Dovrebanen har vært stengt siden Randklev bru ved Ringebu
kollapset som følge av ekstremværet Hans 14. august. Bane Nor har siden da
jobbet med å planlegge berging av brua, og nå er en gigantisk kran på vei.
Krana måtte hentes fra Danmark og veier hele 1450 tonn og
kan løfte nesten like mye; 1350 tonn.
Hentet fra Nederland
Annonse
Den beltegående fagverkskrana som er hentet fra et
prosjekt i Nederland, via Danmark til Oslo Havn, og kjøres på 81 vogntog til
Ringebu. Natt til torsdag la lasteskipet Wilson Flex IV til ved Ormsund kai i
Oslo Havn. Om bord var den store krana som nå skal fraktes nordover til Gudbrandsdalen.
Se bildekarusell fra lossingen nederst i saken.
Toten Transport har fått hoveddelen av ansvaret for
transporten, og skal stå for 71 av lassene. De tyngste kolliene veier rundt 70
tonn.
- Dette er et morsomt prosjekt å få være med på, sier driftssjef hos Toten Transport, Kjetil Olsen til AT.no.
Han forteller at selskapet har måttet leie inn litt ekstra kapasitet for å få unna jobben, som han håper vil være ferdig i løpet av lørdag.
- Vi har ambisjoner om å få gjort det på tre dager. Vi prioriterer de tyngste lassene som trenger politi og eskorte nå på hverdagene og utenom rushtiden i Oslo, sier han.
Halvt års arbeid
Entreprenør for prosjektet med å hente opp den ødelagte brua
og plassere ny (eller den samme som evt. er reparert) over Lågen, er Øst-Riv
AS. Øst-Riv har leid krantjenester av Crane Norway Midt-Norge AS, som altså har
leid Liebherr-kjempen LR 11350 fra BMS.
Med rigging og transport går det fort et halvt år før denne
krana er på neste prosjekt.
Bruelementene som skal løftes ut er estimert å veie 263
tonn, og så må man regne litt ekstra på grunn av strøm i elva. Krana kan ta
329 tonn 63 meter ut fra senter, men prosjektledelsen har beregnet at det
ytterste løftet vil være på 58 meter for å ha litt ekstra å gå på.
– Vi forbereder nå løfteoperasjonen av de to bruelementene,
som hver veier 270 tonn. Dette er neste steg for å sørge for at folk skal kunne
reise miljøvennlig med tog gjennom Gudbrandsdalen igjen, sier banedirektør Eivind
Bjurstrøm i Bane Nor.
For å komme langt nok ut, har Øst-Riv bygget en fylling 25
meter ut i elva av 6000 m³ grov stein som plastres utvendig mot vannmassene.
Men for å begrense fyllingen, er altså den store krana leid inn fra danske
BMS.
Når bruelementene er løftet ut av elven, skal de gjennomgås
på land for å bestemme om de kan repareres og løftes tilbake. Går ikke dette, skal ei ny bru bygges og erstatte den forrige som nå deler togforbindelsen mellom
Oslo og Trondheim via Gudbrandsdalen i to. Planen er at kjempen fra BMS blir stående inntil den
reparerte eller nye brua er på plass.
Bane Nor opplyste på et møte torsdag at et alternativ er å
låne ei midlertidig bru fra Deutsche Bahn som erstatning, dersom gjenbruk av
bruelementene ikke er mulig.
Svaret på veien videre får man først om noen uker, når elementene
er på land, trolig i uke 44 eller 45.