RØTTER I HAVET: Inger-Lovise Fjellgaard hjemme på Lovund, der laksetrailerne går i skytteltrafikk til og fra fastlandet med laks. Her formet Fjellgaard ideen om digitalisering av fraktbrev – en ide som nå settes ut i livet.
Vil spare norsk transportbransje for 300 millioner i unødig administrasjon
Inger-Lovise Fjellgaard fikk ideen til Hera Road da hun så fisketrailerne ute i havgapet hjemme på Lovund. Løsningen kan spare norske transportører for flere hundre millioner kroner.
Inger-Lovise Fjellgaard skal fortelle om Hera Solutions og deres løsning i sesjonen Digitale løsninger klar for fremtiden. Når: Fredag 29. september 10.40 - 12.00 Hvor: Hall A4 /
Inger-Lovise
Fjellgaard (25) er oppvokst på «den yderste nøgne ø», rett nok på motsatt side
av landet fra der Terje Vigen opererte, nemlig på Lovund – tre mil ut i havet
fra Helgelandskysten. Der er hun fostret opp med lakseoppdrett og transport av
det rosa gullet tett på livet.
Hun
har blant annet kjørt for Posten, jobbet på bensinstasjon og med regnskap hos
en oppdretter. Dermed har sett hvor mye administrasjon logistikk kan føre med
seg, og det har vært utløsende for at hun har startet selskapet Hera Solutions.
–
Da jeg gikk på videregående jobbet jeg på Shell, og jeg har hatt mye dialog med
lastebilsjåførene. Alle her nord kjenner lastebilsjåførene og
transportselskapene. Jeg har også jobbet på regnskap hos en oppdretter. Da
mottok vi en faktura på transport med 70 pdf-er som vedlegg, forteller hun.
Annonse
Hun
skjønte at dette måtte det være mulig å forenkle og effektivisere. Da hun
begynte på sin mastergrad i entreprenørskap ved NTNU i Trondheim, undersøkte
hun problemstillingen ganske dypt, og kom blant annet i kontakt med daværende
regionsjef Roar Melum i NLF som bidro med gode innspill og kunnskap.
–
Etter det gikk det ganske fort. Vi startet på mastergraden i 2021 og i januar
2022 startet vi Hera Solutions som prosjekt, sier Fjellgaard.
Innovasjons-støtte
«Vi»
i dette tilfellet er Fjellgaard og hennes partner Heidi Grande (27) som står
bak Hera Solutions. Selskapet utvikler et system for digital dokumenthåndtering
for transportbransjen. Selskapet har fått 1,1 millioner kroner i støtte fra
Innovasjon Norge. Planen er å ha systemet Hera Road markedsklart i mai 2024.
Fire utviklere fra NTNU jobber nå fulltid med å utvikle systemet.
–
Vi har kommet ganske langt med brukerpanelet og sjåførappen, og regner med å ha
det klart til brukertesting nå i høst, da vi planlegger å gjøre en pilot lokalt
i Trondheim, forteller Fjellgaard.
Målet
til Hera Solutions er å bli en ledende leverandør av elektroniske fraktbrev. I
2026 blir elektroniske fraktbrev (eCMR) obligatorisk alle EU-land, og det vi
være mange transportselskaper som trenger å få systemene på plass.
Men
det er ingen grunn til å vente, mener Fjellgaard, for her er det også penger å
spare.
–
Administrasjonen med vanlige fraktbrev er ressurskrevende. I Europa er det
gjort mye testing, og går du fra fysisk til digitalt fraktbrev, kuttes inntil
75 prosent av ressursbruken. Helt konkret tilsvarer det 52 kroner, forteller
Fjellgaard, og legger til:
–
For et transportselskap med rundt 50 ansatte vil det tilsvare cirka ett
årsverk.
Mye
penger å spare
Tall
fra en rapport skrevet i Europa i forbindelse med innføring av eCMR antyder at
hvert selskap kan spare 52 kroner per fraktbrev som går fra å være fysisk til
digitalt, bare i bespart arbeidskraft. Ifølge Fjellgaard vil det bety rundt 300
millioner kroner spart fordelt på 3034 selskap innen godstransport på vei i
Norge.
Fjellgaard,
Grande og utviklerne jobber så fort de kan for å få rullet ut løsningen,
samtidig som de skal sørge for at den kan implementeres i andre systemer
transportører allerede bruker.
–
Vi kommer til å gå strategisk frem gjennom partnerskap med aktører som har
andre typer systemer. Det vil være naturlig at vår løsning integreres i
systemer som allerede er i bruk hos kundene. Det er viktig å ha så få systemer
som mulig. Det viktige er at fraktbrevene skal være trygt oppbevart, være
tilgjengelig for de riktige personene, når de skal være det, sier Fjellgaard.