Joint venture-selskapet JUNA er et samarbeid mellom Scania og sennder.
Scania med utleie-konsept for elektriske lastebiler
Scania lager et joint venture-selskap med sennder for å rulle ut elektriske lastebiler i stor skala med en ny utleiemodell. Kundene blir garantert last.
Scania CV AB og sennder Technologies GmbH, en tysk digital speditør, har dannet JUNA, et joint venture-selskap for elektriske logistikkløsninger på vei over hele Europa, opplyser Scania i en pressemelding.
Fellesforetaket, med base i Berlin, har som mål å fremme bruken av elektriske lastebiler, og være med å drive overgangen til en mer bærekraftig logistikkbransje.
Garantert last
Annonse
JUNA vil tilby en betal-for-bruk-modell for elektriske lastebiler. Det mener Scania effektivt vil bane vei for en storstilt økning av bruken av elektriske lastebiler som er over dobbelt så dyre enn dieselbiler i anskaffelse. Ved å tilby tilgang til garantert last på sennders digitale plattform, fjerner JUNA flere av kundenes utfordringer, slik at de kan ta i bruk elektriske lastebiler, skriver Scania i pressemeldingen.
Modellen er tenkt å redusere de økonomiske bekymringene knyttet til høye innkjøpskostnader, restverdi og teknologirisiko som lastebileiere i dag har rundt elektriske lastebiler. Det gir transportselskapene kommersiell forutsigbarhet gjennom garanterte inntekter og forutsigbare kostnader.
Dette gjøres ved å kombinere Scanias elektriske lastebiler og skreddersydde tjenester med sennders teknologi. JUNA vil koble små og mellomstore transportører med store avsendere. Intensjonen er å utnytte styrken til begge selskapene for å akselerere avkarboniseringen av europeisk logistikk på vei.
Konseptet begynner først i Tyskland, og tanken er å rulle det ut videre i Europa. Per i dag står nok Norge langt ned på listen over prioriterte markeder, både fordi vi er et annerledesland når det gjelder elektrifisering og fordi sennder ikke finnes i Norge.
Ambisjonen er at rundt 100 biler skal ut i markedet gjennom JUNA neste år, mens det frem til 2030 forhåpentligvis skal være 5000 el-Scania-rullende under JUNO-fanen.
Optimaliserer ruter og strategier
Inkludert i konseptet er kjøretøy, reparasjon, vedlikehold, forsikring, digitale- og analysetjenester fra én leverandør. JUNA bidrar også med å optimalisere ruter og elektrifiseringsstrategier for lastebiler med grundige analyser.
– Dette er et avgjørende øyeblikk for bransjen vår. Vi er glade for å samarbeide med Scania for å skape et joint venture, som vil drive den utbredte bruken av BEV-lastebiler. Gitt at BEV-lastebiler koster to til tre ganger mer enn diesellastebiler og at 70 prosent av alle lastebiler i Europa eies av små transportører med færre enn 10 lastebiler, vil kombinasjonen av JUNAs betal-per-bruk-tilbud og sennders kapasitetsutnyttelse effektivt fjerne barrierene for å ta i bruk BEV-lastebiler, sier David Nothacker, administrerende direktør i sennder.
Piloti Stuttgart
JUNA har nylig gjennomført et pilotprosjekt der selskapets første kunde har brukt elektrisk lastebil levert av JUNA med fornybar energi som drivstoff. Den kjører opptil ti ruter per uke, akkurat som forgjengeren med dieselmotor. Lastebilen opereres av en transportør i Stuttgart-regionen. Potensialet for reduksjon av det årlige CO₂-utslippet er 93 tonn fra denne lastebilen alene. Piloten vil utvides til å omfatte langdistanseruter i løpet av 2024. Prosjektet er avhengig av offentlig ladeinfrastruktur, og det vil gi en kostnad per kilometer som kan sammenlignes med dagens dieselpriser i Tyskland, opplyser Scania.
– JUNA er resultatet av samarbeid mellom to selskaper med komplementær ekspertise innen elektriske kjøretøy og digital logistikk. Det vil akselerere overgangen til elektrifisert tungtransport. Scania utforsker nye løsninger for å finne måter å skape verdi for kundene våre i dag og i fremtiden. Vi er stolte over å se dette prosjektet med sennder komme til liv. Vi tror det vil spille en viktig rolle i å drive skiftet til et bærekraftig transportsystem, sier Gustaf Sundell, Executive Vice president og Head of Ventures and New Business i Scania.