Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Annonse
Renault har i mange år produsert gode motorer, og nå har de gjort ytterligere forbedringer på 1,5-liters motoren. Den har gjennomgått en evolusjon hvor den nå blant annet tilfredsstiller Euro 6L-kravene. Vi har kjørt 95 hk-varianten, denne har fått 5 hk mer enn den tidligere versjonen, og maks hk er flyttet lavere ned i turtallsområdet enn tidligere. Videre har motoren et maksmoment på 260 Nm ved 1750 o/min, men motoren har godt med krefter allerede fra rundt 1000 o/min. Dette merkes godt i flere av stigningene i testrunden vår, hvor bilen klatrer veldig godt uten at vi «presses» til å gire ned når turtallet starter å synke.
I tillegg til 95 hk-motoren vil Renault Kangoo også bli levert med en 75 hk og en 115 hk motor. De to kraftigste motorene vil også bli levert med automatgirkasser.
Førerplassen
Annonse
Når vi entrer førerhuset er det et helt nytt og topp moderne førermiljø som møter oss. Testbilen var utstyrt med to seter, men Kangoo leveres også med tre. Setene er godt formet og gir brukbart med sidestøtte. Vi finner setene noe fastere enn i tidligere Kangoo-modeller, noe som også er med på å gi bedre sittekomfort for føreren.
Det er godt med oppbevaringsplasser, blant annet et nytt «hanskerom» over instrumentclusteret med to USB-porter og et vanlig 12V-uttak. I tillegg er det en trådløs mobillader nederst i midtkonsollen under girspaken. Testbilen var en pre-produksjonsmodell, og akkurat denne funksjonen fikk vi ikke til på testbilen. Vi fikk gjentagende beskjed om å fjerne metalldeler fra telefonen, men dette tar vi for gitt at er ordnet i den produksjonsklare modellen.
Det tradisjonelle hanskerommet er nå slik som også Master fikk tidligere med en skuff som trekkes rett ut. Jeg må si at dette er en løsning jeg finner meget praktisk og flere bør se på mulighetene for en slik type hanskerom.
I instrumentclusteret er det en liten sentral skjerm, hvor føreren kan velge ulik informasjon etter ønske eller behov.
I toppen av midtkonsollen sitter en 8-tommers touchskjerm. Ettersom mange foretrekker å benytte navigasjonen i telefonen har man valgt en løsning hvor bilen kan leveres med eller uten navigasjon i infotainmentsystemet. Systemet er fullt kompatibelt med både Android Auto og Apple CarPlay. Videre inneholder infotainmentskjermen ulike innstillinger for førerassistansesystemene og et mer avansert fører-treningsprogram enn i tidligere Kangoo-versjoner.
«Sladrespeilet» er erstattet av en digital skjerm og kamera som sitter høyt plassert over bakdøren. Det gjør at du får god sikt bakover ved rygging, med ryggekamera og et ekstra oversiktsbilde via «sladrespeilet». Sidespeilene er ganske små og lave og er med det ikke best i klassen.
Varerom og nyttelast
Noe av det absolutt unike med nye Kangoo er den nye «sesam åpne deg»-døren som gjør at passasjerdøren og sidedøren åpnes til en stor nesten halvannen meter bred åpning. For enkelte brukere gir dette nye muligheter. Blant annet har Renault vist frem en innredning mot bakveggen som vris rundt slik at den står over forsetet. Varerommet har gode sikringsmuligheter med fester både langs gulv og på sidene. I løsningene med sesam døren er halve skilleveggen i gitter, noe som betyr mer støy fra varerommet og inn i kabinen. I tillegg blir det dermed et vesentlig større rom å varme opp.
Bilens absolutt største svakhet er nyttelasten, i testbilen var denne på kun 387 kg etter å ha gjort kontrollveiing. I materiellet fra Renault opplyses det at i den korte versjonen er maksimal nyttelast 600 kg, eller 800 kg i en variant med økt nyttelast. Når den lengre versjonen lanseres i 2022 vil denne kunne leveres med inntil 1000 kgnyttelast.
Kjøreopplevelsen
Nye Kangoo er lettkjørt, fjæring og styring fungerer godt. Med en fleksibel motor så fungerer det godt også med manuell girkasse uten at du må gire bare du ser en bakke i det fjerne. Faktisk så opplevde vi at når du var kommet opp i hastighet kunne du i de aller fleste tilfelle kunne holde giret selv om det er stigninger. Kun i de aller bratteste stigningene vi måtte gire ned. Faktisk er motoren så effektiv at vi kjørte runden med et forbruk på 0,46 l/mil mens oppgitte WLTP-tall for blandet kjøring for denne bilen er 0,55 l/mil. Dersom vi følger bilens forbruksmåler var vi faktisk helt nede i 0,43 l/mil. Dette er et av de sterkeste tallene vi har sett når vi sammenligner med de oppgitte WLTP-tallene.
Bilen er også proppet med assistansesystemer. Vi legger her spesielt merke til filholderassistenten. Med aktiv styring er denne relativt mild i funksjon slik at den verken «drar hardt» i rattet eller er veldig brå. Dette har plusser og minuser. På plussiden blir det en behagelig kjøreopplevelse, med små korrigeringer. Det andre ytterpunktet er at ved at korrigeringene verken skjer brått eller er veldig store vil bilen ved vanlig motorveiskjøring raskt kunne korrigere seg ut av filen. En annen funksjon er motorvei- og trafikkork-assistansen. Her kombineres filholder og cruisekontroll slik at bilen tilfredsstiller Level 2 autonom kjøring.
Med nye signaturlys og LED hovedlys er bilen også fin å kjøre selv om mørket skulle falle på en regntung høstkveld. Alt i alt trives vi veldig godt bak rattet i Kangoo, og med utgaver som har litt mer nyttelast er dette et meget godt alternativ i den minste varebilklassen.