Thermomax får i disse dager levert sin første elektriske
trekkvogn, en Volvo FH Electric. Den skal settes i trafikk mellom Coops lager i
Heimdal i Trondheim, og jernbaneterminalen på Brattøra i Trondheim sentrum.
– Den vil kjøre fem-seks turer om dagen, og her kommer den
elektriske trekkeren til sin rette, forteller daglig leder i Thermomax, Tore
Rødsten til AT.no.
Tur-retur Brattøra
Annonse
Godset som fraktes vil være Coops varer som skal på
godstoget nordover på Nordlandsbanen, for så å bli distribuert fra godsterminalen
på Fauske av Co-Trans.
Lastebilen vil kjøre rundt 150 kilometer daglig, noe som er
godt innenfor bilens rekkevidde. Det vil heller ikke være nødvendig å lade
bilen i løpet av arbeidsdagen. Bilen vil lades om natta ved Coops lager.
God økonomi
Rødsten forteller at selv om en elektrisk trekkvogn i dag
koster rundt fire millioner kroner, før Enova-støtte, er det økonomiske
regnestykket godt.
– Vi betaler i dag mye i bompenger, som denne bilen slipper
og dieselen er samtidig blitt så dyr, at dette regnestykket faktisk blir ganske
bra, sier Rødsten.
Thermomax har en gjenkjøpsavtale med Volvo etter fire år, og
selv om kontrakten med Coop går ut om tre år, er Rødsten trygg på at
investeringen er god.
Thermomax er har hovedkontor på Heggstadmoen i Trondheim. Hovedinntektskilden
er kjøring av Coop sine varer mellom Østlandet og Trøndelag i tillegg til fisk
for MOWI fra Hitra/Ulvan ned til Oslo.
Første i Girteka-systemet
Selskapet er 100 prosent eid av det
litauiske transportselskapet Girteka. Thermomax’ nye el-bil er den første som går
på strøm i hele Girteka-systemet – som teller rundt 10.000 lastebiler.
Dermed blir Thermomax-bilen og Coop-samarbeidet også brukt i
den internasjonale markedsføringen til selskapet. Ifølge Rødsten har Girteka
ytterligere ni elektriske trekkvogner fra Volvo i bestilling, men det er foreløpig
uklart hvor i Girtekas nettverk de skal kjøre.
I pressemeldingen fra Girteka, sier Coops logistikkdirektør
Roger Nyeng:
– Coop har lenge jobbet i strategisk fase med tunge
biogasskjøretøy. I dette samarbeidet med Thermomax og Girteka, er vi nå glade
for at vi går inn i æraen for elektriske kjøretøy innen tungtransport. Vårt
nære samarbeid og felles bærekraftsmål har vært avgjørende for å få til denne
avtalen. Dette kjøretøyet skal etter planen kjøre mellom lageret vårt i Trondheim
og jernbanestasjonen i sentrum, noe som vil utgjøre en betydelig reduksjon i
klimagassutslipp.
Biogassbiler på vei
Tore Rødsten kan ellers fortelle at Thermomax også har tre
biogasslastebiler i bestilling, som trolig vil bli levert i første kvartal neste
år. De skal gå i selskapets regulære trafikk mellom Coops lager ved Gardermoen
og til Trondheim.
– Med biogassfyllestasjon både hos Coop ved Gardermoen og i
Trondheim vil rekkevidden og driften her være uproblematisk, sier Tore Rødsten.