglet dette i mange år – på messa ble den første lansert.
PROFF Vannkanon på stuff i tunnel RANDABERG: Implenia testet ut en vannkanon på stuff i Rogfast-prosjektet. Nå har entreprenøren fire i drift.
PROFF Samme risiko eller mindre EL-MASKINER OG BRANNFARE: En batteribrann har et potensial til å vare lenger, men ikke mye lenger, sammenliknet med brann i fossilt drivstoff.
PROFF Its a date - Åstunnelen får gjennomslag 29.februar HÆHRE ENTREPRENØR AS: Første salve ble fyrt av i oktober 2022 - 900 salver og 90.000 arbeidstimer senere blir den nye Åstunnelen på E6 Trøndelag ferdig drevet om et par uker.
Først i Norge: Tunneldriving i løsmasser uten hjelp fra utlandet LNS: Jobben ble gjort utelukkende med norsk kompetanse og uten konflikt mellom entreprenør og utbygger.
Slutter å bygge E6 Ranheim-Værnes Acciona og Nye Veier er enige om å avslutte kontrakten. Kontrakt på E6 Ranheim-Værnes lyses ut på nytt til høsten.
Epiroc leverer fire tunnelrigger til Skanska Skanska mottar fire nye tunnelrigger fra Epiroc – en Boomer E20 S og tre Boomer XE3.
Driver tunnel med fres – jobber seg gjennom istid LNS AS har valgt å bruke en hydraulisk fres med diamanttenner for å frese seg gjennom de løse massene ved tunneldrivingen i Bergåstunnelen på ny E6.
- Vi er så lei oss Follobanen-prosjektet til 36,8 mrd. kroner fortsetter å skuffe: Nå er banen stengt for trafikk ut januar!
Øker tunnelsatsingen Sindre Log er klar for å ta tunnelbransjen og bergverksindustrien flere skritt videre.
Første gjennomslag på E16 Bjørum-Skaret Det drives for fullt i fire tunnelløp. Nå er lyset sett i det ene løpet.
Gjennomslag i Væretunnelen Etter 398 sprengninger er Nye Veier og entreprenør Acciona gjennom i det nye løpet på Væretunnelen på strekningen E6 Ranheim-Værnes.
Oslofjordtunnelen må stenge ca. 2000 ganger når nytt løp drives Det er et krav at når det sprenges i nytt tunnelløp skal eksisterende tunnelløp være stengt. Hver stenging blir på rundt 30 minutter.
Første tunnelsalve på Sollihøgdatunnelen Tirsdag braket det løs med den første tunnelsalven for ny E16 under Sollihøgda, tunnelen som blir 3,4 kilometer lang.
Nå blir det lettere å beregne byggetid for tunneler Statens vegvesen tar i bruk ny modell for beregning av byggetid for tunneler. Årsaken er uenighet om hvor lang tid det tar å ferdigstille enkelte tunneler i veiprosjekter de siste årene.
Nå skal gamle Ulriken rehabiliteres ARNA–BERGEN: Etter at den nye Ulriken-tunnelen er ferdig boret med TBM, står oppgradering av det gamle tunnelløpet for tur.
Gjennomslag i Nogvafjord-tunnelen Fylkesvei 659 Nordøyvegen i Møre og Romsdal er ferdig drevet - tre undersjøiske tunneler og en miljøtunnel på til sammen 13 km.
- Verdens første tunnelrigg med intern hydraulikk Epiroc lanserer neste generasjons tunnelrigg, som de hevder er først i verden med intern hydraulikk, til flere bruksområder.
Tunnelstatistikken 2020 – uttaket svakt opp Tunnelstatistikken for 2020 viser at uttaket igjen har passert 4-millionersstreken i fm³ og endte på 4,3 fm³.
Signerte kontrakter på fjellhaller og tunnel Kruse Smith skal bygge to store fjellhaller for Boliden Odda AS og ny tunnel i Geiranger for Møre og Romsdal fylkeskommune.
Gjennomslag i Flotunnelen Lørdag 3. oktober gikk gjennomslagssalven, og det ble hull igjennom fjellet mellom Flo og Veslebygda i Vestland.
Epiroc faser ut betongsprøyterigger Epiroc har tatt beslutningen om å fase ut produksjonen av sprøytebetongrigger i løpet av 2020.
Borerigg og verksted brant på tunnelprosjekt Nå jobber entreprenøren med å få nytt utstyr og rigg på plass for å fortsette jobben med å bygge europavei-tunnel.
- Follobanen for alle penga Prosjektleder Anne Kathrine Kalager i Follobaneprosjektet er ikke i tvil. I 2019 var det «Follobanen for alle penga» med en spektakulær opplevelse da TBM’ene Anna fra Kloppa og Magda Flåtestad hadde gjennombrudd og kom ut i sollyset nesten samtidig.
Ingen norske vant ITA Tunneling Awards Dessverre ble det ingen norske seirer under årets ITA Tunneling Awards i Miami. - Tilfredsstillende å være nominert.
Bane Nor og JV Skanska Strabag enige om oppgjør Det har vært vanskelige saker underveis i byggingen av nye Ulriken tunnel i Bergen.
Signerte kontrakt på Kjøsnestunnelen Statens vegvesen har signert kontrakt med Hæhre Entreprenør AS på tunneldriving på riksveg 5 i Kjøsnesfjorden i Jølster (Sogn og Fjordane).
Uforutsigbart fjell gir mer jobb BERGEN (AT.no): Veidekke bygger store deler av E39 fra Rådal syd for Bergen til Os. Stor forskjell i fjellkvaliteten har gitt utfordringer for tunneldrivingen.